s: rr rr r !l r -3- Tast do Partij van de Arbeid dit standpunt aan n niet5 maar is het teveel gezegd, dat de Partij Arbeid alleen maar oog heeft voor het beperkte natuurlijke -wolzijn en derhalve onvermijdelijk geen plaats inruimt voor zaken 1*S Y -J:LfL °YZ? opvattingen van meer belang zijn. De Partij van de Ar- „büid^kent immers in haar doen, en laten geen plaats toe aan de con cessie. Deze plaats is hoogstens in een apart hokje. Omdat de Par- „SiVaY Arbeid de confessie in haar doen en laten geen plaats nigaYeY Yaïr een yPai>t Bokje plaatst, is het onvermijde- «Y n - Yeï politieke hokje, omdat het de halve waarheid voor de uw? aSnZ meningsverschil krijgt met de werkelijke hele waar- °"L1 lypiooh, die hokjesgeest. Dat zou zo erg niet zijn als de -werkelijke hele waarheid het dan winnen zou, maar dat kan niet, ,|Y5 -Yn politieke hokje is in het politieke hokje de baas. Derhalve pYSpvmuY van d(T .Arbeid bij haar streven en komt hot iipo IY natuurlijke welzijn bij haar in het gedrang, niet van de »een of de ander, naar van alle mensen. WA WA] ne?ing vaa de H®er Berger, Voorzitter van de Partij van de vYYY oon±essi02}ele politieke groepering geen bestaans- nn? ?r YebbGn in ons YriJ en verdraagzaam land - nota bene om- iivni v™L Sm Yus zc? yri3. en verdraagzaam is - is dan ook bepaald onjuist, hij begrijpt het helaas niet. Verdraagzaamheid wwfïu Y-?wS4-meï te mak?n' Daar zit Bet miol in. Confessie is na- -melijk niet iets dat men m een hokje kan sluiten. Sluit men het -geloof ergens buiten, dan tast men het aan. Het loont niet Goü er- -gens buiten te sluiten. Het loont niet en dat lonen is niet alleen «m figuurlijke zin gebruikt. Nu het er de schijn van hoeft dat ook in Bergen op Zoom deze zaak onderalle Katholieken niet meer zo duidelijk is, moet men - zlcy toch m gemoede afvragen, of het niet uitermate verwarrend moet werken, dat aan Katholieke zijde verdeeldheid heerst, die no- wta bene m belangrijke mate veroorzaakt wordt door verschil in ma teriele belangen. Dat moet verwarring brengen. Is het wonder dat er mensen^ zijn die zich gaan afvragen of het dan toch alleen of Ivoornamelijk om de materie gaat. Nu dan verlokt door schijn of wor- jikheid naar de^Partij van de Arbeid en dan,.... m°Se;n ons in ons goede Bergen op Zoom niet meer beroepen on de redenering welke zegt dat de Katholieken, wanneer het o^pSScS VVfAWkkP lmers toch óén lijn trokken. Hot gevolg van vor- lif ft Vraal!: te 21U. Dat is hot, afbraak en geen hoor- tbraak. Voeden wij door verdeeldheid de afbrokkeling dan zo -luit "aatnAfnïet"nê' taSt°n W±3 h0t werkell^e selnkVan'kensA aan Sn wn°sf hier nog een woord van Mgr. Poels Aanhalen dat luidt» d?d schept gehelen». De mens is een geheel. Hij doet onvermij- »voorJLrn^turïitaYdigiWanneer hi°' Zich in hakt. Een stuk het natuurlijk welzijn en een stuk voor hot bovennatuurlijk »Da.tZdoet' de°Sens; ZOrSen# G°d schePb geGn stukken. Mevrouw, mijne. Heren, ik zou mij niet graag aanmatigen dat de wfe^aïïe^otbnv °u ±k ia dezG Raad Behoor, de banier draagt waaron der alle Katholieken zouden moeten zijn verenigd. lel echter dat ik «totkf VVAf4 "A !aï aV°?»" allernoodzAkAijkst if L tot nvp ipYfto Y 1S' dat. tensl°i"fcG in. deze Bergse Raad alle Katholie- God geve ah+^p?^ Ya]?ier v?rzameld zullen worden. Welke banier „dad ffVG dab Buidige naJionaal overleg daarover een niet meer -mis te verstaan antwoord zal geven. 'j Over dit onderwerp tenslotte nog dit, n Reb om Begrijpelijke redenen veel over de Partij van de Ar- eid opgemerkt. Alhoewel ik deze groepering dus op principiële en us a 1 Prac"fcische gronden afwijs, wil dit niet zeggen, dat-ik nu -ook de mening zou zijn toegedaan dat ik alles wat deze groepering «doet of voorstaat verkeerd zou vindon. De menselijke naïuur is God ^Z13 dank nu ook weer niet zo verdorven, dat er niets meer goed van f f! t; i: i! I; f ii fi f! ft (i !l K ii (i n f r f! If

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 73