Ir ;i
1
1
aanleiding is dit te doen.
De heer HAVERMANS merkt op dat dit een taak voor de Commissie
is. In de Commissie heeft ook de Wethouder van sociale zaken zitting.
Als men een dergelijke voorstudie wil maken voordat de kwestie van
een Bouwcomplex wordt behandeld en dus van de sociale kant eerst wil
bekijken, dan kan zijn collega de heer Broos daarop ingaan.
De VOORZITTER gelooft dat het probleem van de bejaarden vrij
goed bekend is, welke facetten er aan zitten en welke moeilijkheden
er bestaan. De wijze waarop geholpen wordt hangt samen met de wijze
van inrichting van het gebouw.
De heer MUSTERS zou graag willen weten welk soort van ouden van
dagen er zijn, of er vele behoeftigen onder zijn die steun nodig heb
ben enz.
De VOORZITTER meent ook dat men daar rekening mee moet houden.
Men zal moeten nagaan welke verschillende groepen er bestaan.
TURNED NABIJ STATION.
De heer VAN DER VELDEN leest in het antwoord dat de door de N.V.
Nederlandse Spoorwegen opgedane practijk heeft geleerd dat van een
trap, als in het verslag bedoeld, weinig gebruik wordt gemaakt.Spre
ker heeft wel eens zo'n trap gezien in Tilburg, die staat naast de
overweg. Wanneer men half op de trap was of bovenaan, ging de over
weg open en had men spijt gebruik van de trap te hebben gemaakt.Spre
ker kan zich dat indenken, maar bij de trap welke bedoeld wordt bij
het station zal dat zijns inziens niet dikwijls voorkomen. Daarbij
komt dat de overwegen aan Wachtpost 12 en Wachtpost 13 zeer gevaar
lijk zijn. Wanneer iemand die over de spoorlijn woont met de trein
mee moet, moet hij minstens een half uur van te voren van huis om de
trein te halen, want wanneer hij voor de overweg moet wachten, is
zijn trein voor zijn neus weg. Hij gelooft dat het bezwaar om te
klimmen niet zo erg is. Wanneer er een viaduct is bij de watertoren
moet men tóch ook eerst de dijk opklimmen. Of men nu een trap be
klimt of een dergelijk viaduct bestijgt blijft zijns inziens hetzelf
de. Wanneer er een viaduct komt is het voor de bewoners, achter het
ijzeren gordijn zal hij maar zeggen, nog ver om» Men heeft hem in het
oor gefluisterd dat, wanneer er een trap zou komen, dit gevaarlijk
zou zijn omdat de uitgang op een hoofdverkeersweg uitkomt. Hij zou
zo zeggen, de twee overwegen die er zijn komen ook op hoofdverkeers
wegen uit. Bij Wachtpost 13 is al vier maal iemand doodgereden en dan
wil hij nog niet spreken over tientallen breuken van armen en benen
en andere ongevallen, die zich daar dagelijks voordoen. Spreker zou
Burgemeester en Wethouders willen aanraden het maken van een trap aan
het station goed te bekijken en hij zou graag, in die geest voorstel
len zien in de toekomst.
De VOORZITTER meent dat de Spoorwegen in deze toch wel ervaring
hebben. De kwestie is aan de Spoorwegen voorgelegd en daar zegt men;
"Begint er niet aan". "Bij een tunnel is dat anders", zegt spreker,
"daar gaat men eerst naar beneden en pas later ontdekt men dat men
ook naar boven moet'.' Een brug aan het station zou men ook niet accep
teren, omdat men dan in conflict komt met de seinen»
De heer BUÏIJN zou willen vragen hoe het staat met de tunnel bij
de Wouwseweg.
De VOORZITTER, deelt mee dat deze, zoals bekend, in het uitbrei
dingsplan is opgenomen en voorzien. De Wouwseweg zal enigszins naar
het Noorden afbuigen en tussen "Difoga" en Celebesstraat komt dan
de tunnel.
De heer BUÏIJN zou willen weten hoe ver men staat met de werk
zaamheden.
De heer HAVERMANS deelt mede dat dit nog ver in het verschiet is.
Er zijn nog geen plannen ontworpen.
BRU& OVER DE ZOOM.
De heer BUTIJN vindt het een omissie dat de brug er nog steeds
niet is. Naar zijn mening hebben de mensen moreel recht' op de brug.
Spreker wil geen grote brug hebben voor het verkeer, hij gelooft dat
dit niet wenselijk zou zijn, maar een behoorlijke voetbrug zou wel in
de smaak vallen, vooral voor de vele kinderen die daar passeren. Er
liggen vier scholen en enkele kerken. Spreker meent dat het weinig