-34-
De lonen waarover gesproken is en die berekend zijn door de heer
van der Yelden komen wel op een laag peil'te liggen. Het zijn alle
maal dingen die de aandacht moeten hebben, maar waar er van de kant
van Burgemeester en Yfëthouders niet op ingegaan kan worden, meent
hij dat het verstandig is de zaak eerst nader onder de ogen te zien.
De heer YAH DER YELDEH zou naar aanleiding van het betoog van
de heer Ratsma. even willen zeggen, dat, als hij het goedbeluisterd
heeft, er verschillende stichtingen en inrichtingen zijn,'waarvan de
Yoorzitter maar 5 jaar van zijn leven Yoorzitter mag zijn, om er tel
kens ander bloed in te krijgen. Continuiteit in het bestuur en de
leiding wordt dus niet altijd gewenst geacht. Spreker zou voorts wil
len opmerken dat de speeltuin feitelijk niet behoort onder de stich
ting Sportpark. De speeltuin is van dé gemeente en de Stichting
Sportpark heeft er het beheer over.
Door de Wethouder is gezegd dat men de consumpties zo laag 'mo
gelijk moet houden. Spreker vindt dat glad verkeerd. Dan gaat men
als gemeente concurreren tegen de mensen, de ingezetenen, die ér van
moeten leven. Hij vindt het wel erg dat de gemeente de gemeentewaren
moet beconcurreren. Wanneer men de prijs hoger stelt, is dat geen
bezwaar, maar als men de prijs lager stelt wel.
De YOORZITTER vraagt of de heer van der Yelden commentaar heeft
op het verzoek om deze zaak vooï een maand uit te stellen.
De heer YAH DER YEBDEH kan daar wel genoegen mee nemen.'
Yolgnummer 510. Kosten van het geven van spraakonderwi js_.
De heer BUTIJ1T vraagt of er gemeentelijk moeilijkheden bestaan
om met het geven van spraakonderwijs- te beginnen en of kan worden me
degedeeld waaruit die moeilijkheden bestaan.
De heer-DEIJS deelt mede dat opgaven zijn binnengekomen van de
School met de Bijbel en de Heutrale Schoei, die zich bereid ver
klaard hebben mede te werken aan het spraakonderwijs. De onderhande
lingen met de andere schoolbesturen, van het bijzonder onderwijs, heb
ben- nog niet helemaal die bevrediging gehad die men er van verwacht-
had. Hij liggen op principiële grondslag, maar men heeft wel de in
druk dat ze ten goede- zullen komen en dat men tot samenwerking zal
komen.
Het is de bedoeling van Burgemeester en Wethouders al vast te
beginnen met die scholen waar de- opgaven van binnen zijn.
Yolgnummer 306. Bijdrage aan het studiefonds der gemeente Bergen ojd
Zoom' (hoofdstuk YÏII-W'ka^itëaaldre^nstl
De heer YAH MECHELEH veilde nog even op dit volgnummer terug
komen. Bij het saldo van het kapitaal van de studiebeurs is een be
drag van 2500,-- bijgegeven voor het volgend jaar, waardoor nu
een bedrag van 6500,— beschikbaar is. Spreker vraagt of dit wel
is verantwoord, daar het een telkens terugkerende post op de begro
ting gaat worden. Men' zal althans het volgend jaar het bedrag weer
niet minder kunnen stellen.
De heer HAYERMAHS deelt mede dat deze 2 500,— er aan zijn
toegevoegd om degenen aan wie een studiebeurs is verstrekt de gele
genheid te geven hun studie voort te zetten. Of wel zij zouden op
een gegeven moment hun studie moeten eindigen of men zou hem ook èen
volgend jaar voor een studiebeurs in aanmerking moeten doen komen,
waardoor weer geen gelegenheid voor anderen kan worden opengesteld.
Er is met 4.000,— gestart en degenen die.zich daarvoor opgegeven
hebben en aanvaard zijn, zouden mogelijk moeten stoppen wanneer een
volgend jaar de beurs' niet kan worden verstrekt. Se moeten toch ge
legenheid hebben door te studeren om hun diploma te kunnen behalen»
Men kan ook een andere richting ingaan en zeggen:"Men móet er meer
kapitaal voor beschikbaar stellen". "Men moet bedenken", zegt spre
ker, "dat de studiegelden terug komen".
De heer YAH B.ÏECHELBH zegt dat daarmee deze post toch op ƒ6500,—
is gekomen en men zal daar ook volgend jaar weer 2500,-- bij moeten
doen. Spreker vraagt of het moeder-kapitaal met dit bedrag verhoogd
wordt.
De heer HAVERMAHS deelt mede dat het moeder-kapitaal het moeder-
kapitaal blijff. Die 2500,-worden uit de.gewone dienst genomen
om. degenen die een beurs hebben gekregen in de gelegenheid te stellen
verder te studeren en anderen weer opnieuw te laten studeren. Wanneer