I! H I -23- Deze beschavingen hebben uitermate grote dingen bereikt, ze zijn_ vruchtbaar geweest, maar hebben ook vreselijke fouten gemaakt. Sprekerraat wel wat ver meent hij, wat men hem ten goede moet hou-, den, hij wil alleen maar zeggen"Waar loopt het uiteindelijk op uit?» Wanneer men ziet naar de gedragingen, naar de faites et gestes,-, waarvan hij zonder reserve aanneemt dat ze goed kunnen en zullen zijn omdat zonder enige twijfel bij vele beoefenaren van de doelstel lingen van de vereniging "Humanitas" deze op werkelijk ideële gron den berusten en hij nogmaals wil zeggen overtuigd te zijn dat goed werk kan worden verricht, gelooft hij toch dat het noodzakelijk is eerst enige ervaring te hebben opgedaan, alvorens men in Bergen op Zoomse verhoudingen gezien tot een principiële uitspraak komt en dan in positieve zin. De heer KROUWEL zegt dat de heer Asselbergs heeft gesteld dat hij bij het begin misschien wat te fors opende. Misschien is dat wel zo. Hij ^kvvam min of meer geladen hier heen, hij wil dat wel beken nen. Hij is nog slechts een leerling, de heer Asselbergs ook en over en weer^maakt men nog wel eens fouten. Of het een fout is zal dade lijk blijken als men tot stemming komt over het voorstel om eon sub sidie van f 25, te geven. Dan komt inderdaad naar voren of het zo is als de heer Asselbergs zegt. Dat sympathiek staan van de heer Asselbergs zou hij als een soort platonische liefdesverklaring willen beschouwen, maar daar houdt het verder mee op. De zon gaat nu eenmaal voor niets op, de rest kost geld, wat men ook doet of wil doen. Men heeft altijd de portemonnaie nodig. Als het thans niet gaat en men het initiatief wil opbrengen de geschiedenis ^opnieuw te bekijken, dan is spreker daar dankbaar voor, maar hij -blijft op het standpunt staan, hetgeen door de heer Ratsma ook naar voren is gebracht, dat het een mager iets is. Als men zegt: "We staan er sympathiek tegenoverren de Raad wil geen 50,of 100,— geven, laat men dan aan "Humanitas" 25,geven. Het is zo, het werk gaat toch door, de maatschappelijke werker wordt niet ontslagen, maar gaat ook door. Die 200,-- komen van een andere zij de wel op tafel, het salaris van de maatschappelijko werker wordt toch betaald. Spreker wil nog enige ogenblikken tijd vragen om in te gaan op hetgeen deheer Asselbergs gesteld heeft, wat de humanistische be schouwing is en de gronden waarop "Humanitas" haar werk ten uitvoer legt. Het valt niet te ontkennen dat steeds meer mensen uit de ker ken blijven of geen vertrouwen meer hebben in de kerkelijke instel lingen, Zij achten het de plicht van deze kerken en kerkelijke in stellingen om te trachten deze mensen weer terug te krijgen, "Maar", vraagt hij, "hoe stelt men zich dit voor en hoe te handelen met de ze mensen gedurende die overgangstijd die voor velen wellicht zich over hun gehele leven uit zal strekken?» Tot nu toe zijn er zo vele instellingen die opereren op dit terrein en nog steeds zijn er veel mensen die uit de kerk blijven. Dat weet men van dominees en pas toors, dat leest men ook in de kranten. «Moet men», zo vraagt hij, "deze mensen dan aan hun lot overlaten?»- Deze mensen wenden zich in en met hun moeilijkheden beslist niet tot genoemde instellingen, dat heeft de practijk afdoende uitgewezen. Dit werk mag volkomen positief genoemd worden, omdat "Humanitas» juist hen die buiten de kerk zijn komen te staan wil behoeden voor-het afglijden naar het nihilisme, door te wijzen op de geestelijke achtergrond van elk leven, op de mo rele normen welke eenieder binden. Hoewel niet religieus, is zulks nog niet anti-godsdienstig te'noemen. "Voor ons staat het vast", zegt spreker, "dat het maatschappe lijk werk alleen tot bevredigend resultaat kan leiden als het gedra gen wordt door een levensbeschouwing en dat voor buitenkerkelijken dit een humanistisch getinte levensbeschouwing moet Zijn". Dit laatste wil hij even in het kort toelichten. Kenmerken van het humanisme zijn voor hem de visie op de mens als drager en schepper van geestelijke en zedelijke waarden, het uit- i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 176