-2.4- willen gaan. Men moet deze mensen die niet over een ander vervoer middel beschikken niet uitsluiten. Men leeft in een tijd dat men graag voor de ouderen wat over heeft. Men heeft er wat laat aan gedacht, maar men heeft er aan gedacht en degenen die thans leven kunnen er nog van profiteren. Maar men gaat die mensen de gelegenheidontnemen om hun kinderen die elders wonen in de stad op een gemakkelijke ma- nier te bereiken. Men heeft een busdienst gehad die niet rendabel was. Spreker gelooft dat graag, maar het traject was te klein. Hij neemt aan dat de busdienst die men gedacht heeft in het voorstel in de afde lingen ook niet rendabel zal zijn. "Maar", zegt hij, "daar gaat het niet om, Het gaat er om of het noodzakelijk zal zijn en die noodzake lijkheid of niet noodzakelijkheid is door Burgemeester en Wethouders niet aangetoond. Verwacht wordt dat men de kosten niet kan dekken, maar over de kosten praat men in vele andere gevallen toch^ook niet. Men gaat zo gemakkelijk bij verschillende dingen over de uitgaven heen. Kort geleden nog werd gevraagd om een wandelpad over de Havendijk.Dat kost geld ten behoeve van enkele mensen. Dat is niet voorde mensen die op de bus aangewezen zijn, want die kunnen daar ook niet komen. Men geeft in eens 11.000,weg op z'n minst; dan moet er voldoende terug komen, anders wordt het 18,000,en daar wordt niet over ge kikt" Men heeft nog te behandelen subsidies tot ongeveer f 25.000, voor sportpark en speeltuin. Niemand in de stad zou het willen missen en niemand beschouwt het als een luxe. Toch kosten deze inrichtingen op het moment nog geld, maar de tijd zal komen dat ze geen geld meer kosten. Zo is het ook met de stadsautobusdienst. Vanavond en gisteren is veel gesproken over het ontspanningsoord bij de Kragge;^dat zal^ veel geld gaan kosten, maar niemand zal betwisten dat de uitgave niet gewenst of geoorloofd is. Het is noodzakelijk voor het belang, het aanzien en de aantrekkingskracht van de stad. Ook daar zal men de eer ste tijd geen direct "/oordeel van hebben, maar mettertijd zal het ko men. Spreker verwacht hetzelfde met de bus. Bovendien als straks, zo als de Wethouder zegt, nog een speeltuin komt bij de Kragge, dan zal daar een autobusdienst voor nodig zijn. Men kan de kinderen niet^laten lopen. Maar dat is een kwestie van latere zorg. Alleen vraagt hij zich af, of met'een klein beetje goede wil en het riskeren van een paar duizend gulden niet zou zijn te proberen in deze behoefte, die er be slist is, te voorzien. Dat een particulier dit niet direct aandurft, is te begrijpen, een particulier moet kunnen verdienen. Een particu lier bouwt momenteel geen huizen omdat ze te duur zijn, de overheid bouwt. Waarom kan dit de overheid ook niet doen? haat de-Wethouders of een der Wethouders, of als ze er geen tijd voor hebben een paar deskundige mensen uit de Raad,- eens voeling hou den met de buurten en er eens gaan praten om te weten of er belang stelling of noodzaak is, In het antwoord wordt gezegd, dat er langs de Moerstraatsebaan een busdienst is die uitgebreid kan wordenook dat er van de fouwse- weg verbinding is naar het station, evenals van Nieuw-Borgvliet. Er^ zijn er mogelijk niet veel in de Raad,die van de bus wel eens gebruik maken. Spreker wel. Maar niet eens, doch meermalen is het hem overko men, omdat hij buiten de stad een vergadering had, dat hij de tréin niet kon halen omdat de bus te vol was. De busgelegenheid is zeer mi niem. Er wordt door de mensen gebruik van gemaakt die er gebruik van- willen maken, mensen die per se in de stad willen zijn. Ook als- het slecht weer is wordt er gebruik van gemaakt. Maar deze dienst is zo overbelast dat als er een plaats is het hoogstens een staanplaatsje is, Spreker zou in overweging willen geven, hij gaat er geen voor stel van maken, deze zaak 'eens serieus te laten onderzoeken en alle dingen eens uit te zoeken, hetzij door een Commissie, hetzij door een Wethouder, laat men dan eens een rapport aan de Raad indienen dat meer zegt dan dit antwoord, dan kan de Raad het tenslotte beoordelen, en zal men er zich royaal bij neerleggen. Kan het niet, dan kan het niet. De VOORZITTER merkt op dat men hierover wel eehs aan het berekenen kan gaan. Naast hem is in de haast becijferd dat de exploitatie 4-0,000,kosten zal. De heer NOORMAN zegt dat het de grote vraag is of er inderdaad verkeersbehoeften bestaan en of een stadsbus daaraan zou beantwoorden.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1955 | | pagina 57