-2 8- een en ander aan de'zuinige kant gehouden. Over de buitenwegen kan men er verschillende opvattingen op na houden. Men kan zeggen: "Je buitenwegen moeten asphaltvegonwor- den". Maar dat past zijns inziens niet in iedere omgeving. Hij "be houdt de zandwegen graag, zandwegen die passen in landelijk^gebied. Vorig jaar is bovendien nog aangetoond dat als men een speciale zandweg aanpakt, daarvoor ook speciaal crediet wordt gevraagd. Dat was voor de weg langs de lage Meren die behoorlijk opgeknapt is. Spreker kan verder mededelen dat de post zal worden opgemaakt; dat wil hij de heer Musters wel beloven. En als er zandwegen zdfn die extra aan de beurt moeten komen, dan zal daarvoor extra crediet ge vraagd worden. De heer MUSTERS bedoelt niet de buitenwegen te verharden, maar er koolas in te doen. Hij hoopt voorts dat de Wethouder zijn belofte zal houden, Hoofdstuk VIII,Dar, 1 6.Onderwijs, kunsten en wetenschappenniet vallende onder Bar. tTm tb, Volgnummer~~A7&T Önderhoud van muziektentgi en speeltuinen. De heer YAH DER VELDEH zou hierbij graag verschillende alinea"s gelijktijdig willen behandelen. Hij heeft een staatje opgemaakt, dat hij graag voorleest, "Mijnheer de Voorzitter, gaarne wilde ik U vragen het daarheen te leiden dat de statuten van de Stichting Sportpark in de kortst mogelijke tijd ter wijziging aan de Raad aangeboden werden en wel om' de volgende redenar Wanneer de Raad van Beheer een aanbeveling opmaakt, is het mogelijk dat de leden van de Stichting allen in dezelfde lijn liggen. Er kan ook een soort vriendjespolitiek ontstaan. Het is toch zeer logisch, dat de Raad van Beheer zeker geen mensen naar voren zal brengen, waar zij in de toekomst enorme last mee zullen krijgen. Verder zit ten er volgens mij te weinig zakelijk aangelegde personen in de Stichting en te weinig mensen die eigen zaken hebben» Redenen voor mij dat hier iets hapert en ik had daarom liever dat de Raad de be noemingen deed uit eigen aanbevelingen. Volgens mij moet ook de Voorzitter der Stichting' een Raadslid zijn, zoals het vroeger was. Wat de lonen betreft, wilde ik dit even naar voren brengen: Dat er geen enkele klacht naar voren is gekomen is voormij#geen waarborg flat alles; in orde Is. Wanneer we b.v, het loon bekijken van de controleurs. Deze mensen hadden 2,50 per dag. Hier werd voor gewerkt van 1 uur tot 7 uur of van 1 uur tot 8 uur en in de drukste tijd zelfs van T tot 9 uur. De gemiddelde tijd die deze men sen maakten was dus per dag 7 uur. Dit is per uur ongeveer 36 cent» Dit komt mij zeer laag voor. Wanneer deze mensen b.v. 50 cent per uur verdiend hadden, was het verschil minder groot geweest'en waren het toch nog goedkope werkkrachten» Men moet niet vergeten, dat de gemeente toch ook een soort voorbeeld moet geven. Wanneer we het loon van de cassière bekijken, dan zien we dat deze per maand ƒ80, verdiende of ongeveer 18,— per week. Hier moest 7 dagen van s morgens 9 uur tot s avonds 9 uur voor gewerkt' worden of 84 uur» Tellen we hier nog bij 12 uur voor overwerk voor de Zondag, dan wordt dat 96 uur/ of per uur nog geen T9 cent. Bezien we het lóón wat ze op het kantoor verdient-, dan ontvangt ze per maand 60,—, Hier'wordt voor gewerkt" 4t|r uur per week en verdient ze per week 13,35 of per uur ruim 32,16 cent. Wanneer ik tegen dit uurloon haar loon herleid, dus 96 maal 32,16 is 30,87. Dit klinkt toch an ders dan 18,-, gezien de enorme lange tijd en het Zondagwerk, nota bene zonder vrije dagen of vacant ie,' Wat het loon van het echtpaar betreft, wilde Ik U opmerken, dat dit niet belangrijk werd aangevuld door bedieningsgeld, daar er zegge en schrijven slechts een persoon was uit Bergen op Zoom die tip gaf. De fooien konden hoogstens in totaal over hét gehele seizoen aange slagen worden op ongeveer 10, Dat er niet geklaagd is over het loon kan verschillende oorzaken hebben:

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 140