Mn -21 - Hij weet niet of het nog lang zal duren, maar voor hem ligt het pro bleem zeer eenvoudig. In verband met de Schelde-Rijn-verbinding en- de verbetering van de haven zijn ook opmerkingen gemaakt door de heren Ratsma en Butijn, met betrekking tot afvalvloeistoffen en de verwerking van stadsvuil,, Toen het rapport van Steenberghe-van Cauwelaert verscheen en men een inzicht kreeg in het vermoedelijke tracee van dit kanaal, een tracee dat het kanaal ten Westen van Bergen op Zoom houdt, vlak voor de Kop van 't Hoofd, toen hebben Burgemeester en Wethouders aanstonds ge dachtelet moet er gebeuren met de afvoer van het rioolwater en de af voer van de afvalvloeistoffen? Bit is overigens ook ter sprake gekomen, zoals de heer Butijn heeft opgemerkt, in een voordracht van een inge nieur van de Rijkswaterstaat en nog pas is deze zaak besproken met. Ir. Bongaerts, die indertijd het rapport maakte voor de aanleg van een persleiding naar de Wester-S.cheldo» Ir» Bongaerts kwam namelijk spre ken over een eventuele combinatie met Roosendaal» Ook Roosendaal zit voor het probleem en deze gemeente moet ook een persleiding hebben naar de lester-Schelde, Spreker gelooft dat men een goede oplossing zou krijgen wanneer men daarbij samenwerkte» Hij gelooft ook wel dat Burgemeester en Wethouders wat dat betreft binnen niet al te lange tijd met bepaalde suggesties bij de Raad zullen moeten komen. Hij is er van overtuigd dat men, bij eventuele uitbreiding van de industrie in Bergen op Zoom, niet zal kunnen voortgaan met de huidige wijze van afvoer van de afvalvloeistoffen. Men kan aanvoelen dat men_ook om die neden in Roosendaal overtuigd is dat afvoer met een persleiding naar de Wester-Schelde noodzakelijk is. Men heeft eerst gedacht naar het Volkerak te kunnen afvoeren, maar dit schijnt, in verband met het Deltaplan uitgesloten te moeten worden geacht. Wat de verwerking van stadsvuil betreft, waarover de heer Butijn en naar hij meent ook de heer Ratsma gesproken heeft, deelt spreker mede persoonlijk grote belangstelling voor die probleem te hebben en dit op verschillende plaatsen te hebben besproken. Bij degenen in den lande die zeer geinteresseerd zijn bij de verwerking tot composthe-eft hij gevraagd;Hoe kunnen we dat in Bergen op Zoom doen? Men kan hier^ natuurlijk ook een compostbedrijf gaan oprichten, maar een verandering van de wijze van vuilverwijdering zou een grote som geld kosten. In andere plaatsen gebeurt het wel, heeft men gezegd, maar in andere plaatsen heeft men niet dezelfde gelegenheid als Bergen op Zoom op het ogenblik nog heeft om het stadsvuil af te voeren naar een bepaald punt in de omgeving en het daar gewoon te storten» Spreker heeft ook: wel geïnformeerd naar de mogelijkheid voor het verkrijgen van een bete re prijs voor. het compost, maar daar heeft hij geen bevredigend ant woord op ontvangen. Men is niet bereid om voor beter bereide compost prijzen te betalen die enigszins de bereiding van deze compost lonend zouden maken. Door de heer van Mechelen is de opmerking gemaakt dat de militai re auto's de stad onveilig maken. Met de militaire auto's bedoelt, naar hij veronderstelt, de heer van Mechelen de les-auto's» Spreker zou hier willen opmerken dat door overleg met de militaire autoritei ten is verkregen dat de les-auto's buiten de zogenaamde 11 M» zone blijven» De examenauto's, wanneer de leerlingen dus examen moeten af leggen, worden toegelaten binnen de 11 M. zone, "Dit is uiteraard", zegt spreker, "een bepaling van de Garnizoenscommandant. Het zou.voor de gemeente niet mogelijk zijn om aan militaire auto's de toegang tot de stad teverbieden"Spreker moet ook zeggen dat, hoewel men de mi litaire auto's nog in en rond de stad ziet, er toch niet meer in die mate hinder van wordt ondervonden, in de vorm van aanrijdingen, zoals zulks in het be^in geschiedde. Door de heer Butijn is nog gesproken over de helicopteredienst die Sluiskil zal verbinden met Rotterdam en gevraagd een poging te wagen om in deze dienst Bergen op Zoom in te schakelen. "Nu zal", meent spreker, "de heer Butijn het met hem eens zijn, dat de belangen van Sluiskil anders liggen dan die van Bergen op Zoom, De verbinding^ tussen Bergen op Zoom en Rotterdam is zeer gemakkelijk en de vraag ifü dan ook of, wanneer er een helicopteredienst zou zijn van hieruit, of hiervan een enigszins lonend bedrijf'gemaakt zou kunnen worden. Iets; anders zou het zijn in de toekomst wanneer de helicopteredienst zou worden uitgebreid, of Bergen op Zoom ook niet een haven daarvoor zou- moeten hebben". Spreker gelooft dat dit niet zo moeilijk zal zijn al betwijfelt hij dat men daarvoor aan Plein 13 zou moeten denken. Hij W i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1955 | | pagina 21