I
H
schouwd als een stiefkind. Spreker onderschrijft deze mening niet.
Hij weet dat het moeilijk is, maar hij vraagt zich toch nogmaals af'
of het niet mogelijk is een andere oplossing hiervoor te zoeken.
Hij heeft ook de Zeelandhaven bekeken en hij vraagt waar men die
voor heeft aangelegd, Yoor zover hij weet, heeft men er helemaal
nog geen gebruik van gemaakt. Er is een steiger gebouwd die
20.000,heeft gekost, maar hij zou haast zeggen"hete haven ligt
er nu te liggen en er wordt practisch niets mee gedaan". Was het niet
mogelijk geweest - het zou wel een paar centen kosten - om in de
Zeelandhaven een steiger te bouwen of een muur, die behoeft niet zo
lang te zijn, dat schepen boven de 500 ton daar kunnen komen en ge
lost kunnen worden In deze vergadering komt nog een voorstel aan
de orde om de spoorlijn om te leggen. Deze komt daar dan vlak bij,
tot achter het terrein van de Ridder, Met een klein beetje moeite
was de lijn toch bij de haven te brengen.
Spreker weet dat het moeilijk is en de verordening op het ogen
blik noodzakelijk, maar hij zou toch in overweging"willen geven naar
de mogelijkheid van een andere oplossing te zoeken.
De heer RATS MA. merkt op dat Bergen op Zoom al heel veel jaren
een tijhaven heeft. Zijn vraag is nu waarom het euvel van beschadi
ging van schepen in deze haven een dusdanige omvang heeft aangenomen
dat men uitgesloten zou kannen worden uit de verzekering tegen wet
telijke aansprakenjkheid."Waarom is dat in vroeger jaren niet in
die mate het geval geweest?", vraagt hij en hij zou tevens willen
vragen of men'dat nu plotseling moet zoeken in beperking van de ha-
ven-outillage
Zijn tweede vraag iss"Wat zijn de gevolgen ervan wanneer deze
verordening wordt aangenomen? Ishet aantal schepen dat Bergen op
Zoom bezoekt en langer is dan 55 Meter en dus binnenkort niet meer
kan komen groot?".
Op de derde-plaats wijst hij e-r op dat ook coasters af en toe
de haven bezoeken en vraagt of ook deze worden uitgesloten v/anneer
de verordening wordt aangenomen.
Ten vierde vraagt 'hij op welke wijze aan de schepen bekend ge
maakt wordt dat men voortaan slechts tot een maximum lengte van 55
Meter de haven kan binnen- komen.
De heer BUTIJU zou in de eerste plaats willen vragen wat de di
recte aanleiding geweest is tot deze maatregel over te gaan. "Is het",
zo vraagt hij, "dat men de zekerheid heeft dat de verzekeringsmaat
schappij een nieuwe verzekering niet wil continueren? .Als de schade
omvang is verhoogd, welke schade komt dan per jaar voor vraagt
spreker,"en is dit speciaal aan grote schepen?".Schepen van langer
dan 55 Meter zijn er niet veel die hier binnenkomen.Misschien is dat
vorig jaar tijdelijk wat meer gebeurd, maar als regel zijn schepen
van meer dan 55 Meter hier niet talrijk. Spreker vindt het jammer
dat men aan de beurs te Rotterdam moet omroepen?"Een schip voor Ber
gen op Zoom, maar niet groter dan 55 Meter". Bergen op Zoom moet een-
grote stad zijn. Waarom moet men dan overgaan tot deze beperking.
Zijn volgende vraag is of schepen beneden de 5 5 Meter geen schade be
komen. Spreker krijgt de indruk dat men voor het vergoeden van schade
te vrijgevig is. Wanneer er een schuit binnen komt en op het ligvlak
zit een kei, dan wordt de schuit beschadigd. Maar dat komt zijns in
ziens niet door die kei, maar door de bodem van de schuit. Op andere
plaatsen is men niet'zo vrijgevig. Men kan zijns inziens in dat op
zicht te soepel zijn. "Komt men niet graag hier naar toe", vraagt
hij, "met dingen die versleten, zijn om deze op een koopje te laten
herstellen?". Dat zou hij wel eens gaarne willen weten.
De VOORZITTER zou op de opmerking van de heer Musters, dat men
hier eigenlijk een stap terug gaat doen,.willen zeggen, dat de maat
regel die genomen wordt niet bedoeld is tot-bevordering van de in
dustrie. De maatregel wordt genomen om te voorkomen dat de gemeente
voor grotere schade komt te zitten. Zoals in de toelichting wordt
gezegd, en dit ook als antwoord aar de andere heren, heeft de verze
kering die voor de gemeente het risico overneemt gemeend dat de 'kos
ten de laatste jaren zo groot worden, dat zij niet van plan is dit
op dezelfde wijze nog langer voor de gemeente te blijven dragen. Wan-