A -21- De heer BUTIJN is niet gerust over dat aflopende bedrag. Hij acht het mogelijk dat men een strop op de hals haalt. Als het zo is, zoals dat de tendenz is en dat bedrag loopt steeds terug, dan zou hij het dwaas vinden hier thans op in te gaan. De heer LEIJS gelooft stellig niet dat men verkeerd doet op het nieuwe contract in te gaan. Als men de voordelen ziet tot 1956 dan is dat zeer beduidend. Waar de indexcijfers als het ware niet boven de llpO zijn gestegen, blijft men een voordeel behouden van f.20.000, op het huidige contract. Bovendien kan men er van overtuigd zijn dat, wanneer het huidige contract is afgelopen,de gemeente toch tot dit standaardcontract zal moeten overgaan. Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders besloten. XI. VOORSTEL TOT HET VAST STELLEN VUT ENIGE NIEUWE STRMTNAMEN EN HET WIJZIGEN VAR EER STRAAT HAAM. 1 Verzameling 195^1-» nr5 Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten, XII. VOORSTEL TOT HET ONBEWOONBAAR VBRKLtREN VAN DE WONINGEN! SCHOLIERSBERG NR. 7, STOELEMATSTRUT NR. 22. HOVENIERSSTEEG NR. d, EN KETTINGSTRAAT KR. "57 (Verzameling 195^4» nr7 De heer VAN RIESEN zou willen weten wie eigenlijk bepaalt wanneer een woning onbewoonbaar wordt verklaard."Daar is natuurlijk een in stantie voorj? rueent hij. "Door wie wordt nu", vraagt hij, ':in eerste' instantie voorgesteld welke woningen onbewoonbaar worden verklaard?". Spreker meent dat er in Bergen op Zoom meer markante -gevallen aanwijs baar zijn, woningen die nog niet onbewoonbaar zijn verklaard. Daarom wilde hij gaarne weten waarom deze panden er wel op staan en de panden welke hij op het oog heeft niet. De heer HAVERMANS deelt hierop mede dat gevallen van onbewoonbaar heid meestal kenbaar gemaakt worden door de bewoners, de nevenburen en verder door diegenen die er hinder van ondervinden en het gevaar of kennelijke tekenen van onbewoonbaarheid constateren. Daarnaast contro leert de dienst van Bouw- en Woningtoezicht. De klachten komen vaak binnen vooral de laatste tijd gemakkelijker dan voorheen, omdat bij aanvrage om een andere woning een woningcontrole wordt uitgeoefend. Dan constateert men gewoonlijk dat een huis niet bewoonbaar is of vele gebreken vertoont».- Voor onbewoonbaarverklaring wordt een rapport opge steld en ter kennis gebracht van de Provinciale Dienst van de Volks huisvesting welke een ambtenaar zendt on te komen controleren. Indien de P.D.V. -het niet het gemeentelijk rapport eens is, wordt hiervan kennis gegeven. Het rapport wordt ter inzage gelegd en ter kennis gebracht, waarna de eigenaar of de bewoners de gelegenheid hebben in beroep te komen. Wordt geen beroep aangetekend, dan volgt deze procedure tot on bewoonbaarverklaring en moet het huis worden ontruimd. Wat de kwestie van markante gevallen betreft, waarover de heer van Riesen heeft gesproken, merkt spreker op dat burgemeester en wet houders iedere dag erge gevallen vernemen. Wanneer de mogelijkheid aan wezig is dat het huis met de nodige kosten voor herstel gespaard kan blijven, dan wordt er alle moeite gedaan om de eigenaar daartoe te be wegen» Zelfs de gemeente springt wel eens. bij om te trachten een-huis in stand te houden, maar wanneer dit onverantwoord is, wordt overge gaan tot onbewoonbaarverklaring. Er zijn heel wat gevallen bij de dienst aanhangig genaakt. Er zijn markante gevallen waarbij men eigen lijk de woning op staande voet zou moetenontruimen; er zijn weer ande re gevallen waar men de bewoning nog geruime tijd kan handhaven. Maar spreker is het er mee eens, er zijn heel wat woningen in de stad die voor onbewoonbaarverklaring in aanmerking zouden dienen te ko men. Moeilijker is het echter om de mensen in een andere woning onder te brengen. Er zijn adviezen bij van ontruiming op een dag en op een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 21