-14
4580,— moet dekken. Het voorstel is aldus geformuleerd. De bedoe
ling is de 2400,als bijdrage voor een maatschappelijk werkster
te handhaven en daarnaast een bijdrage van 100^ te verlenen op het
bedrag dat meer dan 2400,— aan particuliere bijdragen wordt geïnd.
Als het Wijkwerk Dubbelstraat dus 1100,— meer binnen krijgt, bete
kent dit dat het tekort volledig gedekt is. Spreker zou willen bena-
drukken dat als particuliere bijdragen niet alleen contributies wor
den bedoeld, maar dat ook de financiële resultaten van diverse acties,
als een fancy fair, een rikconcours enz.,die verhoging van de subsi
die tot gevolg hebben.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voor
stel van Burgemeester en Wethouders besloten,
XI. VOORSTEL TOT HET VERHOGEN VAN HET SUBSIDIE AAN HET VOORZIENINGS-
RONDS VOOR KUNSTENAARS.
"("Dossier nr.2158"""A
(Verzameling 1955, nr. 22),
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten.
XII. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN f 100SUBSIDIE'AAN DE VERENI
GING VOOR MAATSCHAPPELIJK WERK OP HUMANISTISCHE GRONDSLAG TTHÜlA.-
NI2AëTrÖVER HET JAAR 1 955.' - -
"(Dossier nr, 1I3WT)
(Verzameling 1955, nr. 5).
De heer ASSELBERGS meent, alhoewel de werkzaamheden welke "Hurtia-
nitas" in deze stad verricht zeker nog niet groot zijn, het toch met
Burgemeester en Wethouders eens te moeten zijn dat het standpunt dat
het vorig jaar naar zijn mening terecht werd ingenomen nu dient te
worden verlaten en dat dus het werk dat "Humanitas" in Bergen op Zoom
verricht, niet op grond van te geringe omvang der werkzaamheden kan
worden achterwege gelaten. Spreker meent dat het in deze situatie wen
selijk is deze kwestie.van min of meer principieel standpunt te bena
deren.
Vast te stellen is dan, dat er ook in deze gemeente een aantal
buitenkerkelijke personen zijn, die, zoals in de toelichting vermeld,
de hulpverlening op het gebied van maatschappelijke zorg welke de con
fessionele instellingen in deze gemeente presteren, niet wensen.Toch
kunnen in deze groep noden voorkomen welke niet zonder hulp van bui
ten worden gelenigd, als daar zijn gezinsverzorging, kinderbescher
ming, bejaardenzorg enz. Het lenigen van deze noden acht hij positie
ve arbeid en deze arbeid verdient de belangstelling en steun, "Het
lenigen van deze noden raakt ook op zich gezien", aldus spreker, "nog
niet de essentie van het leven en is te dien aanzien tot op bepaalde
hoogte een indifferente zaak. De een verricht die werkzaamheden uit
Christelijke naastenliefde, de ander uit een in gemeenschapsgevoel
wortelend besef van verantwoordelijkheid, zowel voor het lot van de
evennaaste als voor het welzijn der volksgemeenschap, weer een ander
uit wetenschappelijke belangstelling of mogelijk zelfs uit motieven
van levensonderhoud zonder meer". De werkzaamheden zijn in alle geval
len dezelfde, alleen de motieven waaruit zij worden verricht kunnen
anders zijn en uit dien hoofde voor de werkzame personen verschillen
de zedelijke waarden hebben. De werkzaamheden op zich acht spreker
zeer waardevol, en deze dienen te worden gesteund.
"Nu is het geval zo", zegt spreker, "dat door het verrichten van
werkzaamheden op maatschappelijk gebied ook zedelijke'normen worden
geraakt. Hier ontwikkelt zich verschil van zienswijze, omdat hier de
basis waarop de werkzaamheid berust tot uiting komt". Hier liggen
naar zijn mening de grenzen welke in acht te houden zijn.
Waar "Humanitas" van een humanistische grondslag uitgaat, wordt
uit de voorzichtigheid en het .respect de grens geschapen welke hij
als volgt zou willen formuleren: "Humanitas" beperke de activiteit
tot de buitenkerkelijken. Daar is men echter naar zijn mening niet
mee klaar, "Humanitas" onthoude zich - zoals dat voor alle activitei
ten geldt - van activiteiten of beïnvloedingen welke de natuurlijkeA
normen en waarden zouden kunnen aantasten. De overheid mag geen acti
viteiten steunen welke deze normen geweld aandoen en wij als Katho#-
lieken mogen dat zeker niet, "Om het bij de naam te noemen", aldus