B^-
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten,
XV. ADVIES OB HET VERZOEK VAN ASSELBERGSf IJZERINDUSTRIE EN HANDEL—
MAATS CHAPPId NVIJZERGIETERIJENALHIEROM VERGUNNING TOT
HET MAKEN VAN EEN STALEN LUCHTLEIDING AAN DE OVFËBËÜGGING~OTER*"
l1LINDENBAAN.
"(Dossier nr, 41 c
(Verzameling 1955, nr, 27),
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten.
XVI. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN EEN C RED IET VAN f 4 500,— VOOR HET
VERPLAATSEN VAN TWEE NOODWONINGEN OP PLEIN 13.
"(Dossier nr, 209 KjT*"
(Verzameling 1955, nr, 46).
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van Burgemeester en Wethouders besloten.
XVII.VOORSTEL TOT HET VOEREN VAN EEN RECHTSGEDING IN EERSTE AANLEG
INZAKE DE ONTBINDING VAN DIVERSE PACHTOVEREENKOMSTEN BETREFFENDE
PERCELEN C.Q". PERCEELSGEDEELTEN GELEGEN™IN DEKLAGE MEREN" EN
BENODIGD VOOR HET BOUWRIJP MAKEN VAN TER PLAATSE GEPROJECTEERDE
INDUSTRIETERREINEN, r
(Dossier nr, 4T~WJ0
(Verzameling 1955, nr, 36
De heer MUSTERS wil, waar hij zo juist het woord niet mocht voe
ren, hierbij opmerken dat de methode van grondaankoop in het algemeen
hem niet juist lijkt. Hij leest in de toelichting"Teneinde er voor
te wraken dat de uitvoering van de voorgenomen werkzaamheden niet wordt
gestagneerd door eventuele langdurige onderhandelingen omtrent de te
betalen schadevergoeding wegens het verlies van pachtrechten en als
nog te kopen grond, verdient het aanbeveling de procedure tot ontbin
ding van de betreffende pachtovereenkomsten te volgen.als omschreven
in artikel .31 van het Pachtbesluit"en verder; "Wij wijzen U in dit
verband er op dat het geenszins is uitgesloten dat de nodige percelen
c.q. perceelsgedeelten bij minnelijke regeling pachtvrij aan de gemeen
te komen"c
Spreker meent naar aanleiding hiervan dat de Voorzitter gelijk
had en hij, wat hij wil zeggen, beter hierbij ter sprake kan brengen.
Spreker is het met wat Burgemeester en Wethouders hier zeggen volkomen
eens, Er zijn langdurige onderhandelingen "gevoerd en hierbij kan ge
makkelijk, al zal het niet altijd zo gemakkelijk zijn, een minnelijke
regeling getroffen worden. Op het ogenblik wordt drie, vier of vijf
keer onderhandeld en het loopt daarna altijd op niets uit. Spreker
heeft het genoegen gehad met enkele Leden van het Dagelijks Bestuur
hierover een onderhoud te hebben en hij is het er mee eens dat het
een erg moeilijke materie is. Maar spreker zou toch willen vragen of
het niet mogelijk is, alvorens onderhandelingen aangeknoopt worden,
waar er toch voldoende deskundigen bij de gemeente werken, de grond
door hen te laten taxeren, wat de grond de gemeente waard is. Men
heeft dan niet' te onderhandelen, men kan'dan zeggen;"Wij geven dat
voor dat perceel, dat is ongeveer zoveel per m.2 grond", en men laat'
er de bedrijfsschade buiten, want dat is altijd moeilijk. Als de Wet
houder over aankoop van een woning onderhandelt, dan weet hij toch ook
te voren wat er voor gegeven kan worden. Men moet hier niet te veel
over praten, de gemeente moet daar boven staan."Vraagt geen prijs,
laat de grond van te voren schatten en zeggen:"Wij zijn van plan dat
stuk grond te kopen, dat is de prijs"". Zoals het nu gaat daar schiet
men niets mee op, het zijn langdurige onderhandelingen die niets ople
veren.
Spreker geeft ernstig in overweging deze methode toe te passen,
Burgemeester en Wethouders bepalen de prijs, dat willen ze er voor
geven - volgens de Onteigeningswet moet het misschien twee maal gedaan
worden - laat het dan nog een keer mededelen wat het de gemeente waard
is en laat het daarmee afgelopen zijn.
De VOORZITTER merkt op dat dit eigenlijk niet aan de orde is.Maar
hij acht het niet nodig dat daarvoor een aparte interpellatie wordt