Ir ;i 1 1 aanleiding is dit te doen. De heer HAVERMANS merkt op dat dit een taak voor de Commissie is. In de Commissie heeft ook de Wethouder van sociale zaken zitting. Als men een dergelijke voorstudie wil maken voordat de kwestie van een Bouwcomplex wordt behandeld en dus van de sociale kant eerst wil bekijken, dan kan zijn collega de heer Broos daarop ingaan. De VOORZITTER gelooft dat het probleem van de bejaarden vrij goed bekend is, welke facetten er aan zitten en welke moeilijkheden er bestaan. De wijze waarop geholpen wordt hangt samen met de wijze van inrichting van het gebouw. De heer MUSTERS zou graag willen weten welk soort van ouden van dagen er zijn, of er vele behoeftigen onder zijn die steun nodig heb ben enz. De VOORZITTER meent ook dat men daar rekening mee moet houden. Men zal moeten nagaan welke verschillende groepen er bestaan. TURNED NABIJ STATION. De heer VAN DER VELDEN leest in het antwoord dat de door de N.V. Nederlandse Spoorwegen opgedane practijk heeft geleerd dat van een trap, als in het verslag bedoeld, weinig gebruik wordt gemaakt.Spre ker heeft wel eens zo'n trap gezien in Tilburg, die staat naast de overweg. Wanneer men half op de trap was of bovenaan, ging de over weg open en had men spijt gebruik van de trap te hebben gemaakt.Spre ker kan zich dat indenken, maar bij de trap welke bedoeld wordt bij het station zal dat zijns inziens niet dikwijls voorkomen. Daarbij komt dat de overwegen aan Wachtpost 12 en Wachtpost 13 zeer gevaar lijk zijn. Wanneer iemand die over de spoorlijn woont met de trein mee moet, moet hij minstens een half uur van te voren van huis om de trein te halen, want wanneer hij voor de overweg moet wachten, is zijn trein voor zijn neus weg. Hij gelooft dat het bezwaar om te klimmen niet zo erg is. Wanneer er een viaduct is bij de watertoren moet men tóch ook eerst de dijk opklimmen. Of men nu een trap be klimt of een dergelijk viaduct bestijgt blijft zijns inziens hetzelf de. Wanneer er een viaduct komt is het voor de bewoners, achter het ijzeren gordijn zal hij maar zeggen, nog ver om» Men heeft hem in het oor gefluisterd dat, wanneer er een trap zou komen, dit gevaarlijk zou zijn omdat de uitgang op een hoofdverkeersweg uitkomt. Hij zou zo zeggen, de twee overwegen die er zijn komen ook op hoofdverkeers wegen uit. Bij Wachtpost 13 is al vier maal iemand doodgereden en dan wil hij nog niet spreken over tientallen breuken van armen en benen en andere ongevallen, die zich daar dagelijks voordoen. Spreker zou Burgemeester en Wethouders willen aanraden het maken van een trap aan het station goed te bekijken en hij zou graag, in die geest voorstel len zien in de toekomst. De VOORZITTER meent dat de Spoorwegen in deze toch wel ervaring hebben. De kwestie is aan de Spoorwegen voorgelegd en daar zegt men; "Begint er niet aan". "Bij een tunnel is dat anders", zegt spreker, "daar gaat men eerst naar beneden en pas later ontdekt men dat men ook naar boven moet'.' Een brug aan het station zou men ook niet accep teren, omdat men dan in conflict komt met de seinen» De heer BUÏIJN zou willen vragen hoe het staat met de tunnel bij de Wouwseweg. De VOORZITTER, deelt mee dat deze, zoals bekend, in het uitbrei dingsplan is opgenomen en voorzien. De Wouwseweg zal enigszins naar het Noorden afbuigen en tussen "Difoga" en Celebesstraat komt dan de tunnel. De heer BUÏIJN zou willen weten hoe ver men staat met de werk zaamheden. De heer HAVERMANS deelt mede dat dit nog ver in het verschiet is. Er zijn nog geen plannen ontworpen. BRU& OVER DE ZOOM. De heer BUTIJN vindt het een omissie dat de brug er nog steeds niet is. Naar zijn mening hebben de mensen moreel recht' op de brug. Spreker wil geen grote brug hebben voor het verkeer, hij gelooft dat dit niet wenselijk zou zijn, maar een behoorlijke voetbrug zou wel in de smaak vallen, vooral voor de vele kinderen die daar passeren. Er liggen vier scholen en enkele kerken. Spreker meent dat het weinig

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1955 | | pagina 52