A
-25-
"Maar er is vergelijkend materiaal", zegt hij, "omdat Roosendaal ook
een stadsbus heeft. Daar is gestart met subsidie en dezer dagen isge
bleken dat de subsidie niet meer nodig is omdat men er uit kwam".Hij
meent dat deze busdienst van Hoefnagels is. Spreker is, na hetgeen
hij hierover heeft gehoord, tot de idee: gekomen dat, wanneer het in
Roosendaal kan, het ook hier kan gebeuren. Zeer toevallig is hij over
deze kwestie in gesprek geweest met de heer Liefbroer, die hem heeft
medegedeeld dat hij het voor Bergen op Zoom wel wil proberen. De kos
ten zijn niet gering; er zijn twee bussen nodig die tegen elkaar in
rijden en de aanschaffing van twee bussen zal wel 40.000,kosten.
Er steekt een groot risico in» Als men het doet, moet men het verkeer
opzoeken, paar de heer Liefbroer had er idee in en wilde het riskeren.
Hij zou moeten beginnen om subsidie te vragen om in alle gevallen het
eerste jaar de exploitatiekosten te dekken en daarna kan het weer na
der worden bekeken. Het lijkt spreker gewenst dat het college contact
opneemt, niet alleen met deze bus ondernemer, maar het gehele^vraag-
stuk gaat onderzoeken. Hij gelooft wel dat er een mogelijkheid in
zit.
De VOORZITTER zegt toe de zaak nader te zullen onderzoeken.
Vooral als er een gegadigde voor is kan men horen onder welke voor
waarden hij bereid is om een dienst in te stellen,
"Het is Liefbroerfs Touringcar!edrijf"zegt de, heer NOORMAN,
VESTIGEN VAN INDUSTRIEËN,
De heer VAN DER VELDEN zou hierover wel iets willen zeggen.Links
en rechts van de Brombeer liggen mooie terreinen. Er is wel eens aan
gedacht hier industrie te vestigen, maar dat is door de Planologische
Dienst afgewezen.'Nu is echter aan de andere zijde van hetstroompje
dat daar loopt de Eranerex ontstaan, "Is het nu niet mogelijk"vraagt
spreker, "om ook aan deze kant van het stroompje in_de buurt van de
Brombeer industrie te vestigen?". Naar zijn mening is dit terrein erg
goedkoop, misschien 20 b 25 cent per M2» Daar kan nogal wat van ver
kocht of gebruikt worden, terwijl het nieuwe industrieterrein volgens
raming 25,-— per M2 zal kosten. In de nabijheid van dit terrein is
gas, water en electriciteitMisschien is de Planologische Dienst tot
andere gedachten, gekomen en kan men zich nu met deze^grond verenigen.
Deze grond is er het meest voor geschikt, waar men hier geschapen
grond heeft en aan de Parallelweg een soort veengrond»
De heer HAVERMANS zou willen voorstellen eerst te proberen het
industrieterrein dat de Raad aanvaard heeft en nog niet in exploita
tie heeft, bebouwd te krijgen en thans nog niet op een derde plaats
te beginnen. Er is gezegd:"De grond is goedkoop", maar meteen dat het
gezegd is, is deze grond duurder,, Laat men eerst maar eens werken met
de terreinen die men heeft; wanneer die behoorlijk gaan, kan men nog
gaan uitbreiden. Aan de spoorweg ligt een-behoorlijk terrein dat men
zal gaan ophogen en aan het terrein aan de Zeelandhaven grenst nog een
hele oppervlakte welke te zijner tijd niet anders dan als industrie
terrein kan worden benut. Spreker zou dan ook willen voorstellen eerst
deze industrieterreinen te gaan uitgeven en bebouwen,,
Gewon e^Dienst.
Hoofds'tïïk"VIOpenbare Werken»
VöTgniïmmer 1197 tr'aa'tbe'ïasTing
De heer VAN DER VELDEN heeft gezien dat de straatbelasting ook
geheven wordt over de 23^ huurverhoging. Hij dacht dat deze huurver
hoging was toegestaan om meer onderhoud te kunnen betalen en niet om
er straatbelasting op te verhalen» Spreker zou daar wel eens antwoord
op willen hebben.
De heer HOUTMAN deelt mede dat de 23# verhoging zeker niet al
leen is voor onderhoud. Hij wil voorop stellen dat men er ook inkom
stenbelasting over betaalt. Het is het bekende cirkeltje zoals bij
loonsverhoging en dergelijke. De kosten die gemaakt worden voor on
derhoud van straten en wegen moeten ook o.m. uit dit bedrag betaald
worden. Er is ook automatisch een verhoging" van lonen en materialen
en het is daarom logisch dat de straatbelasting ook geheven wordt
van de 23^ huurverhoging.