-7- neer het risico van de haven inderdaad zou worden uitgesloten en de gemeente het zelf zou moeten dragen, dan vraagt spreker zich af of men niet, om te voorkomen dat men voor onberekenbare schadevergoe ding komt te staan, eenvoudig zou moeten zeggen dat ieder die hier binnenkomt voor eigen risico binnenkomt. Spreker gelooft echter dht men alleen noodgedwongen tot een dergelijke maatregel moet overgaan, omdat men wel kan voorzien dat dan de kans niet gering is dat er ho gere vrachtprijzen voor Bergen op Zoom uit zullen voortvloeien. Hij gelooit echter niet dat door deze maatregel gevaar dreigt voor vracht verhoging. Het betreft schepen waarvan er maar enkele binnenkomen. De hoofdingenieur van de Waterstaat,&an wie verzocht is een onder zoek in te stellen naar de haven, heeft verklaard dat voor dergelijke grote schepen een tijhaven nimmer afdoende zekerheid kan verschaffen. Er is 55 Meter gekozen omdat er een soort schepen is dat even over de 50 Meter gaat en hier vaak komt en anders onder dit verbod zou liggen. Bovendien kan vergunning worden gegeven en in die vergunning zou gezet moeten worden dat niet wordt ingestaan voor sshade. Het is dus niet absoluut verboden voor grotere schepen om binnen te komen. Door de heer Musters is nog gevraagd of een andere oplossing moge lijk is. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft deze zaak al zeer lang in behandeling. Men heeft ze"ook in bespreking gehad met de betrokken verzekeringsmaatschappij, ze is besproken met Rijks waterstaat, maar er is geen andere oplossing dan op het ogenblik wordt voorgesteld, afgezien dan van de technische verbeteringen ter instandhouding van de haven, buiten de werkzaamheden die door de diensten moeten geschieden en waarbij er nauwkeurig voor wordt ge zorgd dat er zo min mogelijk aanleiding zal zijn voor schade door oneffenheden in de zaat, Er is momenteel geen andere oplossing. Het uitdiepen van de haven is niet mogelijk en men kan de haven ook niet vrijmaken van het tij. De Leden van de Raad weten dat gestreefd wordt naar verbetering van de Bergse haven, waardoor ze onafhanke lijk wordt van het tij. Dan zouden dergelijke moeilijkheden achter wege blijven.' Door de heer Ratsma is gevraagd;"Waarom is het euvel thans zo groot?". Spreker heeft dit de vorige jaren natuurlijk niet meege maakt,-maar de verzekeringsmaatschappij heeft Burgemeester en Wet houders een lijst laten zien en inderdaad zijn er de laatste jaren veel schadegevallen» Hu kan men de veronderstelling hebben dat hier wel oude schepen naar toekomen, die, wanneer ze op een"steen komen te liggen,door hun platen gaan, maar bewijst dat maar. Spreker neemt tenminste aan dat de verzekering ook niet voor haar plezier gelden uitgeeft. Elk geval is onderzocht en in verschillende geval len is men in het ongelijk gesteld. Het is moeilijk te bewijzen dat de beschadigingen niet tengevolge van de toestand van de haven zijn gebeurd. Welke gevolgen zal dit hebben? Spreker gelooft niet dat de ge volgen op de _vrachtprijs zo groot zullen zijn. Hij kan dat niet be- oordelen, hij zit niet in de vrachtprijzen, maar hij is voorgelicht door deskundigen. Voortredenerend op de veronderstelling dat ze hier naar de haven komen om schade op te lopen, gelooft hij niet dat de vrachtprijzen door deze maatregel verhoogd zullen worden, wanneer het werkelijke gevaar voor bonafide schippers niet groot is. Hoe men het zal bekend maken? Spreker deelt mede dat het moet bekend gemaakt worden in de schippers-almanak en het"zal de schip pers ook, voordat ze binnenkomen, worden medegedeeld. De heer RATSMA vraagt of de schepen dan moeten teruggaan als ze te lang zijn. De VOORZITTER gelooft' wel dat aan degenen die schepen bevrach ten spoedig hiervan mededeling zal worden, gedaan, zodat de schippers daarvan wel tijdig in kennis komen. De heer HAVERMAHS merkt op dat nog naar voren is gekomen een vraag van de heer Musters aangaande de Zeelandhaven en wel of de móge lijkheid niet kan bekeken worden dat daar een grotere steiger komt» De bedoeling zal zijns inziens zijn dat daar een beschoeiing wordt gebouwd, waarmede een behoorlijke los- en 1aadgelegenheid zal worden

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 160