-11- eigen middelen en bronnen die men aan wist te boren de kosten van deze organisatie heeft kunnen bestrijden. Maar nu men meent de ge meente aansprakelijk te kunnen stellen, of althans te kunnen vragen om een subsidie, vraagt spreker zich toch af - en. hij gelooft dat enkelen met hem dit eveneens doen.- of het wel zaak is een subsidie alshier gevraagd in uitgaaf te doen stellen door de overheid. "Waar blijft men", zegt spreker, "wanneer de Raad begint in het belang van een bepaalde: Kerk een subsidie als hier gevraagd te geven?". Het ie natuurlijk wel zo dat dit geen zuiver kerkelijk feest is in de zin zoals het in een Kerk ten uitvoer wordt gelegd, maar het geheel draait toch allemaal om het Katholiek zijn. En als men dan spreekt van een cultureel evenement- en men gaat de feiten na van a. t®t en met e., dan gelooft hij toch wel en daö doet hij er nog enige moeite- voor, dat alleen het onder b, gestelde, een kerkelijk concert in de dekenale kerk van de stad, als eèn cultureel gebeuren kan worden ge zien. Het wil er bij hem niet in, dat het onder a. genoemde onder werp, een huldiging van de H.Maagd Maria, als een cultureel evene ment gezien^dient te worden. Ben kan hier tegenover stellen"Bat is een geestelijk evenement", en dat zal het ook wel zijn. Spreker is het met dit voorstel niet eens, want het is een vrij hoge subsidie die gevraagd wordt en het is toch zo dat als men de kosten nagaat en daar staat 2500,— voor propaganda op, dan vraagt" hij zich an dermaal af, of het juist is, gezien in het licht van hét feit dat het een gebeurtenis is in het belang van een bepaalde Kerk, dot f 2500 voor propaganda voor dit feit, zij het dan gedeeltelijk, door de ge meente gedragen moeten worden. Een andere post is groot 5700, geraamd voor costumes. Bit is naar zijn mening toch een kapitaals aanschaffing. "Waarom", zo vraagt spreker, "schrijft men dit, cis er noodzaaktotdeze aanschaffing bestaat"- die kon hij niet beoorde- len en wil hij ook niet in discussie stellen - "niet af in 3 a 4 jaar?", lis het zo is dat gedurende de laatste 9 jaar 500.000 vreem delingen voor de onder d. genoemde plechtigheid naar Bergen op Zoom zijn gekomen, dan vraagt spreker zich af, waarom dan voor f 2500 propaganda, gemaakt dient te worden, als het reeds zoveel vreemdelin gen trekt. Spreker vraagt of het niet in overweging te' nemen is, zo als ook elders wel gebeurt - hij heeft zich niet afgevraagd of het wel juist is, maar meende het toch even naar voren te moeten brengen - dat een gedeelte van de stad een paar uur wordt afgezet en den b.v, 25 cent per persoon wordt gevraagd. Hij. neemt aan dat men dan een be langrijk groter bedrag bij elkaar brengt' dan het subsidie-bedrag. Zou dit onmogelijk zijn om bepaalde redenen - er is ook wat voor te zeggen om het niet te doen - dan is het misschien mogelijk een schaal- collecte te houden onder het publiek, of iets dergelijks. Maar om van de gemeente 8500,— te vragen voor een evenement, zoals hij heeft genoemd en zoals hij het moet zien, vindt hij onjuist.1 Be heer BUTIJH kan zich ook moeilijk verenigen met het voorstel» Hij ziet in de aanvrage dat deze in de eerste plaats betreft een bij drage voor een zuiver kerkelijke gebeurtenis. Spreker is van mening dat ^et niet op de weg van &g overheid ligt over het algemeen mani festatie^ te subsidiëren die een. zuiver kerkelijk karakter dragen in de vorm van cultus of eredienst. Eredienst is kerkzaak en moet door de kerk bekostigd worden. Be verhouding tussen Kerk en Staat is zodanig, dat de Kerk haar eigen kosten betaalt. Wanneer hiervoor subsidie verleend wordt, waar gaat men dan heen? Het is min of meer een precedent en er zullen zijns inziens andere Kerken komen die zeg gen: "Wijwillen ook wel profiteren van de gulheid van de. gemeente". Waar blijft men dan en wat voor een toestand krijgt men dan Men Man wat men aan de een geeft aan de ander niet weigeren. Spreker vindt het een gevaarlijk precedent. Indertijd heeft men gehad de aanvrage voor de kerkbouw op Gageldonk, Bat was een soortgelijk ding, 'daar log hetzelfde principe aan ten grondslag. Men heeft er toen een tijd bij stil gestaan en het bleek dat in Brabant en Limburg de bouw van ker ken gesubsidieerd wordt en dat dit ook geschiedt aan andere dan Ka tholieke kerken. Men heeft daarom het geval beslist, er was niets aan te doen, nar on nog verder te' gaan lijkt hem gevaarlijk» Het heeft spreker getroffen da.t het. lieve Vrouwe Gilde er in zijn aanvraag op gewezen heeft in het verleden en in de toekomst om prin cipiële redenen niet om subsidie te hebben willen vragen, maar dat men zelf de kosten heeft gedragene

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 222