_5- kunnen worden aangepakt. Zo is het misschien ook met het leefgemeen- schappelijke in Gageldonk en in de hele stad. Spreker onderschrijft de mening dat het particulier initiatief hier voor moet gaan."Maar vergeten wij niet", zegt hij, "dat de financiering nog zo enorm scheef ligt. Het is niet exploitabel peperdure gebouwen ter beschik king te moeten stellen, tegen bijna voor-oorlogse vergoedingen1.' Daar wringt de schoen,gelooft hij. En als dat zo is, is de gemeenschap die dit verschijnsel om wellicht zeer waardevolle redenen groeien liet, mede verantwoordelijk. Spreker wil het hierbij laten. Vele zeer goede en vruchtbare idee'ên zijn naar voren gekomen. Met zeer grote belangstelling heeft hij geluisterd naar de uiteenzetting omtrent de financiële verhou ding van de gemeenten ten opzichte van het Rijk en over de subjectieve uitkeringen. De opmerkingen gemaakt over de Antwerpsestraatweg, de busdienst, het zwembad, enz. heeft hij zeer gewaardeerd. Er zijn zo veel gemeenschappelijke doeleinden die hij ook gaarne gemeenschappe lijk wil bespreken. Hij wil het dan van zijn kant voorlopig hierbij laten. De heer RATSMA heeft het ook gewaardeerd rustig de tijd te heb ben gehad om zich even te bezinnen over wat de fractie-voorzitters naar voren hebben gebracht en over het antwoord van het college. Hij verkeert niet in de gelukkige omstandigheid dat hij te voren kon we ten wat de heer Asselbergs zou zeggen, zodat hij deze voor de vuist weg zal moeten beantwoorden. Spreker is de heer Asselbergs dankbaar dat hij even op zijn be toog van gisterenavond is ingegaan. Er zijn punten van meningsverschil uiteraard, misschien ook punten van misverstand. Door de heer Assel bergs is gezegd dat wij in de oorlog met elkaar opgetrokken zijn voor een gemeenschappelijk doel en dat dat gemeenschappelijke doel er uiter aard voor het gehele Nederlandse volk niet meer is. Hij beaamt dat ten volleWanneer hij het niet zou beamen dan zou hij eigenlijk heb ben moeten pleiten voor één grote politieke partij in Nederland en dat is allerminst zijn bedoeling geweest. Hij gelooft zelfs dat hij gezegd heeft dat er meningsverschil in Nederland is en zal blijven en dat dit maar gelukkig is» Hij pleit dus niet voor een bepaalde poli tieke partij en van hun kant zal uiteraard aan de K.V.P. de vrijheid van organisatie nooit of nimmer iets in de weg kunnen worden gelegd.. "Maar", zegt spreker, "in de oorlog is er wat anders geweest dan sa menwerking voor een- gemeenschappelijk doel. Daar is ook geweest een gezamenlijke bespreking met elkaar en daar is toen toch wel gebleken bij heel veel dat de scheidslijnen die vroeger door het politieke le ven liepen, langs confessionele weg enconfessionele basis, voor een groot deel vervaagd waren en dat ze zeer zeker niet meer voor allen in deze tijd pasten.Wanneer men zich uitspraken herinnert, ook van Katholieke voormannen die in die tijd aan de Nederlandse volksbeweging werkten, dan. zal men hebben gelezen dat ook zij van mening waren dat het politieke leven in Nederland, na 194-5 langs andere scheidslijnen moest lopen". Dat is het punt van meningsverschil. En wanneer de heer Assel bergs nu. zegt dat de K.Y.P. helemaal geen aanspraak maakt dat zij de enige waarheid zou vertegenwoordigen fn het politieke leven en dat van geen hoovaardigheid sprake is, dan gelooft spreker dat, omdat er spra ke is van ééne ware Kerk, maar niet van ééne ware politieke partij. Niettemin heeft de heer Asselbergs vorig jaar - en spreker heeft er gisteren nog even op gewezen - een hele rij argumenten aangehaald waarin de P.v.d.A. in haar politiek noodzakelijk op vrijwel alle ter reinen van het leven moest mislukken, waaruit men omgekeerd de conclu sie kan trekken dat alleen een partij op confessionele basis in staat is het welzijn van het volk over de hele linie te dienen. Spreker noemt dat toch wel hoovaardig en hij heeft het aangetoond met enkele landen, specifiek Katholieke landen op te noem/onwaar een en sudor op politiek vlak alles te wensen overlaat, Ook hier wil hij de heer As selbergs tegemoet komen, het is altijd gevaarlijk andere landen naar voren te brengen waar de omstandigheden uiteraard anders zijn. "Maar", zegt spreker, "we kunnen ook in eigen land blijven. Ook daar hebben^ we vele jaren een Christelijke Regering gehad. Men kan ook blijven^in eigen stad. Praat maar eens met arbeiders uit vroegere jaren, een jaar of 20 geleden, dan zal men horen zeggen dat ook hier in het Christe-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1955 | | pagina 38