-24- op heeft dan zon spreker de volgorde wel willen weten# Dan zou hij nog een klein antwoord willen geven op het betoog van de heer Asselbergs. Bij de vorige samenstelling tan de Raad was er een fractie die zich noemde DE Katholieke fractie. Hij herinnert zich goed datde woordvoerder van lijst I destijds zich heeft aangeme ten het praedicaatï //ij zijn de Katholieke Raadsfractie en de andere Katholiek georienteerden die in de Raad zaten, dat waren de midden standers, vormden één Katholieke Raadsfractie, Men heeft daar lering uit getrokken en geprobeerd de twee die öp dat moment bestonden samen te smelten. Daar zag men z'n voordeel in. Ze zijn met elkaar gaan praten waarschijnlijk en het gevolg van de actie is geweest dat de middenstanders en tuinders zich verenigden in de zgn. Eenheidspar tij die thans aan de overzijde zit. Die Eenheidspartij ging val ani mo de verkiezingen tegemoet en dacht uit de bus te komen met 1-6—1 zetels, hetgeenaardig is tegengevallen, want men kwam er met 13 uit. Spreker vindt dit helemaal niet erg, men kan bepaalde gedachten heb ben, maar men kan niet in de toekomst zien en denken;"Als wij ons com bineren dan zullen we het wel halen en hebben we een overgrote meer derheid» .^Spreker kan zich die visie wel indenken. Aan de andere kant gelooft.-hij dat het niet zonder slag of stoot ge?/eest is dat de mid denstanders en tuinders zich bij deze groep hebben aangesloten en er iets achter gezeten heeft wat naderhand tot uiting is gekomen. Op die manier is men bij elkaar gekomen. Door de heer Asselbergs is thans voor wat betreft de politiek van de Katholieke Eenheidspartij, dat is geen vertegenwoordiging van de K.V.P., maar een Katholieke samen voeging welke het program van de K.V.P. tot grondslag neemt, gezegd, dat men het confessionele niet scheidt van de politiek. Dat kan spre ker zich uit^de mond van de heer Asselbergs best indenken en begrij pen, maar hij heeft daar een andere mening over en spreker stelt er prijs- op dat de heer Asselbergs heeft medegedeeld dat hij de mening van anderen respecteert, ylls het inderdaad juist is dat het confessionele niet te schei den is vande politiek, dan gelooft hij, als men dat als confessio nele^ zo ziet, dat men daar voor in de plaats moet stellens het ge loof is niet te scheiden van de politiek. Als men over het laatste spreekt, spreekt men. over de.'waarheid en als men over de waarheid spreekt vraagt spreker zich af of deze nu wel tot uiting is gekomen toen het om de wethouders ging en of bij de verkiezing van een vier de wethouder de waarheid in acht is genomen. Wanneer de Eenheids partij de waarheid zou willen behartigen dan had men dat op deze wij ze moeten doen en had men de minderheid moeten respecteren. De heer DE MOOR voelt zich gedrongen,naar aanleiding van de ge moedsrust die verstoord is door de verklaring van de heer van Meche- len, een verklaring af te leggen. Dat de heer Jimkes en hij zich heb ben aargesloten bij de politieke groep van de K.N.P. betekent alleen, dat zij gezamenlijk met deze groep de agendapunten van iedere maand zullen bespreken. Zij zijn geen lid van de K.H.P., dus ook geen frac tie-genoten. Men moet het meer zien als een dwang van de eenling die zoekt om in het belang van de gemeenschap voeling te houden met de mening van anderen en te luisteren of er iets goed in zit. De heer RATSMAi"Was dan bij ons gekomen". De heer DE MOOR zegt dat men daar dadelijk wat öp kan zeggen. De vraag heeft hen bereikt van de groep van de K.K.P. De groep van de heer Asselbergs heeft er wel'op gezinspeeld, maar van toenadering is niets gebleken en men heeft hen als een klein -steentje uit een gro te bouwdoos met rust gelaten. Van het begin af tot'heden hebben de heer Jimkes en hij zich gevoeld als eenling.Maar die eenling wil ook wel^eens de gedachten vah anderen kennen, voordat hij zijn mening tot uiting brengt^in de Raad, Hij wil de gedachten van een ander weten. Het gaat er niet om eigen wensen te verwezenlijken, maar de wensen van het algemeen, het belang van het algemeen. Hu zegt de heer Ratsma wels"Was bij ons gekomen", maar spreker betwijfelt of hij hen had wil len hebben, gezien het verschil van opvatting in verschillende zaken. Spreker is Katholiek en voelt,hoe sympathiek hij ook tegenover de groep van de heer Ratsma staat, nog geen neiging er naar over te gaan.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 94