^haffen van edig^meubilair ter behoeve var deze adminis t rat i e
-5~
ff®* pe bsan.fie thans voorgesteld wordt, is geschikt voor alle moge
lijke wedstrijden, nationale en internationale en de afmetingen zullen
dus zeker voldoende zijn.
Xe tweede vraag, gesteld door de heer Butijn, gaat over de kwes
tie vq.ti de prijs die gerekend zal worden voor de rolschaatsenvereni-
ging. 'Het is zo", zegt spreker, "dat de baan gedurende de uren van
openstelling van de speeltuin gratis te gebruiken is, zoals de schom
melen andere attracties die door de bezoekers van de speeltuin ge
bruikt kunnen worden. Doch na het sluiten van de speeltuin wordt de
rolschaatsenvereniging of -verenigingen in de gelegenheid gesteld te
gen een redelijk bedrag van de rolschaatsenbaan gebruik te maken.
Spreker gelooft dat hiermede ook tegelijkertijd de vraag van de
heer van Mechelen beantwoord is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt, hierna overeenkomstig het voor
stel van Burgemeester en Wethouders besloten.
X111 ^^^EqPT^0^IJZIG"CTG YAX 1)11 BOUWVERORDENING VOOR DB GEWEEKTE
TDossier nrT~T34 B
(Verzameling 1955, nr, 61).
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten.
XIV' I00SSTEL TOT HET VERBOUWEN VAD DE LOKALEN. TH GEBRUIK BIJ DE
DE DIERST VaN GEMEENTEWERKEN. EN TOT HET aan-
(Verzameling 1955, nr, 62).
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over-
ee omstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten.
XV* WOORSTEI TOT INTREKKING VAN DE "ALGEMENE SALARISVERORDENING
TELLING VAN EEN NIEUWE VERORDENING. REGELENDE
PE AMBTENAREN in DIENST VAN DE GEMEENTE BER-
GnN OB Z 00M. "ALGEMENE SATABTSVV
(Dossier nr. 24 F"J.
(Verzameling .1955, nr. 67).
De heer HERTOGH deelt mede vanzelfsprekend volkomen achter het
voorstel te staan om tot intrekking van de A.S.V, 1948 te komen en
over te gaan tot vaststelling van een nieuwe salarisverordening, rege-
opnZoome deZA de ambtenaren in dienst van de gemeent^ Bergen
"Als men deze A.S.V. nader beschouwt en men bestudeert de lonen
der volwassen mannelijke ambtenaren op weekloon, dan", zegt snreker
'bekruipt je een gevoel - en daar kan men zich niet aan onttrekken -
van.teleurstelling, wanneer men daarbij een loonschaal ziet dat het
minimum basisloon van een arbeider in het particuliere bedriif niet
benadert". Spreker heeft hier vooral op het oog de^loongroeuen 3 4
en 5. Hij kan'er volkomen inkomen dat men bepaalt dat de overheid seen
concurrerende loonpolitiek ten opzichte van de bedrijven mag volgen
maar hij meent dat er toch ook geen lagere waardering moet bestaan
van de mensen die in overheidsdienst zijn, ten aanzien van de lonen
ïn^e,QP^rtiCUliere bedri0fsleven. Een loon van een bruto inkomen van
56,48 bij een vierjarig dienstverband in groep 3 is een bezoldiging
waarmee men strikt genomen niet in staat is in de noodzakelijke le
vensbehoeften te voorzien. Men kan hier naar zijn mening gerust spre
ken van een schamele bezoldiging. Spreker vraagt zich af of deze be
zoldiging wel aanvaardbaar is. Hij vraagt zich af, of hier het verant
woordelijkheidselement ten aanzien van de bezoldiging niet schromelijk
met voeten wordt getreden. Het is toch vanzelfsprekend dat men geen
arbeiders meer aangetrokken kan krijgen in overheidsdienst, omdat zij
komen te staan beneden de rand van het bestaansminimum. De Minister
kan wel stellen in de pas gehouden Kamerzitting dat hij betwijfelt
dat de laagst bezoldigden er niet kunnen komen, maar voor hem staat
onomwonden vast dat deze groep, hij bedoelt groep 3, in behoeftige om
standigheden verkeert.