7-
en daarvoor niet onnodig het kapitaal aan te spreken. Men moet dit
beschouwen als een spaarpot die gevormd wordt. Na 10 jaar zal men wat
meer geld terugkrijgen, dan komt ook het bedrag dat uit de gewone
dienst beschikbaar is gesteld en de rente geleidelijk terug en dan
zal men wat royaler kunnen zijn met de studiebeurzen of het kapitaal
te verhogen. De kans om nog eens 100.000,- hiervoor af te zonderen
zal men niet meer krijgen en men kan het daarom zijns inziens beter
op een gewone, geleidelijke manier doen,
Spreker hoopt dat het college, wanneer het noodzakelijk is, niet
zal schromen bij de Raad met voorstellen te komen en dit niet zal
doen op het laatste moment en met het argument "dit keuren Gedeputeer
de Staten misschien niet goed",, Bfen moet dit met eigen verantwoorde
lijkheid vaststellen, dan ziet men later wel wat de hogere instanties
beslissen. Mocht men hiertoe nog niet besluiten, dan houdt spreker
zich het recht voor bij de begrotingsbehandeling dienovereenkomstige
voorstellen te doen,
De stukken a tot en met u worden hierna op voorstel van Burge
meester en Wethouders voor kennisgeving aangenomen,
vChr.Besturenbond te Bergen op Zoom en Katholieke Arbeiders-
Fewegihg, afdeling Bergen opdoom, Bergen ÖrTTZTSom, resp. on
gedateerd en 10 Juni1955.
Verzoek tot het sTTchten van een Uitgebreide Technische
School te Bergen op Zoom,
De VOORZITTER zou op dit punt vooraf enig commentaar willen ge
ven, Hij begint daarbij met op te merker, dat Bergen op Zoom door haar
ligging in de Westhoek van Noord-Brabant en ten opzichte van het ei
land Tholen, alsmede het Oostelijk gedeelte van Zuid-Beveland, aange--
wezen is als onderwijscentrum van de streek.
Met betrekking tot het uitgebreid lager onderwijs, het voorberei
dend hoger en middelbaar onderwijs, kan Bergen op Zoom, door de aan
wezigheid van de nodige scholen, deze plaats naar behoren vervullen.
Met het technisch onderwijs is het anders gesteld. Na het door
lopen van de Ambachtsschool is voor de leerlingen van deze school in
Bergen, op Zoom geen mogelijkheid zich door middel van uitgebreide
theoretische scholing op technisch gebied, naar een hogere technische
functie in het bedrijfsleven op te werken. Voor de omgeving van Bergen
op Zoom en voor de gemeente zelf is het noodzakelijk om voor begaafde
leerlingen uit het lager nijverheidsonderwijs doorstromingsmogelijk
heden te cre'éren naar schooltypen en functies in het bedrijfsleven op
hoger niveau.
Bij de behandeling van de gemeente-begroting 1955 is dan ook
reeds toegezegd, dat gestreefd zou worden naar de oprichting van een
U.T.S., waaraan reeds aandacht werd geschonken,
Het Uitgebreid Technisch Onderwijs stelt zich ten doel in 2 jaar
dag-onderwijs haar leerlingen een theoretische vorming te geven en
hen een inzicht te verschaffen in de opbouw en het gebruik van tech
nische constructies, waarbij de ontwikkeling van de handvaardigheid
niet meer de hoofdzaak is, alhoewel deze handvaardigheid zeer belang
rijk wordt geacht.
Het ligt in de bedoeling tot dit onderwijs toe te laten; bezit
ters van een diploma U.L.O.-A, leerlingen met 3 klassen H.B.S,, als
mede bezitters van een diploma der lagere technische school.
Het bestuur van de Ambachtsschool heeft zich tot de Inspecteur
van het Nijverheidsonderwijs gewend met het verzoek te mogen vernemen,
of de oprichting van een U.T.S, te Bergen op Zoom in principe de in
stemming van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
zou wegdragen en welke de aangewezen bestuursvorm voor een U.T.S. in
deze gemeente moet worden geacht,.
De Inspecteur van het Nijverheidsonderwijs heeft hierop het vol
gende geantwoord?
"De samenstelling van het bestuur zal zodanig moeten zijn, dat daarin
de streek vertegenwoordigd is, aangezien een U.T.S, veel minder een
plaatselijke aangelegenheid is dan een Ambachtsschool.
Het uitgebreid technisch onderwijs kan nog niet worden beschouwd als
een offici'éle normale vorm van technisch onderwijs. Dit onderwijs is
nog slechts een experiment, waaraan maar een zeer beperkt aantal scho
len kan deelnemen. Deze scholen zijn heel planmatigover het land ver-