A -25- "Maar er is vergelijkend materiaal", zegt hij, "omdat Roosendaal ook een stadsbus heeft. Daar is gestart met subsidie en dezer dagen isge bleken dat de subsidie niet meer nodig is omdat men er uit kwam".Hij meent dat deze busdienst van Hoefnagels is. Spreker is, na hetgeen hij hierover heeft gehoord, tot de idee: gekomen dat, wanneer het in Roosendaal kan, het ook hier kan gebeuren. Zeer toevallig is hij over deze kwestie in gesprek geweest met de heer Liefbroer, die hem heeft medegedeeld dat hij het voor Bergen op Zoom wel wil proberen. De kos ten zijn niet gering; er zijn twee bussen nodig die tegen elkaar in rijden en de aanschaffing van twee bussen zal wel 40.000,kosten. Er steekt een groot risico in» Als men het doet, moet men het verkeer opzoeken, paar de heer Liefbroer had er idee in en wilde het riskeren. Hij zou moeten beginnen om subsidie te vragen om in alle gevallen het eerste jaar de exploitatiekosten te dekken en daarna kan het weer na der worden bekeken. Het lijkt spreker gewenst dat het college contact opneemt, niet alleen met deze bus ondernemer, maar het gehele^vraag- stuk gaat onderzoeken. Hij gelooft wel dat er een mogelijkheid in zit. De VOORZITTER zegt toe de zaak nader te zullen onderzoeken. Vooral als er een gegadigde voor is kan men horen onder welke voor waarden hij bereid is om een dienst in te stellen, "Het is Liefbroerfs Touringcar!edrijf"zegt de, heer NOORMAN, VESTIGEN VAN INDUSTRIEËN, De heer VAN DER VELDEN zou hierover wel iets willen zeggen.Links en rechts van de Brombeer liggen mooie terreinen. Er is wel eens aan gedacht hier industrie te vestigen, maar dat is door de Planologische Dienst afgewezen.'Nu is echter aan de andere zijde van hetstroompje dat daar loopt de Eranerex ontstaan, "Is het nu niet mogelijk"vraagt spreker, "om ook aan deze kant van het stroompje in_de buurt van de Brombeer industrie te vestigen?". Naar zijn mening is dit terrein erg goedkoop, misschien 20 b 25 cent per M2» Daar kan nogal wat van ver kocht of gebruikt worden, terwijl het nieuwe industrieterrein volgens raming 25,-— per M2 zal kosten. In de nabijheid van dit terrein is gas, water en electriciteitMisschien is de Planologische Dienst tot andere gedachten, gekomen en kan men zich nu met deze^grond verenigen. Deze grond is er het meest voor geschikt, waar men hier geschapen grond heeft en aan de Parallelweg een soort veengrond» De heer HAVERMANS zou willen voorstellen eerst te proberen het industrieterrein dat de Raad aanvaard heeft en nog niet in exploita tie heeft, bebouwd te krijgen en thans nog niet op een derde plaats te beginnen. Er is gezegd:"De grond is goedkoop", maar meteen dat het gezegd is, is deze grond duurder,, Laat men eerst maar eens werken met de terreinen die men heeft; wanneer die behoorlijk gaan, kan men nog gaan uitbreiden. Aan de spoorweg ligt een-behoorlijk terrein dat men zal gaan ophogen en aan het terrein aan de Zeelandhaven grenst nog een hele oppervlakte welke te zijner tijd niet anders dan als industrie terrein kan worden benut. Spreker zou dan ook willen voorstellen eerst deze industrieterreinen te gaan uitgeven en bebouwen,, Gewon e^Dienst. Hoofds'tïïk"VIOpenbare Werken» VöTgniïmmer 1197 tr'aa'tbe'ïasTing De heer VAN DER VELDEN heeft gezien dat de straatbelasting ook geheven wordt over de 23^ huurverhoging. Hij dacht dat deze huurver hoging was toegestaan om meer onderhoud te kunnen betalen en niet om er straatbelasting op te verhalen» Spreker zou daar wel eens antwoord op willen hebben. De heer HOUTMAN deelt mede dat de 23# verhoging zeker niet al leen is voor onderhoud. Hij wil voorop stellen dat men er ook inkom stenbelasting over betaalt. Het is het bekende cirkeltje zoals bij loonsverhoging en dergelijke. De kosten die gemaakt worden voor on derhoud van straten en wegen moeten ook o.m. uit dit bedrag betaald worden. Er is ook automatisch een verhoging" van lonen en materialen en het is daarom logisch dat de straatbelasting ook geheven wordt van de 23^ huurverhoging.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1955 | | pagina 58