-15- moeten worden afgewezen en dat in een tijd dat de industrialisatie met kracht wordt aanbevolen. Een algemeen aspect op het gebied van onderwijs is ook, dat er zo weinig gelegenheid is tot het volgen van avondonderwijshetzij in handelsavondscholen of technische scholen'.' Ook zou naar spreker meent een kweekschool voor onderwijzers in deze plaats met zijn groot achterland zeer wel reden van bestaan hebben, vooral in deze tijd, nu er zo'n nijpend gebrek aan onderwijskrachten i® en regeringsin stanties gemakkelijker hun medewerking zouden verlenen. Alles bijeen mankeert er zijns inziens nogal veel aan het verzorgingspeil van het onderwijs in deze gemeente. Het opvoeren daarvan is een plicht tegen over de bevolking dezer gemeente. Gelden welke daarvoor nodig zijn en op de begroting zouden gebracht worden, zouden niet als overbodige luxe afgevoerd kunnen worden en geschrapt. Wanneer deze begroting bij voorbeeld voor dit doel een paar ton hoger zou geweest zijn en het tekort dus 775.000,— zou zijn, is het zeer wel mogelijk dat ook dit bedrag zou worden geaccepteerd en als subjectieve uitkering zou worden beschikbaar gestold. Men zou dan komen op een uitkering van circa 62,per inwoner, terwijl de algemene bijdrage in Nederland, zoals gezegd, gemiddeld 86,is en het bedrag hier dan nog een stuk beneden het gemiddelde zou liggen. Een ander punt waarvoor spreker bij deze algemene beschouwingen de aandacht wil vragen behelst de toegangswegen naar de stad. Het is wel zo dat deze wegen niet direct in beheer zijn bij de gemeente, zo dat de Raad er geen zeggingschap overheeft, doch het is toch voor iedere plaats van betekenis en van groot belang, meent hij, dat deze toegangswegen goed zijn. Vooral het wegverkeer gaat met sprongen om hoog, waardoor ook het belang dier wegen voor de plaats stijgt. Ook op dit gebied is de toestand voor ons niet ideaal. De twee wegen die voor Bergen op Zoom van het meeste belang zijn, zijn die naar het Zui den en naar het Oosten. De weg richting Steenbergen-Tholen is het Eest, doch voor Bergen op Zoom minder belangrijk dan de twee andere wegen. De Antwerpseweg om te beginnen is wel de slechtste van alle hoofdwegen in West-Brabant. Het gebrek aan fietspaden is een groot gemis. Als men ziet hoe de weg door Zeeland over zijn gehele lengte .voorzien is of wordt van fietspaden en dat ook pas de weg van Halste ren naar Steenbergen daarvan is voorzien, welke wegen niet zo'n druk verkeer hebben als de Antwerpseweg, dan begrijpt spreker niet dat de ze laatste 'niet eerst aan de beurt is gekomen. Daar komt bij dat het wegdek te smal is en bij regen zeer gevaarlijk. De auto's ziet men dan vrijwel allen met één wiel op het klinkerpad rijden, hetgeen voor de fietsers zeer gevaarlijk is. Het tempo waarmee deze weg bereden kan worden is zeer langzaam en het aantal ongelukken groot. De weg richting Roosendaal is goed, doch de verbinding via deze weg naar het Noorden^des lands via Princenhage is te lang. Reeds vóór de oorlog werd Rijksweg no. 17, dus de directe verbinding Roosendaal-Zevenberg- se Hoek, urgent geacht. Zelfs werd toen'bij Roosendaal reeds een aanvang gemaakt voor het toekomstige viaduct. Thans 10 jaar later, nu het ver keer meer dan verdubbeld is, is deze verbinding er nog niet. Wat dit kost aan tijd en geld voor de burgers welke van deze weg gebruik maken, en dat zijn er zeer vele, laat zich becijferen. Als men rekent, dat per rit heen en weer 20 K.M. moet worden omgereden en de kosten per K.M. voor vrachtwagens en personenauto's 15 cent bedragen, betekent dit een extra belasting van 5,per rit. Vermenigvuldigt' men dit met het aantal wagens dat in die jaren daar gepasseerd is, dan blijkt eerst in welke ongunstige situatie men hier verkeert. Het is zijns inziens nodig dat Bergen op Zoom in samenwerking met andere plaatsen, in deze omgeving,met Kamer van Koophandel en Zeeuwse belanghebbenden, een krachtige actie gaat voeren om deze Rijksweg 17 verwezenlijkt te-' krijgen. Aan andere aangelegenheid op verkeersgebied kwam bij hem op, toen hij dezerdagen in de dagbladen las, dat Sluiskil wordt ingeschakeld rn^de Helicopterdienst Brussel-Rotterdam. Ook voor Bergen op Zoom lijkt hem dit interessant, zeker voor de toekomst. Het zou- zijns in ziens wenselijk zijn contact op te nemen met deze dienst of inschake ling van^Bergen op Zoom mogelijk is. 0-ok lijkt het hem nodig nu reeds uit te zien naar een landingsplaats voor'deze toestellen, waarvoor een stukje van Plein 13 gereserveerd zou kunnen worden. Met de inde ling van dit terrein moest daar thans reeds rekening mee gehouden wor den.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1955 | | pagina 15