-6- De goede ligging tegenover de Reeuwse eilanden werd echter door de Bergenaren benut om opnieuw een bestaan te vinden in een verzorgende activiteit, nu ten op zichte van het Reeuwse land. De moderne periode begint voor Bergen in 1841-, In genoemd jaar werd de grond slag gelegd voor de metaalnijverheid. Daarnaast ontplooide zich inde jaren zes tig door de bouw van een aantal suikerfabrieken een landbouwindustrie, die vooral na 1870 geleidelijk san hot aanzien gaf aan verschillende nevenindustrieèn. (17 lowel de metaalnijverheid als de landbouwindustrie zijnbedrijven van conjunc tuur gevoelige aard.(18) Dat bleek soms nadelig voor de ongeschoolden onder de be volking, die door de suikerfabrieken voor de vroeger onvermijdelijke winterwerke loosheid werden bewaard. Beide soorten van nijverheid hebben er bovendien toe bij gedragen, dat de West-Brabantse mensen eerder dan elders, gelddelijk aan vertrouwd zijn geraakt met de industrie, waardoor een industrieel klimaat is geschapen. De suikerindustrie nam in Bergen op <Zoom een aanvang juist toen de Kreekrek- dara was voltooid. Voor deze nijverheid leverde de kleistreek van Zeeland en West- Brabant het product dat, zeker uit Zeeland, grotendeels werd aangevoerd per schip. Deze grote aanvoer heeft jarenlang voor oppervlakkige waarnemers verborgen gehou den hoezeer de haven, sinds de middeleeuwen onveranderd, tengevolge van de afdam ming van het Kreekrak, in verkeers opzicht steeds meer aan betekenis en waarde ver loor. De gevolgen van de afdamming werden w\ z^htbaar door het verzanden van de vaargeul vlok voor de haven. Deze moeilijkheden werden incidenteel verholpen ten bote van de bieten aanvoer. Vergeten werd dat een haven achterland nodig heeft om de schipper retourvracht te kunnen geven. Wanneer in het begin van deze eeuw de plannen voor het Wilhelminakanaai ter tafel komen, wordt ook op de positie van de Bergen er loomse haven gewezen. Dan begint het plannen maken. Maar het bleef bij plannen, zodat op het moment dat de suikerindustrie wegviel, dit voor Bergen op Zoom als havenstad niet meer of min der was dan een catastrophe (19). Sedertdien is de oplossing van het Bergen op Zoorase havenprobleem gekoppeld aan de toen actueel geworden internationale kwestie van de Schelde-Rijn verbinding, welk kunstwerk trouwens reeds vroeger het brein van föpoleon en van diens navolgers als generaal van Gorkum e.o. had beziggehou den (20. Eigen stedelijke initiatieven konden hier geen succes hebben, omdat ten slotte het Rijk en een aangrenzende gemeente niet uitgeschakeld konden worden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1956 | | pagina 175