-21»
verbeteringen welke verkeerstechnisdi mogelijk werden en op de spits
uren dringend noodzakelijk zijn, spoedigst ten uitvoer te brengen.
Er gebeurde echter niets. Dit had tot gevolg dat de heer van Heijst
een brief aan het Gemeentebestuur schreef met het verzoek de voor
srijn woning liggende gemeentegrond in orde te brengen. Ondertussen
gaven de arbeiders van de verschillende aan de Moerstraatsebaan ge
legen fabrieken blijk kijk te heb ben op verkeersproblemen en bleek
dat zij" in practijk brachten dat wat men verkeerstechnisch voorsor
teren noemt. Immers zij die de H.Z.Zoon op noesten, scheidden zich af
van hen die de Moerstraatsebaan.afreden in de richting Bredasestraat,
zij reden over het vrij gekomen terrein en kwamen tussen de 2e en 3e
boom op de H.Z.Zoon, zeer ten gerieve van het andere verkeer.
De briefvan de heer van Heijst had echter geheime'krachten op
geroepen en ziet, op een goede, liever gezegd kwade' dag, komen vier
werklieden van gemeentewerken net enige karetten palen en draad,als
mede een auto net ploeg en beginnen, tot verbazing van ieder die het
ziet, hun opdracht uit te voeren. Die opdracht blijkt te bestaan uit:
1e, terrein grondig omploegen
2e. strook rijwielpad uitbreken, dat vorig jaar pas ingewalst was.
3e. palen zetten»
4e. draad trekken.
5 ehaag p1ant en.
Hte resultaat was een prachtig nieuw volkstuintje en een hoek
die veel beroerder geworden is voor het verkeer dan ze ooit is ge
weest» Ieder die dit ziet vraagt zich af"Wat zou die meneer van
Heijst toth wel uitgehaald hebben dat men zijn grond en zijn grond
alleen zo volkomen afsluit dat hij een pad van 1 Meter heeft om van
zijn tuinhek op straat te komen". Ruim 14 dagen werken hier thans 4
gemeentewerklieden aan en wat hier tot stand komt is in alle opzich
ten een geweldige blunder tèn nadele van de bewoners van Bergen op
Zoon individueel, voor hen die het treft omdat ze hier wonen of re
gelmatig langs moeten, voor alle belastingbetalers omdat men hier
nodeloos en nutteloos; geld uitgeeft, Om dit hoekje verkeerstechnisch
goed te maken en_te verfraaien hoeft men geen ingenieur te zijn, Die
eenvoudige we r kli e don van de fabrieken hadden aangegeven hoe het
noest ai het driehoekig puntje dat overschoot zou met weinig moeite-
een aardig perkje geworden zijn.
De heer HAYERMAHS zegt clat inderdaad, toen de bouw op de hoek,
het huis van van Heijst, tot stand was gekomen, het verkeer 3e rij
weg is gaan verlaten. Men sneed de weg af en begaf zich nu tussen'de
bomen_door, zoals ook door interpellant naar voren is geb racht ..Hier
door is deze hoek een gevaarlijk verkeerspunt geworden, doordat niet
alleen het verkeer komende van de Moerstraatsebaan, maar ook de tegen
liggers die van de Zoom naar de Moerstraatsebaan kwamen, de hoek af
sneden en dez'c linkerzijde hielden. Haar aanleiding van de gevaarlij
ke verkeershoek welke daardoor was ontstaan is het verzoek gericht,
ter plaatse de zaak te verbeteren. Aan gemeentewerken is daarom op
dracht gegeven plannen te maken om deze hoek te verbeteren. Er zijn
verschillende voorstellen naar voren gebracht, o.a. een dat beoogde-
een verharding voor het trottoir, een om het trottoir omde hoek heen
te leggen en het voorstel dat tot uitvoering is gekomen en in ver
gelijking met de beide andere goedkoper was. Men heeft de eenvoudig
ste en goedkoopste oplossing gekozen,, aangezien men plannen heeft
zo vlug mogelijk de Moerstraatsebaan te verbeteren. Deze oplossing
kwam daarom als de meest gewenste voor» Ha aankoop van de wei ven
Bast iaonsen is opdracht gegeven tot uitwerking van het rioolplan»
Duit kon niet voltooid vo reien wanneer men niet beschikte over het gro
te moerriool. Dat komt namelijk dwars door het gebied heen én krijgt
een zijtak langs deze bocht in cle richting Moerstraatsebaan, om 'de'hui-
dige Moerstraatsebaan op te vangen» Het zou onverantwoord, zijn thans
hoge kosten te naken om een voorlopige oplossing tot stand te bronnen.
Spreker weet ze-ker dat de hoek niet zo schorp zal blijven en afgerond
zal worden. Maar het tijdstip daarvoor"is nag niet aangebroken. De
thans gemaakteafsluiting heeft alleen ten doel dat men de weg niet
meer zal afsnijden om deze hoek te passeren en dat men het wegdek als
rijbaan zal aanhouo.en. Het is alleen cle bedoeling geweest deze ver—
keersknoop minder gevaarlijk te maken»