-11-
eigen middelen en bronnen die men aan wist te boren de kosten van
deze organisatie heeft kunnen bestrijden. Maar nu men meent de ge
meente aansprakelijk te kunnen stellen, of althans te kunnen vragen
om een subsidie, vraagt spreker zich toch af - en. hij gelooft dat
enkelen met hem dit eveneens doen.- of het wel zaak is een subsidie
alshier gevraagd in uitgaaf te doen stellen door de overheid. "Waar
blijft men", zegt spreker, "wanneer de Raad begint in het belang van
een bepaalde: Kerk een subsidie als hier gevraagd te geven?". Het ie
natuurlijk wel zo dat dit geen zuiver kerkelijk feest is in de zin
zoals het in een Kerk ten uitvoer wordt gelegd, maar het geheel
draait toch allemaal om het Katholiek zijn. En als men dan spreekt
van een cultureel evenement- en men gaat de feiten na van a. t®t en
met e., dan gelooft hij toch wel en daö doet hij er nog enige moeite-
voor, dat alleen het onder b, gestelde, een kerkelijk concert in de
dekenale kerk van de stad, als eèn cultureel gebeuren kan worden ge
zien. Het wil er bij hem niet in, dat het onder a. genoemde onder
werp, een huldiging van de H.Maagd Maria, als een cultureel evene
ment gezien^dient te worden. Ben kan hier tegenover stellen"Bat is
een geestelijk evenement", en dat zal het ook wel zijn. Spreker is
het met dit voorstel niet eens, want het is een vrij hoge subsidie
die gevraagd wordt en het is toch zo dat als men de kosten nagaat
en daar staat 2500,— voor propaganda op, dan vraagt" hij zich an
dermaal af, of het juist is, gezien in het licht van hét feit dat het
een gebeurtenis is in het belang van een bepaalde Kerk, dot f 2500
voor propaganda voor dit feit, zij het dan gedeeltelijk, door de ge
meente gedragen moeten worden. Een andere post is groot 5700,
geraamd voor costumes. Bit is naar zijn mening toch een kapitaals
aanschaffing. "Waarom", zo vraagt spreker, "schrijft men dit, cis er
noodzaaktotdeze aanschaffing bestaat"- die kon hij niet beoorde-
len en wil hij ook niet in discussie stellen - "niet af in 3 a 4
jaar?", lis het zo is dat gedurende de laatste 9 jaar 500.000 vreem
delingen voor de onder d. genoemde plechtigheid naar Bergen op Zoom
zijn gekomen, dan vraagt spreker zich af, waarom dan voor f 2500
propaganda, gemaakt dient te worden, als het reeds zoveel vreemdelin
gen trekt. Spreker vraagt of het niet in overweging te' nemen is, zo
als ook elders wel gebeurt - hij heeft zich niet afgevraagd of het
wel juist is, maar meende het toch even naar voren te moeten brengen -
dat een gedeelte van de stad een paar uur wordt afgezet en den b.v,
25 cent per persoon wordt gevraagd. Hij. neemt aan dat men dan een be
langrijk groter bedrag bij elkaar brengt' dan het subsidie-bedrag.
Zou dit onmogelijk zijn om bepaalde redenen - er is ook wat voor te
zeggen om het niet te doen - dan is het misschien mogelijk een schaal-
collecte te houden onder het publiek, of iets dergelijks. Maar om
van de gemeente 8500,— te vragen voor een evenement, zoals hij
heeft genoemd en zoals hij het moet zien, vindt hij onjuist.1
Be heer BUTIJH kan zich ook moeilijk verenigen met het voorstel»
Hij ziet in de aanvrage dat deze in de eerste plaats betreft een bij
drage voor een zuiver kerkelijke gebeurtenis. Spreker is van mening
dat ^et niet op de weg van &g overheid ligt over het algemeen mani
festatie^ te subsidiëren die een. zuiver kerkelijk karakter dragen
in de vorm van cultus of eredienst. Eredienst is kerkzaak en moet
door de kerk bekostigd worden. Be verhouding tussen Kerk en Staat is
zodanig, dat de Kerk haar eigen kosten betaalt. Wanneer hiervoor
subsidie verleend wordt, waar gaat men dan heen? Het is min of meer
een precedent en er zullen zijns inziens andere Kerken komen die zeg
gen: "Wijwillen ook wel profiteren van de gulheid van de. gemeente".
Waar blijft men dan en wat voor een toestand krijgt men dan Men Man
wat men aan de een geeft aan de ander niet weigeren. Spreker vindt
het een gevaarlijk precedent. Indertijd heeft men gehad de aanvrage
voor de kerkbouw op Gageldonk, Bat was een soortgelijk ding, 'daar log
hetzelfde principe aan ten grondslag. Men heeft er toen een tijd bij
stil gestaan en het bleek dat in Brabant en Limburg de bouw van ker
ken gesubsidieerd wordt en dat dit ook geschiedt aan andere dan Ka
tholieke kerken. Men heeft daarom het geval beslist, er was niets aan
te doen, nar on nog verder te' gaan lijkt hem gevaarlijk»
Het heeft spreker getroffen da.t het. lieve Vrouwe Gilde er in zijn
aanvraag op gewezen heeft in het verleden en in de toekomst om prin
cipiële redenen niet om subsidie te hebben willen vragen, maar dat men
zelf de kosten heeft gedragene