-2- Men kan slechts constateren dat, doordat de Partij van de Ar- «beid een zetel meer verwierfhet niet-confessioneeloptredend deel -der Raadsleden percentueel vooruitgang heeft geboekt, Heeft de zogenaamde doorbraakgedachte dus enig succes gehad man de andere kant ziet men onder de Katholieke groeperingen ener- «zijds verdeeldheid en versnipperdheid, maar anderzijds een alle "standen omvattende eenheid, 11 Ik geloof dat de toename van de Partij van de Arbeid vertegen woordiging en het optreden van de Katholieke eenheidslijst in onze Raad de weerspiegeling vormt van de belangrijke politieke ontwikke- -ling welke in ons gehele land plaats vindt. Een ontwikkeling welko "vraagt om een duidelijker, scherper onthullen van de wezenlijke en diepste beginselen waarop de maatschappij-opvatting van de verschil- «lende politieke groeperingen berust, aandringt op de heldere en dui- delijke afbakening van de meningen omtrent de hoedanigheid en de "waarde van de factoren welke het geluk van elke mens individueel "bepalen, In de algemene beschouwingen welke hij het vorige jaar hield, «stelde de heer Ratsma dat het wellicht niet zozeer de doorbraakge- "dachte was welke de Partij van de Arbeid winst bracht, maar dat het «veeleer de gunstige resultaten welke de onder Partij van de Arbeid «signatuur optredende landsregering op economisch en sociaal-econo- «misch gebied zou hebben gehad waren, welke tot een afbrokkeling van «de Katholieke groeperingen en een versterking van de Partij van de «Arbeid gelederen zouden hebben geleid. In hoeverre de resultaten gunstig waren, meer nog in hoeverre «deze resultaten veroorzaakt zouden zijn door de Partij van de Ar- «beid signatuur, dat zijn vragen waarop ik nu niet verder zal in- «gaan. Zij zijn alleen beide open vragen en het is op geen enkele «wijze aan te tonen, dat de Partij van de Arbeid de octrooirechten «heeft van de resultaten als zodanig. Ier zake dienende is slechts «dat de toenameveroorzaakt wordt, doordat mensen verlokt werden door «de materialistische argumenten, door de materialistische schijn en «dat daarbij overwegingen van hogere orde practisch geen gewicht in Ide schaal legden, eerder dat men de zaken van hoger orde daarbij «eenvoudigweg vergat. Als dit zo is, dan is het zeer noodzakelijk "dat een nadere onthulling van het wezenlijke en diepste beginsel «plaats vindt. Wanneer immers alleen vanuit het economisch argu- «ment geredeneerd wordt, bekijkt men de zaken eenzijdig en het is in «de historie meermalen bewezen, dat dit eenzijdig zien van de zaken «tenslotte resulteert in een aantasting van de economische welvaart «zelf. Ik v/ijs U op het kapitalistische systeem dat, redenerende uit «zuiver materialistische motieven, uitloopt op proletarisering. Ik «wijs op het communisme, dat, eveneens uit zuiver materialistische «argumenten redenerende, op economisch gebied eveneens geen andêr re- sultaat kont dan uitbuiting, verspilling en algemene verarming. Men «mag het economische niet alléén als leiddraad voor het menselijk han- delen zien, mede terwille van het economische zelf. De andere daar- «uit voortvloeiende ongelukken buiten beschouwing gelaten, Hoe komt dat Doordat men vergeet dat de mens een verwrongen natuur heeft en «hij dus bij het nastreven van zijn natuurlijk welzijn stranden moet «als hij meent dat hij alleen van zijn in zijn verwrongen natuur lig- «gendo motieven gebruik kan maken. Het is van beslissend belang dat «de verwrongen menselijke natuur zijn juiste plaatsbepaling krijgt, «dat het duidelijk is dat zij de haar door de zonde aangedane ver- «wrongenheid bestrijden moet, dat de mens zich keert tot zijn -Schep- «per, Die den mens door het onbegrijpelijke Offer van Zijn Zoon «helpt zijn oorspronkelijke wezenheid te zien en te herwinnen.Gezui- «verd van egoïsme, dat hoogmoed is,- de eeuwige reden van déraille- "ment, (5<5k van het economische déraillement. Het menselijk geluk, ook in economisch opzicht, wordt niet ver- «wezenlijkt door alleen datgene na te streven wat hij in de natuur- «lijke orde aanvoelt als welzijn. In dat aanvoelen begaat hij drama— "tische vergissingen, welke hij slechts kan corrigeren door zich te «keren tot God, door zich bezig te houden met wat wij zijn bovenna- «tuurlijk welzijn noemen. f! f' tl i! I! il li

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 72