I
I
2
De spanningen in de bouwvakken waren vooral een gevolg van
de omstandigheid, dat tal van-bouwvakarbeiders goed-betaalde arbeid
in het rampgebied prefereerden boven werk in de plaatselijke bouw
vaknijverheid.
De spanningen in de bedrijfsklasse "Huishoudelijke beroe
pen" duurt onverminderd voort»
Er moge hier nogmaals de aandacht gevestigd worden op de
belangrijkheid der stedelijke industriekern, die een bron van werk
gelegenheid is vo-or wijde omgeving. Dit blijkt o.a. uit de inkomende
dagpendel, die 1700 man bedraagt. Hiervan vinden er bijna 1000 ar
beid in de metaalindustrie. Tegenover deze inkomende pendel staat
een uitgaande van ongeveer 700 personen*
Tuinbouw,.
In 1953 bedroeg de veilingomzet 2.564.853,
tegen 2.338.1 20,-in 1952.
Yoor de voornaamste producten bedroeg de aanvoer en omzet
in 1953:
933.379 kg. voor 158.665,—
713-6745 kg. voor 586.003,
325.061 kg, voor 150.768,
400.726 kg. voor 588.1 56,—
449.606 kg. voor 184.969,
294.719 kg. voor 37.532,™
254.182 kg. voor 59.802,—
Het "Pakhuis" leverdevoor 70.343,35 aan meststoffen en
tuinbouwbenodigdheden.
Appelen
Aardbeien
Rode bessen
Asperges
Princessebonen
Prei
Knolselderij
Winkelbedrijf.
Het afgelopen jaar werden door de verenigde winkeliers di
verse pogingen ondernomen om de kooplust van het publiek te stimule
ren. Behalve een Pinkster-Drie openluchtmarkt werd eveneens een Bin
nenmarkt, annex Tentoonstelling georganiseerd. De organisatoren zijn
van mening, dat daardoor vele vruchtbare contacten zijn gelegd tus
sen publiek en middenstand.
Behalve dat de Bergen op Zoomse middenstand de aandacht
wist te trekken van de inwoners der stad en haar onmiddellijk achter
land, mocht hij zich voortdurend verheugen in een actieve belang
stelling van vele Belgen.
Verkeer.
Verkeer en vervoer zijn voor een belangrijk deel in parti
culiere. handen, doch over het vervoer per rail en per schip staan
enkele gegevens ten dienste.
Van de H.V. Nederlandsehe Spoorwegen mochten wij de volgen
de niet geheel volledige gegevens ontvangen.
Station
Bergen op Zoom
1952
Jan.t/m S ept
1952
Jan,t/m Sept,
1953
Vertrokken aantal reizigers"
621.143 462.213
5 25.0.45
Aangekomen 612.583 457.304
496.819
Vertrokken goederen (x 1 ton)
41.788 28.501
26.619
Aangekomen (x 1 ton) -
■110.698 81 .239
I
I
De sterke stijging van het ge?\richt van de aangekomen goede
ren in de eerste negen maanden van 1953 in vergelijking tot dit ge
wicht in dezelfde periode van 1952 is voor een belangrijk deel het
gevolg van dezandaanveer, ten behoeve van het herstelwerk na de over
stromingsramp.
-
-
I VjJ