~3~
ze samen zou kunnen gaan",
"Was het maar waar. Ja, was het maar waar mijnheer Rstsma. Dan
zou ik", aldus spreker, "IJ?/ ideaal ook het mijne durven en moeten
noemen". De heer Ratsma heeft even gesproken over Carnaval, Dan vel
len ineens alle muren om en feest men in ware gemeenschap met elkaar,
"Jammer", zo zegt de heer Ratsma,"dat het daarvoor blijkbaar nodig
is dat ieder eerst zijn verstand verliest".
Als spreker het goed begrijpt, dan acht de heer Ratsma het zo
wenselijk dat allen gezellig gemeenschappelijk rond Evert Termeer
aan de radio zitten. Maar spreker gelooft ook echt dat men dan ook
eerst allemaal het verstand zal moeten verliezen.
Door de heer Ratsma is toen gesteld dat wij als Katholieken pre
tenderen de enige waarheid in politicus te bezitten en dat wij gebukt
gaan onder het juk der hovaardij, God, zo heeft de heer Ratsma gezegd,
maakt niet alleen gebruik van confessionelen, God gebruikt ieder die
hij wil. Te menen dat God alleen door Katholieken werkt is hoovaar-
dig. Er is geen sprake van dat spreker zou menen dat God alleen de
confessioneel georganiseerden gebruikt. God gebruikt wie hij wil,
zelfs de duivel. Maar het is niet alleen de vraag wie God gebruikt,
maar ook en in zeer belangrijke mate is het de vraag of de mensen
Gods geboden gebruiken, of de mensen God zelf aanvaarden, of de mensen
Gods wetten als absoluut erkennen, dat zij erkennen dat zij in hun ge
vallen naturen neigen tot het kwadedat zij in hun gevallen natuur
onvolledig en uitermate klein zijn,
"Het is niet zo", zegt spreker, "dat de Katholieken menen dat
zij" betere mensen zijn dan niet-Katholieken',' Dat zou hoovaardig zijn
en spreker ontkent niet dat Katholieken zioh daaraan schuldig zouden
kunnen maken. Maar het is wel zo dat Katholieken geloven en weten
dat het God is, de Almachtige Vader van alle mensen, Die heeft ge
zegd; "Wie niet met Mij is, is tegen mij", dat zij altijd eerst moeten
vragen"W a t wil God van mij?" en niet:"Wat wil ik van mij of wat wil
ik van God?", Wanneer God van mij in het huwelijksleven bepaalde din
gen wil, harde dingen zo schijnbaar, dan moet ik niet accoord gaan
met een huwelijkswetgeving die daar geen rekening mee wil houden, dan
moet ik mijn stem hard verheffen tegen organisaties als de Bond voor
sexuele hervorming, die spreker noemt de bond voor sexuele misvorming
en afbraak van het huwelijksgeluk, "Is dit dan hoovaardij?"vraagt
spreker.
"Maar nu positief", zegt spreker. "Is het zo juist om ons het
goed recht te ontzeggen, dat wij een eigen visie hebben op de uit
bouw van de maatschappelijke orde, mag ons het recht ontzegd worden
om in de zo kostbare vrijheid die wij samen hebben verworven deze vi
sie tot gelding te brengen? Wij ontzeggen de socialisten het recht
daartoe niet, Dat er spanningen zijn tussen beide visies is duidelijk
en onafwendbaar. Onze mening", zegt spreker,"over Publiekrechtelijke
Bedrijfsorganisatie bijvoorbeeld is anders dan die van de socialis
ten, Moeten wij onze mening dan inslikken, of zoals de heer Ratsma
dan eigenlijk toch wil, moeten wij onze mening dan maar rustig laten
begraven in de Partij van de Arbeid, of maar afwachten of hij daar
al dan niet begraven wordt?".
"Het is het gevaar van de doorbraakgedachte dat onze visie 'begra
ven wordt en dat wij mede verantwoordelijk zouden zijn voor dingen
die wij niet mogen aanvaarden. De heer Ratsma heeft gesteld,dat de.
Katholieken even zwakke mensen zijn als alle anderen. Dat is volkomen
juist", zegtspreker. Hij verbindt daaraan echter de gedachte dat
fouten die Katholieken in de politiek maken, geloofsafval tengevolge
hebben, "Geloofsafval heeft echter", aldus spreker, "veel dieper oor
zaken, materialisme, indifferentisme, ook zeker maatschappelijke mis
vormingen door gebrek aan naastenliefde en rechtvaardigheid, duide
lijke, overduidelijke afwijkingen van de Christelijke geest".
"Het positieve in het betoog van de heer Ratsma zit ongetwijfeld
daarin dat wij Katholieken in het hele leven - ook in het politieke,
maar dat is maar een onderdeeltje - als Christenen leven, niet uit
hoovaardij, maar om Gods wil'J
Spreker geeft hem graag toe dat men niet anderen buiten de deur
moet houden, tenzij dit wel heel erg noodzakelijk is.
Dat de Katholieken hi.tr in Nederland door hun optreden in het
politieke leven de geloofsafval zouden bevorderen, is een stelling
die spreker vervangt door de stelling dat politieke partijformering