I I 2 De spanningen in de bouwvakken waren vooral een gevolg van de omstandigheid, dat tal van-bouwvakarbeiders goed-betaalde arbeid in het rampgebied prefereerden boven werk in de plaatselijke bouw vaknijverheid. De spanningen in de bedrijfsklasse "Huishoudelijke beroe pen" duurt onverminderd voort» Er moge hier nogmaals de aandacht gevestigd worden op de belangrijkheid der stedelijke industriekern, die een bron van werk gelegenheid is vo-or wijde omgeving. Dit blijkt o.a. uit de inkomende dagpendel, die 1700 man bedraagt. Hiervan vinden er bijna 1000 ar beid in de metaalindustrie. Tegenover deze inkomende pendel staat een uitgaande van ongeveer 700 personen* Tuinbouw,. In 1953 bedroeg de veilingomzet 2.564.853, tegen 2.338.1 20,-in 1952. Yoor de voornaamste producten bedroeg de aanvoer en omzet in 1953: 933.379 kg. voor 158.665,— 713-6745 kg. voor 586.003, 325.061 kg, voor 150.768, 400.726 kg. voor 588.1 56,— 449.606 kg. voor 184.969, 294.719 kg. voor 37.532,™ 254.182 kg. voor 59.802,— Het "Pakhuis" leverdevoor 70.343,35 aan meststoffen en tuinbouwbenodigdheden. Appelen Aardbeien Rode bessen Asperges Princessebonen Prei Knolselderij Winkelbedrijf. Het afgelopen jaar werden door de verenigde winkeliers di verse pogingen ondernomen om de kooplust van het publiek te stimule ren. Behalve een Pinkster-Drie openluchtmarkt werd eveneens een Bin nenmarkt, annex Tentoonstelling georganiseerd. De organisatoren zijn van mening, dat daardoor vele vruchtbare contacten zijn gelegd tus sen publiek en middenstand. Behalve dat de Bergen op Zoomse middenstand de aandacht wist te trekken van de inwoners der stad en haar onmiddellijk achter land, mocht hij zich voortdurend verheugen in een actieve belang stelling van vele Belgen. Verkeer. Verkeer en vervoer zijn voor een belangrijk deel in parti culiere. handen, doch over het vervoer per rail en per schip staan enkele gegevens ten dienste. Van de H.V. Nederlandsehe Spoorwegen mochten wij de volgen de niet geheel volledige gegevens ontvangen. Station Bergen op Zoom 1952 Jan.t/m S ept 1952 Jan,t/m Sept, 1953 Vertrokken aantal reizigers" 621.143 462.213 5 25.0.45 Aangekomen 612.583 457.304 496.819 Vertrokken goederen (x 1 ton) 41.788 28.501 26.619 Aangekomen (x 1 ton) - ■110.698 81 .239 I I De sterke stijging van het ge?\richt van de aangekomen goede ren in de eerste negen maanden van 1953 in vergelijking tot dit ge wicht in dezelfde periode van 1952 is voor een belangrijk deel het gevolg van dezandaanveer, ten behoeve van het herstelwerk na de over stromingsramp. - - I VjJ

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 27