-7-
Hoe men het draait of keert, we raken hier in materieel en economisch opziëht
aan het kernprobleem van de streek: de verkeersligging.
Ten opzichte van bruikbaar vaarwater is deze ongunstig. Nu heeft de Minister
van Verkeer en Waterstaat wel gezegd, dat in de toestand van de haven van Bergen
op Zoom op zich kan voorzien worden (21) .Maar een haven op zich is niet voldoende,
Volgens deskundigen vormen de toegangswegen tot een haven het bijzonderste deel
van haar technische uitrusting,(22
Deze toegangswegen dienen ruim en veilig te wezen en moeten niet alleen beant
woorden aan de vereisten van het ogenblik, maar ook aan die van de toekomst. Het is
dus zaak erg op te letten of aan de vaargeulen, die toegang moeten geven tot de
haven van Bergen op Zoom de noodzakelijke aandacht wordt besteed, anders blijft het
nadeel, dat de haven ligt in een dode hoek van de Goster Schelde,
De verkeersligging te land is zo niet even slecht dan toch weinig geschikt om
de uiterste rand ven Y/est-Brabant tot zo gunstig mogelijke economische ontplooiing
te brengen.
Terwijl de verbindingslijn tussen de geladen polen Noord-Zuid loopt, bestaat
er voor West-Brabant en het aangrenzende Zeeland alleen een Oost-West verbinding
van betekenis, zodat voor de enige verbinding Noord-Zuid steeds moet omgereden
worden.
De Plan-commissie Zuid-West van de Rijksdienst voor het Nationale Plan, wijst
er dan ook in haar rapport aan de Minister van.Wederopbouw en Volkshuisvesting met
recht op, dat dit de productie- en transportkosten nadelig beïnvloedt en dientenge
volge de rentabiliteit van de bedrijfsvoering en de vestigingsmogelijkheid van be
drijven in het betrokken gebied. Dit werkt onherroepelijk door op de arbeidsmarkt
en op de aard van de productie,(23)
Het vraagstuk van de wegverbindingen raakt niet alleen de industriële centra
Bergen op Zoom en Roosendaal, ook het agrarisch gebied heeft betere verbindingen
nodig, o.a. voor vervoer van aardappelen, suikerbieten en verse groenten. (24)
Het agrarisch deel van West-Brabant kent evenwel nog grotere noden. De zee
kleigronden van westelijk Noord-Brabant (38.300 ha) vormen een der welvarendste
landbouwgebieden van Nederland. Van dit kleigebied moet 2000 ha wegens ontwaterings
moeilijkheden gebruikt worden als grasland, Vsn deze 2000 ha heeft 1400 ha een te
hoog zoutgehalte, maar slechts bij 200 ha grasland worden bezwaren ondervonden van
te zout drinkwater voor het vee.