-15-
moeten worden afgewezen en dat in een tijd dat de industrialisatie
met kracht wordt aanbevolen.
Een algemeen aspect op het gebied van onderwijs is ook, dat er
zo weinig gelegenheid is tot het volgen van avondonderwijshetzij
in handelsavondscholen of technische scholen'.' Ook zou naar spreker
meent een kweekschool voor onderwijzers in deze plaats met zijn groot
achterland zeer wel reden van bestaan hebben, vooral in deze tijd,
nu er zo'n nijpend gebrek aan onderwijskrachten i® en regeringsin
stanties gemakkelijker hun medewerking zouden verlenen. Alles bijeen
mankeert er zijns inziens nogal veel aan het verzorgingspeil van het
onderwijs in deze gemeente. Het opvoeren daarvan is een plicht tegen
over de bevolking dezer gemeente. Gelden welke daarvoor nodig zijn en
op de begroting zouden gebracht worden, zouden niet als overbodige
luxe afgevoerd kunnen worden en geschrapt. Wanneer deze begroting bij
voorbeeld voor dit doel een paar ton hoger zou geweest zijn en het
tekort dus 775.000,— zou zijn, is het zeer wel mogelijk dat ook
dit bedrag zou worden geaccepteerd en als subjectieve uitkering zou
worden beschikbaar gestold. Men zou dan komen op een uitkering van
circa 62,per inwoner, terwijl de algemene bijdrage in Nederland,
zoals gezegd, gemiddeld 86,is en het bedrag hier dan nog een
stuk beneden het gemiddelde zou liggen.
Een ander punt waarvoor spreker bij deze algemene beschouwingen
de aandacht wil vragen behelst de toegangswegen naar de stad. Het is
wel zo dat deze wegen niet direct in beheer zijn bij de gemeente, zo
dat de Raad er geen zeggingschap overheeft, doch het is toch voor
iedere plaats van betekenis en van groot belang, meent hij, dat deze
toegangswegen goed zijn. Vooral het wegverkeer gaat met sprongen om
hoog, waardoor ook het belang dier wegen voor de plaats stijgt. Ook
op dit gebied is de toestand voor ons niet ideaal. De twee wegen die
voor Bergen op Zoom van het meeste belang zijn, zijn die naar het Zui
den en naar het Oosten. De weg richting Steenbergen-Tholen is het
Eest, doch voor Bergen op Zoom minder belangrijk dan de twee andere
wegen. De Antwerpseweg om te beginnen is wel de slechtste van alle
hoofdwegen in West-Brabant. Het gebrek aan fietspaden is een groot
gemis. Als men ziet hoe de weg door Zeeland over zijn gehele lengte
.voorzien is of wordt van fietspaden en dat ook pas de weg van Halste
ren naar Steenbergen daarvan is voorzien, welke wegen niet zo'n druk
verkeer hebben als de Antwerpseweg, dan begrijpt spreker niet dat de
ze laatste 'niet eerst aan de beurt is gekomen. Daar komt bij dat het
wegdek te smal is en bij regen zeer gevaarlijk. De auto's ziet men
dan vrijwel allen met één wiel op het klinkerpad rijden, hetgeen voor
de fietsers zeer gevaarlijk is. Het tempo waarmee deze weg bereden
kan worden is zeer langzaam en het aantal ongelukken groot. De weg
richting Roosendaal is goed, doch de verbinding via deze weg naar het
Noorden^des lands via Princenhage is te lang. Reeds vóór de oorlog
werd Rijksweg no. 17, dus de directe verbinding Roosendaal-Zevenberg-
se Hoek, urgent geacht. Zelfs werd toen'bij Roosendaal reeds een aanvang
gemaakt voor het toekomstige viaduct. Thans 10 jaar later, nu het ver
keer meer dan verdubbeld is, is deze verbinding er nog niet. Wat dit
kost aan tijd en geld voor de burgers welke van deze weg gebruik maken,
en dat zijn er zeer vele, laat zich becijferen. Als men rekent, dat
per rit heen en weer 20 K.M. moet worden omgereden en de kosten per
K.M. voor vrachtwagens en personenauto's 15 cent bedragen, betekent
dit een extra belasting van 5,per rit. Vermenigvuldigt' men dit
met het aantal wagens dat in die jaren daar gepasseerd is, dan blijkt
eerst in welke ongunstige situatie men hier verkeert. Het is zijns
inziens nodig dat Bergen op Zoom in samenwerking met andere plaatsen,
in deze omgeving,met Kamer van Koophandel en Zeeuwse belanghebbenden,
een krachtige actie gaat voeren om deze Rijksweg 17 verwezenlijkt te-'
krijgen.
Aan andere aangelegenheid op verkeersgebied kwam bij hem op, toen
hij dezerdagen in de dagbladen las, dat Sluiskil wordt ingeschakeld
rn^de Helicopterdienst Brussel-Rotterdam. Ook voor Bergen op Zoom
lijkt hem dit interessant, zeker voor de toekomst. Het zou- zijns in
ziens wenselijk zijn contact op te nemen met deze dienst of inschake
ling van^Bergen op Zoom mogelijk is. 0-ok lijkt het hem nodig nu reeds
uit te zien naar een landingsplaats voor'deze toestellen, waarvoor
een stukje van Plein 13 gereserveerd zou kunnen worden. Met de inde
ling van dit terrein moest daar thans reeds rekening mee gehouden wor
den.