I H schouwd als een stiefkind. Spreker onderschrijft deze mening niet. Hij weet dat het moeilijk is, maar hij vraagt zich toch nogmaals af' of het niet mogelijk is een andere oplossing hiervoor te zoeken. Hij heeft ook de Zeelandhaven bekeken en hij vraagt waar men die voor heeft aangelegd, Yoor zover hij weet, heeft men er helemaal nog geen gebruik van gemaakt. Er is een steiger gebouwd die 20.000,heeft gekost, maar hij zou haast zeggen"hete haven ligt er nu te liggen en er wordt practisch niets mee gedaan". Was het niet mogelijk geweest - het zou wel een paar centen kosten - om in de Zeelandhaven een steiger te bouwen of een muur, die behoeft niet zo lang te zijn, dat schepen boven de 500 ton daar kunnen komen en ge lost kunnen worden In deze vergadering komt nog een voorstel aan de orde om de spoorlijn om te leggen. Deze komt daar dan vlak bij, tot achter het terrein van de Ridder, Met een klein beetje moeite was de lijn toch bij de haven te brengen. Spreker weet dat het moeilijk is en de verordening op het ogen blik noodzakelijk, maar hij zou toch in overweging"willen geven naar de mogelijkheid van een andere oplossing te zoeken. De heer RATS MA. merkt op dat Bergen op Zoom al heel veel jaren een tijhaven heeft. Zijn vraag is nu waarom het euvel van beschadi ging van schepen in deze haven een dusdanige omvang heeft aangenomen dat men uitgesloten zou kannen worden uit de verzekering tegen wet telijke aansprakenjkheid."Waarom is dat in vroeger jaren niet in die mate het geval geweest?", vraagt hij en hij zou tevens willen vragen of men'dat nu plotseling moet zoeken in beperking van de ha- ven-outillage Zijn tweede vraag iss"Wat zijn de gevolgen ervan wanneer deze verordening wordt aangenomen? Ishet aantal schepen dat Bergen op Zoom bezoekt en langer is dan 55 Meter en dus binnenkort niet meer kan komen groot?". Op de derde-plaats wijst hij e-r op dat ook coasters af en toe de haven bezoeken en vraagt of ook deze worden uitgesloten v/anneer de verordening wordt aangenomen. Ten vierde vraagt 'hij op welke wijze aan de schepen bekend ge maakt wordt dat men voortaan slechts tot een maximum lengte van 55 Meter de haven kan binnen- komen. De heer BUTIJU zou in de eerste plaats willen vragen wat de di recte aanleiding geweest is tot deze maatregel over te gaan. "Is het", zo vraagt hij, "dat men de zekerheid heeft dat de verzekeringsmaat schappij een nieuwe verzekering niet wil continueren? .Als de schade omvang is verhoogd, welke schade komt dan per jaar voor vraagt spreker,"en is dit speciaal aan grote schepen?".Schepen van langer dan 55 Meter zijn er niet veel die hier binnenkomen.Misschien is dat vorig jaar tijdelijk wat meer gebeurd, maar als regel zijn schepen van meer dan 55 Meter hier niet talrijk. Spreker vindt het jammer dat men aan de beurs te Rotterdam moet omroepen?"Een schip voor Ber gen op Zoom, maar niet groter dan 55 Meter". Bergen op Zoom moet een- grote stad zijn. Waarom moet men dan overgaan tot deze beperking. Zijn volgende vraag is of schepen beneden de 5 5 Meter geen schade be komen. Spreker krijgt de indruk dat men voor het vergoeden van schade te vrijgevig is. Wanneer er een schuit binnen komt en op het ligvlak zit een kei, dan wordt de schuit beschadigd. Maar dat komt zijns in ziens niet door die kei, maar door de bodem van de schuit. Op andere plaatsen is men niet'zo vrijgevig. Men kan zijns inziens in dat op zicht te soepel zijn. "Komt men niet graag hier naar toe", vraagt hij, "met dingen die versleten, zijn om deze op een koopje te laten herstellen?". Dat zou hij wel eens gaarne willen weten. De VOORZITTER zou op de opmerking van de heer Musters, dat men hier eigenlijk een stap terug gaat doen,.willen zeggen, dat de maat regel die genomen wordt niet bedoeld is tot-bevordering van de in dustrie. De maatregel wordt genomen om te voorkomen dat de gemeente voor grotere schade komt te zitten. Zoals in de toelichting wordt gezegd, en dit ook als antwoord aar de andere heren, heeft de verze kering die voor de gemeente het risico overneemt gemeend dat de 'kos ten de laatste jaren zo groot worden, dat zij niet van plan is dit op dezelfde wijze nog langer voor de gemeente te blijven dragen. Wan-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 159