A
-21-
De heer BUTIJN is niet gerust over dat aflopende bedrag. Hij acht
het mogelijk dat men een strop op de hals haalt. Als het zo is, zoals
dat de tendenz is en dat bedrag loopt steeds terug, dan zou hij het
dwaas vinden hier thans op in te gaan.
De heer LEIJS gelooft stellig niet dat men verkeerd doet op het
nieuwe contract in te gaan. Als men de voordelen ziet tot 1956 dan is
dat zeer beduidend. Waar de indexcijfers als het ware niet boven de
llpO zijn gestegen, blijft men een voordeel behouden van f.20.000,
op het huidige contract. Bovendien kan men er van overtuigd zijn dat,
wanneer het huidige contract is afgelopen,de gemeente toch tot dit
standaardcontract zal moeten overgaan.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders besloten.
XI. VOORSTEL TOT HET VAST STELLEN VUT ENIGE NIEUWE STRMTNAMEN EN HET
WIJZIGEN VAR EER STRAAT HAAM.
1 Verzameling 195^1-» nr5
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten,
XII. VOORSTEL TOT HET ONBEWOONBAAR VBRKLtREN VAN DE WONINGEN!
SCHOLIERSBERG NR. 7,
STOELEMATSTRUT NR. 22.
HOVENIERSSTEEG NR. d, EN
KETTINGSTRAAT KR. "57
(Verzameling 195^4» nr7
De heer VAN RIESEN zou willen weten wie eigenlijk bepaalt wanneer
een woning onbewoonbaar wordt verklaard."Daar is natuurlijk een in
stantie voorj? rueent hij. "Door wie wordt nu", vraagt hij, ':in eerste'
instantie voorgesteld welke woningen onbewoonbaar worden verklaard?".
Spreker meent dat er in Bergen op Zoom meer markante -gevallen aanwijs
baar zijn, woningen die nog niet onbewoonbaar zijn verklaard. Daarom
wilde hij gaarne weten waarom deze panden er wel op staan en de panden
welke hij op het oog heeft niet.
De heer HAVERMANS deelt hierop mede dat gevallen van onbewoonbaar
heid meestal kenbaar gemaakt worden door de bewoners, de nevenburen en
verder door diegenen die er hinder van ondervinden en het gevaar of
kennelijke tekenen van onbewoonbaarheid constateren. Daarnaast contro
leert de dienst van Bouw- en Woningtoezicht. De klachten komen vaak
binnen vooral de laatste tijd gemakkelijker dan voorheen, omdat bij
aanvrage om een andere woning een woningcontrole wordt uitgeoefend.
Dan constateert men gewoonlijk dat een huis niet bewoonbaar is of vele
gebreken vertoont».- Voor onbewoonbaarverklaring wordt een rapport opge
steld en ter kennis gebracht van de Provinciale Dienst van de Volks
huisvesting welke een ambtenaar zendt on te komen controleren. Indien
de P.D.V. -het niet het gemeentelijk rapport eens is, wordt hiervan kennis
gegeven. Het rapport wordt ter inzage gelegd en ter kennis gebracht,
waarna de eigenaar of de bewoners de gelegenheid hebben in beroep te
komen. Wordt geen beroep aangetekend, dan volgt deze procedure tot on
bewoonbaarverklaring en moet het huis worden ontruimd.
Wat de kwestie van markante gevallen betreft, waarover de heer
van Riesen heeft gesproken, merkt spreker op dat burgemeester en wet
houders iedere dag erge gevallen vernemen. Wanneer de mogelijkheid aan
wezig is dat het huis met de nodige kosten voor herstel gespaard kan
blijven, dan wordt er alle moeite gedaan om de eigenaar daartoe te be
wegen» Zelfs de gemeente springt wel eens. bij om te trachten een-huis
in stand te houden, maar wanneer dit onverantwoord is, wordt overge
gaan tot onbewoonbaarverklaring. Er zijn heel wat gevallen bij de
dienst aanhangig genaakt. Er zijn markante gevallen waarbij men eigen
lijk de woning op staande voet zou moetenontruimen; er zijn weer ande
re gevallen waar men de bewoning nog geruime tijd kan handhaven.
Maar spreker is het er mee eens, er zijn heel wat woningen in de
stad die voor onbewoonbaarverklaring in aanmerking zouden dienen te ko
men. Moeilijker is het echter om de mensen in een andere woning onder
te brengen. Er zijn adviezen bij van ontruiming op een dag en op een