-8~
6dus bij gaan trekken» Spreker zou ook willen wijzen op de circu
laire welke het gemeentebestuur ontvangen heeft dd. 22 Januari 1955,
waarin het gemeentebestuur verboden wordt uit te gaan boven de sala-
rissen die voor het Rijkspersoneel gelden. Al zouden Burgemeester en
Wethouders en zelfs de Raad willen besluiten hogere bedragen vast te
stellen dan deze regeling voorstelt, dan zal men er rekening mee moe
ten houden dat men geen goedkeuring zal krijgen op de A.S.V. 1954.
Spreker moet dit dan ook sterk ontraden, ofschoon hij het in algemene
zin er wel mee eens is dat de salarissen, vooral de lagere, aan de te
lage kant zijn; maar men zal rekening moeten houden met wat de rege
ring voorschrijft.
Voor v/at de salarisregeling betreft, is door de heer Retsma op
gemerkt dat deze 15 maanden later is dan gesteld in de circulaire van
1953. Spreker moet toegeven dat dit inderdaad het geval is, maar hier
voor zijn^diverse oorzaken aan te geven. In de eerste plaats de voort
durende wijzigingen die van het Ministerie van Binnenlandse Zaken ko
men, Regelmatig worden wijzigingen aangebracht» Er is weer een stuk
binnen dat binnen nu en enkele maanden weer een vernieuwing vereist
en er^is nog een ogenblik overwogen even te wachten tot deze nieuwe
regeling gekomen zou zijn. Een tweede oorzaak van de vertraging kan
genoemd worden de mutaties die plaats hebben gehad op de gemeente
secretarie, waardoor de secretaris van Georganiseerd Overleg onthe
ven is van zijn functie en een nieuwe secretaris moest worden aange- -
trokken. Bat zijn de oorzaken waarom het zo lang geduurd heeft voor
dat de nieuwe A.S.V, uit de bus gekomen is. Voor de rest zou spreker
willen verwijzen naar de argumenten welke door Burgemeester en Wet-
houders in hun prae-advies zijn aangegeven onder a,b,c,d en e.
Spreker wil dan nogmaals opmerken in antwoord op de vraag ge
steld door de heer Butijn dat de 6$ er niet in verwerkt zit, wel de
5/o welke op 1^Januari 1954 van kracht is geworden, In deze verorde
ning is ook niet verwerkt de circulaire van de Minister van 1 Novem
ber 1954. Hierin is bepaald de maximum-wedde van de Gemeente-Secreta
ris en daarmee rekening houdend zijn opgetrokken de salarissen van de
hogere ambtenaren. Bepaald }is dat het salaris van de referendaris
mag afgestemd worden op 80$ van het salaris van de Secretaris. Dit
geldt ook voor de adjunct-directeur van gemeentewerken en de adjunct-,
directeur van de bedrijven» Deze circulaire houdt ook in een verhoging
voor de functie hoofdcommies A en technisch hoofdambtenaar A en voor de
functie van hoofdcommies en technisch hoofdambtenaar. De verhoging van
deze vier laatste functies is naar evenredigheid van de huidige situa
tie.
Voorts is de mogelijkheid opengelaten om een zogenaamde tussen
rang in te voegen tussen de' functie referendaris en hoofdcommies A.
Burgemeester en Wethouders hebben echter gemeend, mede op verzoek van
het Georganiseerd Overleg, met de invoering hiervan te moeten wachten
tot de binnenkort te verwachten nadere bezoldigingsmaatregelen bekend
zijn. Ook menen Burgemeester en Wethouders dat dit alle mogelijke con
sequenties ten aanzien van opschuivingen en rangverhogingen inhoudt,
_De wijziging komt hierop neer dat in artikel 1 sub 3 en 4 een
wijziging hebben ondergaan. De eerste wijziging komt hierop neer dat
de ambtenaren beneden de leeftijd van 21 jaar,'indien zij niet in
eigen gezin zijn geplaatst, een bepaald voordeel genieten. Sub 4 be
paalt dat wanneer men op 21-jarige leeftijd in militaire dienst moet,
een vierde van de diensttijd geldt voor het pensioen.
Artikel 7 was in de oude A.S.V. 1948 niet bekend. Dit bepaalt
namelijk dat ambtenaren bij het bereiken van de 62_jarige leeftijd op
het maximum kunnen geplaatst worden van de rang die zij bekleden, in
verband met het vaststellen van hun pensioengrondslag op 65-jarige
leeftijd.
Artikel 8 is voor bepaalde ambtenaren van belang. Het stelt de
mogelijkheid dat in zeer uitzonderlijke gevallen men tot 20$ boven
het maximum-salaris kan komen, Dat is voor zeer uitzonderlijke geval
len, waar Gedeputeerde Staten huiverig tegenover staan. Voor men deze
verordening in Georganiseerd Overleg heeft gebracht, heeft men een be
spreking gehad met Gedeputeerde Staten om te weten te komen of Gede
puteerde Staten met deze verordening accoord zouden kunnen gaan. Men
behoeft niet te verwachten dat zij er bezwaren tegen zullen maken.