junctuur blijft aanhouden en het is te verwachten dat het aanbod van
arbeidskrachten zal toenemen.
"Cver het vraagstuk der industrialisatie werd", aldus spreker,
"bij de behandeling van de begroting reeds uitvoerig gesproken" en hij
wil daarom volstaan met op te merken dat aan het in orde brengen van:
een gedeelte van het industrieterrein langs de spoorlijn zeer binnen
kort zal worden begonnen,
he agrarische bedrijvigheid rond Bergen op Zoom, dat wil dus
zeggen de tuinbouw van Bergen op Zoom, onderging weinig verandering.
Zolang er geen nieuw land wordt gewonnen in de Schelde zijn er wel
geen vooruitzichten op uitbreiding van het tuinbouwareaal. Integen
deel, met de tenuitvoerlegging der uitbreidingsplannen aan de Moer-
straatsebaan en aan de Zeekant zal onvermijdelijk wederom tuinbouw-
grond aan de productie worden onttrokken. Hiervoor werden reeds de
voorbereidende maatregelen door de Baad getroffen.
Het grote belang van de tuinbouw voor Bergen op Zoom en voor de
omgeving van Bergen op Zoom blijkt nog het beste uit de omzetcijfers
van de Groenten- en Fruitveiling. In 1954 bedroeg de totale omzet
2,860.000,Bat is ruim 10meer dan het jaar tevoren. Het belang
rijkste product is de asperges, die van zeer nabij gevolgd worden door
de aardbeien.
Omtrent de uitkomsten van het middenstandsbedrijf en dan in het
bijzonder het winkelbedrijf, is het niet mogelijk met concrete cijfers
voor de dag te komen. Op grond van algemene indrukken mag men gerust
concluderen dat in 1954, dank zij de hoogconjunctuur, in het ?/inkel~
bedrijf van Bergen op Zoom goede zaken werden gedaan, al valt dan ook
te constateren dat de inkopen door onze Belgische vrienden enigszins
verminderden.
Wat het verkeer betreft hebben we rekening te houden met de spoor
wegen, met het vervoer per schip en met het zeer belangrijke vervoer
per autobussen en vrachtauto's. Wat dit laatste betreft beschikt spre
ker in het geheel niet over enige gegevens, maar hij meent te mogen
aannemen dat dit een zeer belangrijk deel van de aanvoer in Bergen op
Zoom en van de afvoer van Bergen op Zoom betreft en dat wat het per
sonenvervoer betreft ook een zeer belangrijk deel wordt opgenomen
door de autobussen. Bij de spoorwegen valt te constateren dat geduren
de de eerste 9 maanden van 1954 623.000 reizigers van-hier werden weg
gevoerd tegen -525.000 in 1953 en 462.000 in 1952."Het is duidelijk",
merkt spreker op, "dat het militaire vervoer hierbij een belangrijke
plaats inneemt".
Het goederenvervoer nam af. In de eerste negen maanden van 1954
werden vervoerd vanuit Bergen op Zoom ongeveer 20,000 ton, tegen
26.600 ton in de overeenkomstige periode van 1953. In deze periode
werden ongeveer 90,500.ton aangevoerd tegen 101.500 ton in de eerste
9 maanden van 1953.
Be aanvoer per schip is belangrijk groter dan de aanvoer per
trein. In 1954 werden in de haven van Bergen op Zoom ongeveer 280.000
ton goederen gelost tegen 266,000 ton in 1953 en 265.000 ton in 1952.
Be afvoer per schip is echter belangrijk minder en bedroeg in 1954
slechts 22.000 ton tegen 34.000 ton in 1953 en 28,500 ton in. 1952,Be-
ze afvoer betreft in hoofdzaak stukgoed, terwijl de aanvoer voorname
lijk bestaat uit bouwmaterialen, melasse, brandstoffen - zowel vloei
bare als vaste - en kunstmest.
"Be Baad zal zich herinneren", meent spreker, "dat geruime tijd
geleden nog wel- eens last werd ondervonden met schepen die in de ha-
ven averij opliepen wegens oneffenheden van de zaat. In dit verband
werden maatregelen genomen, zowel van verordenende aard als van tech
nische aard en het is verheugend dat sedert geruime tijd geen moeilijk
heden meer zijn ondervonden, althans geen klachten zijn binnengekomen".
Bij de behandeling van de begroting is uitvoerig gesproken over
de problemen van de haven en over de problemen van de waterwegen.
Spreker meent nog te moeten memoreren als een zeer belangrijk punt in
deze ontwikkeling dat in de loop van het jaar verscheen het advies van
de Commissie Steenberghe-van Cauwelaert. Het in dit advies geprojec
teerde kanaal van de dokken van Antwerpen, via de Ooster-Schelde en
vervolgens door Hoord-West-Brabant naar Moerdijk, terwijl een aftak
king verbinding zou geven met de Wester-Schelde bij Bath, zou van het
allergrootste belang zijn voor Bergen op Zoom. Beze stad zou daarbij