-7-
neer het risico van de haven inderdaad zou worden uitgesloten en de
gemeente het zelf zou moeten dragen, dan vraagt spreker zich af of
men niet, om te voorkomen dat men voor onberekenbare schadevergoe
ding komt te staan, eenvoudig zou moeten zeggen dat ieder die hier
binnenkomt voor eigen risico binnenkomt. Spreker gelooft echter dht
men alleen noodgedwongen tot een dergelijke maatregel moet overgaan,
omdat men wel kan voorzien dat dan de kans niet gering is dat er ho
gere vrachtprijzen voor Bergen op Zoom uit zullen voortvloeien. Hij
gelooit echter niet dat door deze maatregel gevaar dreigt voor vracht
verhoging. Het betreft schepen waarvan er maar enkele binnenkomen.
De hoofdingenieur van de Waterstaat,&an wie verzocht is een onder
zoek in te stellen naar de haven, heeft verklaard dat voor dergelijke
grote schepen een tijhaven nimmer afdoende zekerheid kan verschaffen.
Er is 55 Meter gekozen omdat er een soort schepen is dat even over
de 50 Meter gaat en hier vaak komt en anders onder dit verbod zou
liggen. Bovendien kan vergunning worden gegeven en in die vergunning
zou gezet moeten worden dat niet wordt ingestaan voor sshade. Het is
dus niet absoluut verboden voor grotere schepen om binnen te komen.
Door de heer Musters is nog gevraagd of een andere oplossing moge
lijk is. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft deze zaak
al zeer lang in behandeling. Men heeft ze"ook in bespreking gehad
met de betrokken verzekeringsmaatschappij, ze is besproken met Rijks
waterstaat, maar er is geen andere oplossing dan op het ogenblik
wordt voorgesteld, afgezien dan van de technische verbeteringen ter
instandhouding van de haven, buiten de werkzaamheden die door de
diensten moeten geschieden en waarbij er nauwkeurig voor wordt ge
zorgd dat er zo min mogelijk aanleiding zal zijn voor schade door
oneffenheden in de zaat, Er is momenteel geen andere oplossing. Het
uitdiepen van de haven is niet mogelijk en men kan de haven ook niet
vrijmaken van het tij. De Leden van de Raad weten dat gestreefd
wordt naar verbetering van de Bergse haven, waardoor ze onafhanke
lijk wordt van het tij. Dan zouden dergelijke moeilijkheden achter
wege blijven.'
Door de heer Ratsma is gevraagd;"Waarom is het euvel thans zo
groot?". Spreker heeft dit de vorige jaren natuurlijk niet meege
maakt,-maar de verzekeringsmaatschappij heeft Burgemeester en Wet
houders een lijst laten zien en inderdaad zijn er de laatste jaren
veel schadegevallen» Hu kan men de veronderstelling hebben dat hier
wel oude schepen naar toekomen, die, wanneer ze op een"steen komen
te liggen,door hun platen gaan, maar bewijst dat maar. Spreker
neemt tenminste aan dat de verzekering ook niet voor haar plezier
gelden uitgeeft. Elk geval is onderzocht en in verschillende geval
len is men in het ongelijk gesteld. Het is moeilijk te bewijzen dat
de beschadigingen niet tengevolge van de toestand van de haven zijn
gebeurd.
Welke gevolgen zal dit hebben? Spreker gelooft niet dat de ge
volgen op de _vrachtprijs zo groot zullen zijn. Hij kan dat niet be-
oordelen, hij zit niet in de vrachtprijzen, maar hij is voorgelicht
door deskundigen. Voortredenerend op de veronderstelling dat ze
hier naar de haven komen om schade op te lopen, gelooft hij niet dat
de vrachtprijzen door deze maatregel verhoogd zullen worden, wanneer
het werkelijke gevaar voor bonafide schippers niet groot is.
Hoe men het zal bekend maken? Spreker deelt mede dat het moet
bekend gemaakt worden in de schippers-almanak en het"zal de schip
pers ook, voordat ze binnenkomen, worden medegedeeld.
De heer RATSMA vraagt of de schepen dan moeten teruggaan als ze
te lang zijn.
De VOORZITTER gelooft' wel dat aan degenen die schepen bevrach
ten spoedig hiervan mededeling zal worden, gedaan, zodat de schippers
daarvan wel tijdig in kennis komen.
De heer HAVERMAHS merkt op dat nog naar voren is gekomen een
vraag van de heer Musters aangaande de Zeelandhaven en wel of de móge
lijkheid niet kan bekeken worden dat daar een grotere steiger komt»
De bedoeling zal zijns inziens zijn dat daar een beschoeiing wordt
gebouwd, waarmede een behoorlijke los- en 1aadgelegenheid zal worden