g4UokAUuUbUZA?1er„!el^WelCkendS t6 n0ete"
-12-
Het wc or a principieel" komt. er wel 3 -& 4 maal in voor, Spreker
vindt het jammer dat dit principe dit jaar niet is doorgevoerd, dan
was deze zaak van de baan. Hij ziet er grote moeilijkheden in en
meent dat men een precedent gaat stellen dat ernstige gevolgen kan
hebben. Het uitvoeren van een Ommegang en wat er aan vast zit heeft
een culturele, maar ook een zakelijke kant. Zelfs de zakelijke kent
is naar voren gekomen en als motief gebruikt voor deze subsidie. Spre
ker gelooft dat dib toch wel overdreven is. In iedere gebeurtenis zit
een culturele en een zakelijke kant, een grote of een kleine. In de
eerste plaats zal men het zijns inziens moeten zien .als een kerkelijke
geschiedenis, de andere nevenzaken die er wel zijn loinnen aan het ka
rakter van de gebeurtenis niets veranderen. Uit principiële overwegin-
Uea_s luit spreker ziclraan bij wat de heren As se Tb ergs en Naitelings
zelf gesteld hebben; hij zou het principe willen doorvoeren om het
principiële juist goed gescheiden te houden»
De heer ASSEIBERGS zegt dat in cle opmerking door de heer Krouwel
gemaakt hem getroffen heeft en wel bijzonder getroffen, dat de heer
trouwe1 inde Maria Ommegang alleen een geestelijk en geen cultureel
ge eiren ziet, Spreker vraagt zich af' wat cle heer Krouwel dan als een
c til truiesl gebeuren ziel. Het is natuurlijk wel een cultureel gebeuren
Een cultureel gebeuren is namelijk naar zijn mening een gemeenschappe-
lijue activiteit van mensen, waarin zij de hogere eigenschappen die
me mensen bezitten m gemeenschappelijk verband benutten tot het berei
ken van een bepaalde sfeer, een bepaalde houding, De belevenis daar-'
van, dat is iets wat het gemeenschappelijk leven van cle mensen onder
ling raakt en sfeer geeft. In dat gemeenschappenjk benutten van de
geestelijkeactiviteit daar spelen uiteraard in mee alle elementen
van geestelijke activiteit die cle mens beïnvloeden, sociale overwe
gingen, overwegingen van aesthetics., overwegingen van techniek, over
wegingen van religie zonder twijfel.
Om uit het complex van geestelijke activiteit van de mens in ge
meenschappelijk verband juist alleen de religie te trekken, spreker
moet eerlijk zeggen dat begrijpt hij met en dat kan hij ook zeker van
de heer Krouwel niet begrijpen.. Per slot van rekening is de heer Krou
wel Nederlander, nietKatholiek, maar iemand die in Nederland monumen
ten kan aanschouwen die door iedere'Nederlander gezien worden .als
uitingen van cultuur, uitingen van hogere cultuur en die gemateria
liseerd zijn m objecten glip.zuiver en alleen tot doel hebben, een of
eendere godsdienst of religie te dienen. Neemt een'bepaalde kerk
Geeft cle Nederlandse Staat en geeft Monumentenzorg geen fantastische
kapitalen uit aan cle handhaving, instandhouding en verfraaiing van
een kerk, van een Rooms Katholieke kerk, een, mag ik het in zijn alge
meenheid zeggen, van een Protestantse kerk» De Nederlandse Staat stelt'
prijs op het beaat van schilderijen van grote meesters, van een Rubens
an Rembrandt, _die daarin uiting .hebben gegeven van hun religie. Neem
de Vlaamseschilders, de Vlaamse school, die hebben uitsluitend'impres-
sies, inspiraties gevonden in cle religie, "We noemen dat", zegt spreker
"cultuurgoederen van hogere orde", p
Me^krijgf clan dè Maria Ommegang in Bergen op Zoom. Natuurlijk
vanzelfsprekend kan bij iedereen verschil van mening zijn omtrent de
raaiheid van een dergelijk gebeuren, maar spreker meent tooh, mezien
cle opmerking welke cle heer Krouwel zelf genaakt heeft, dat deze°Onne-
gangen honderd duizenden belangstellenden uit België, Brabant en van
erre hebben aangetrokken en dat bij dit gemeenschappelijk gebeuren
toch wel vanaesthetics sprake is, &büeurcn
ii4 n •hcfe^ens gesproken over de religie» "Maar dat is", zegt spreker,
n het menselijk wezen een uitermate belangrijke factor". Waarom zou
m de gemeenschap van levende mensen die gemeenschappelijke" cultuur
off fi -eTS£ me£S £een belanSri3ke rol mogen spelen Dat mag wel'
ïiTjn „~LSf gebeurt alleen tot meerdere, eer en glorie van de Kerk'
'Ja», zegt spreker, "maar wat gebeurt er niet tot meerdere eer en glo-
vai iets, misschien wel tot meerdereeer en glorie van God Mis-
W?1 Van God' Maar waaron zou dat -niet mógen? Er