if-
-31-
afgelegd zal worden door de bioscoop-exploitanten dat zij niet genegen
-zijn hun boeken ter inzage te geven en dat zij daarvan op hun verzoek
mededeling zouden doen aan het college van Burgemeester en Wethouders.
Bat is een der tegenstrijdigheden. Een tweede tegenstrijdigheid i-s dat
dezelfde directeur na het onderhoud met het gemeentebestuur de nodige
onderhouden heeft gehad met de fractievoorzitters, dat hij meermalen
in Bergen op Zoom is geweest en schijnbaar de weg naar het gemeente
huis is vergeten of niet meer weet.
Als eerste punt was genoemd de staking. Spreker heeft nog de hoop
dat de mededeling dat de Bioscoopbond nimmer achter de staking stond
een juiste opmerking is en de staking, althans de reorganisatie op eigen
initiatief van de Bergen op Zoomoe exploitanten is gebeurd. Spreker
vraagt zich dan wederom af of er motieven voor verlaging zijn en of er
andere gezichtspunten zijn gekomen, haar hij meent hebben in de vorige
vergadering als argument drie punten gespeeld terwijl er één punt was
waarop Burgemeester en Wethouders een afwijzend advies hebben gegeven,
namelijk dat niet de bioscoop-exploitanten de vermakelijkheidsbelasting
betalen maar de bezoekers.
Vervolgens is de niet-verhoging der subjectieve uitkering ter spra
ke gekomen en tot slot de kwestie ven het overleggen van de boeken.Spre
ker zou hier nogmaals uitdrukkelijk willen stellen dat het laatste, het
ter inzage geven van de boeken, geen idee is geweest noch van het colle
ge noch van de financiële commissie. Bit is voortgesproten uit het feit
dat in de argumentatie van de- bioscoop-exploitanten gesproken wordt van
vermindering van de netto winst.
Be geboden verlaging heeft spreker reeds gesteld. Bat deze door het
schrijven van de Minister vaag gesteld is en dat het uiteindelijk zo is
datwanneer die geboden is,er een mogelijkheid bestaat. Spreker meent dat,
wanneer tot verlaging van de vermakelijkheidsbelasting wordt besloten,
dat slechts voor een geboden verlaging kan zijn. Hij heeft al gesteld
wat de redenen van een verlaging kunnen zijn en aangehaald dat dit zo'u
kunnen en moeten gebeuren bij een onrechtvaardige verzwaring van de ex
ploitanten, maar spreker meent in het voorgaande voldoende te hebben
aangetoond dat er van onrechtvaardigheid geen sprake is.
Be tweede kwestie zou. kunnen spelen indien de gemeente het geld
niet nodig zou hebben. Bit is ook verre van anders, want de gemeentelij
ke schatkist - als hij ze zo noemen mag - is leeg en men kan wat dat be
treft geen enkele cent missen, Men zou alleen den het geld moeten mis
sen wanneer dit op grond van de uitkomsten van het bedrijf noodzakelijk
zou zijn.
Spreker zou nog willen nagaan wat voor verschil de verlaging geeft
voor elk der drie categorieën die er in meespelen, namelijk de catego--
rie het publiek, de categorie de exploitant en als laatste de gemeente.
Resultaat voor het publiek geeft het finsnci'ëel niet. Immers de ex
ploitanten hebben medegedeeld dat zij ondanks de eventuele verlaging
niet overgaan tot verlaging van de entreeprijzen.
Wat zijn de resultaten voor de exploitanten? Er wordt zo vaak gere
kend en met rekensommen gewerkt dat men hem wel zal willen toestaan dit
ook even te doen bij de- vraag welk voordeel het is voor de exploitanten,
wanneer het een verlaging betreft van 35op 25$. Bit betekent 10 cent
per gulden. Van deze lOcent betaalt de exploitant 4omzetbelastingj
blijft over 9,6 cent, Daarna volgt 40$ fiInhuur, 2-1$ voor het buiten-
lands jouhnaal, 2-o-$ voor het binnenlands journaal, 2-ir$ bijdrage voor de
Bioscoopbond en 2j$ B.U.M.A.-rechten, is totaal 50$."Blijft nog over
4,8 cent. Boor enkele leden is het reeds naar voren gebracht en men mag
deze categorie ook niet vergeten, namelijk de belasting die er een grote
hap van wil hebben. Men kan gevoegelijk aannemen dat deze meerdere in
komsten bij de exploitanten in de top komt en de belasting hiervan zal
40$ 50$ bedragen, zodat nog rond 2,4 cent overblijft van de verlaging
van iedere gulden. Bus het overgrote deel van de verlaging verdwijnt
naar de Amerikaanse filmmaatschappijen en een ander deel komt in de kas
van 's Rijks belastingen
Wat gebeurt er nu met de derde categorie, de gemeente. Zij ver
speelt hiermee aan de hand van.de huidige cijfers een bedrag van
16.000,—- per jaar.
Als nu uit de~ ter beschikking staande gegevens niet blijkt dat belas
tingverlaging noodzakelijk is - en naar sprekers mening blijkt daar niets
van, zelfs het tegenovergestelde - waarom .zou men dan tot verlaging der
belasting beoluiten. Hij las toevallig deze morgen in het Algemeen Bag—