g4UokAUuUbUZA?1er„!el^WelCkendS t6 n0ete" -12- Het wc or a principieel" komt. er wel 3 -& 4 maal in voor, Spreker vindt het jammer dat dit principe dit jaar niet is doorgevoerd, dan was deze zaak van de baan. Hij ziet er grote moeilijkheden in en meent dat men een precedent gaat stellen dat ernstige gevolgen kan hebben. Het uitvoeren van een Ommegang en wat er aan vast zit heeft een culturele, maar ook een zakelijke kant. Zelfs de zakelijke kent is naar voren gekomen en als motief gebruikt voor deze subsidie. Spre ker gelooft dat dib toch wel overdreven is. In iedere gebeurtenis zit een culturele en een zakelijke kant, een grote of een kleine. In de eerste plaats zal men het zijns inziens moeten zien .als een kerkelijke geschiedenis, de andere nevenzaken die er wel zijn loinnen aan het ka rakter van de gebeurtenis niets veranderen. Uit principiële overwegin- Uea_s luit spreker ziclraan bij wat de heren As se Tb ergs en Naitelings zelf gesteld hebben; hij zou het principe willen doorvoeren om het principiële juist goed gescheiden te houden» De heer ASSEIBERGS zegt dat in cle opmerking door de heer Krouwel gemaakt hem getroffen heeft en wel bijzonder getroffen, dat de heer trouwe1 inde Maria Ommegang alleen een geestelijk en geen cultureel ge eiren ziet, Spreker vraagt zich af' wat cle heer Krouwel dan als een c til truiesl gebeuren ziel. Het is natuurlijk wel een cultureel gebeuren Een cultureel gebeuren is namelijk naar zijn mening een gemeenschappe- lijue activiteit van mensen, waarin zij de hogere eigenschappen die me mensen bezitten m gemeenschappelijk verband benutten tot het berei ken van een bepaalde sfeer, een bepaalde houding, De belevenis daar-' van, dat is iets wat het gemeenschappelijk leven van cle mensen onder ling raakt en sfeer geeft. In dat gemeenschappenjk benutten van de geestelijkeactiviteit daar spelen uiteraard in mee alle elementen van geestelijke activiteit die cle mens beïnvloeden, sociale overwe gingen, overwegingen van aesthetics., overwegingen van techniek, over wegingen van religie zonder twijfel. Om uit het complex van geestelijke activiteit van de mens in ge meenschappelijk verband juist alleen de religie te trekken, spreker moet eerlijk zeggen dat begrijpt hij met en dat kan hij ook zeker van de heer Krouwel niet begrijpen.. Per slot van rekening is de heer Krou wel Nederlander, nietKatholiek, maar iemand die in Nederland monumen ten kan aanschouwen die door iedere'Nederlander gezien worden .als uitingen van cultuur, uitingen van hogere cultuur en die gemateria liseerd zijn m objecten glip.zuiver en alleen tot doel hebben, een of eendere godsdienst of religie te dienen. Neemt een'bepaalde kerk Geeft cle Nederlandse Staat en geeft Monumentenzorg geen fantastische kapitalen uit aan cle handhaving, instandhouding en verfraaiing van een kerk, van een Rooms Katholieke kerk, een, mag ik het in zijn alge meenheid zeggen, van een Protestantse kerk» De Nederlandse Staat stelt' prijs op het beaat van schilderijen van grote meesters, van een Rubens an Rembrandt, _die daarin uiting .hebben gegeven van hun religie. Neem de Vlaamseschilders, de Vlaamse school, die hebben uitsluitend'impres- sies, inspiraties gevonden in cle religie, "We noemen dat", zegt spreker "cultuurgoederen van hogere orde", p Me^krijgf clan dè Maria Ommegang in Bergen op Zoom. Natuurlijk vanzelfsprekend kan bij iedereen verschil van mening zijn omtrent de raaiheid van een dergelijk gebeuren, maar spreker meent tooh, mezien cle opmerking welke cle heer Krouwel zelf genaakt heeft, dat deze°Onne- gangen honderd duizenden belangstellenden uit België, Brabant en van erre hebben aangetrokken en dat bij dit gemeenschappelijk gebeuren toch wel vanaesthetics sprake is, &büeurcn ii4 n •hcfe^ens gesproken over de religie» "Maar dat is", zegt spreker, n het menselijk wezen een uitermate belangrijke factor". Waarom zou m de gemeenschap van levende mensen die gemeenschappelijke" cultuur off fi -eTS£ me£S £een belanSri3ke rol mogen spelen Dat mag wel' ïiTjn „~LSf gebeurt alleen tot meerdere, eer en glorie van de Kerk' 'Ja», zegt spreker, "maar wat gebeurt er niet tot meerdere eer en glo- vai iets, misschien wel tot meerdereeer en glorie van God Mis- W?1 Van God' Maar waaron zou dat -niet mógen? Er

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 223