-26
De heer HAVERMAIE geeft naar aanleiding' van de opmerking van de
heer van Mc c hel en toe dat de oplossing zoals die in de van De den-
straat is tot stand gebracht inderdaad bevredigendwerktDe aito*s
staan laar een eind van het trottoir door het opgehoogde fietspad
dat is aangebracht» Het is misschien mogelijk dit naar de Wasse
naarstraat en de Bredasestraat door te trekken.1 Deze zaak zal wor
den bekeken en te zijner tijd. zullen hieromtrent voorstellen kunnen
worden verwacht»
Fat de opmerking van de heer van der Telden betreft" om de be
stratingen op een ander tijdstip uit te voeren, daar kan spreker
het jammer niet mee eens zijn. Men kan geen straatwerken in de mid
den-zomer uitvoeren. Dan is het druk in de stad en vooral in de bin
nenstad en dan is er bovendien veel vreemdelingenverkeerDaaron
is het niet mogelijk dit in de zomer te doen» Bovendien ziet men in
de meeste plaatsen dat in de periode van September tot April de-
straten worden opgebroken om vemiaiwd of hersteld te worden. Wat
de Bosstraat betreft, daar is tijdens de werkzaamheden de vorstpe
riode tussen gekomen, anders was het op tijd opgeruimd geweest.
Een en ander is reeds bekeken in verband met de Carnavalsdrukte op
straat, daar dan de aanwezigheid van een hoop sten®, gevaarlijk kan
zijn» Wanneer men er niet in slagen kan om de vernieuwing tijdig tot
stand te brengen dan zal tijdelijk een en ander moeten worden opge
ruimd, zodat het gevaar dan niet groot zal zijn.
De kwesties door de heer de Moor aangesneden betreffen in
hoofdzaak de omgeving ven Hieuw-Borgvliet. Spreker kan de verzekering
geven dat Borgvliet in haar geheel, vanaf de Stalenbrug, de volle
aandacht van het college heeft»
Men heeft vernomen van de heer Broos dat in voorbereiding zijn
de Huijbergsebaan en de riolering,van de Mondafseweg. Spreker hoopt
dat binnen korte tijd vergunning zal worden verleend voor werken
die in P.C.W.-verband zullen worden uitgevoerd. Hij zou ook de aan
dacht willen vestigen op een project dat lang geleden ter sprake is
geweest, namelijk een betere voorziening van het verkeer op de Ant
werp soit raatwig, 'aan de Raayberg» Dat is een zeer gevaarlijk punt",
omdat; men tussen de tuintjes slechts de breedte van het wegdek heeft
en een kleine bernv er hoging» Maar het is provinciale weg, bij de
provincie in beheer, zodat "de gemeente er praatisch weinig over
heeft te zeggen» De zaak is opgenomen met Waterstaat. De plannen
waren reeds ver gevorderd, maar wegens de ramp zijn ze op de achter
grond geschoven, omdat alle: technici in het rampgeb ied te werk moes
ten worden gesteld» Vorige wéék heeft spreker weer zien méten op de
Antwerpse straatveeg, vanaf de Stalenbrug tot aan de grens» Hij hoopt
dat binnen korte tijd voorstellen en bestek gereed zullen zijn» Hij
heeft de tekeningen in"schetsvorm gezien» Er zou aan weerszijden
een trottoir konen en een nieuw wegdek» Men gaat verbeteren van de
Stalenbrug tot de Molenbeek.
Er is ook gesproken over de Eangeweg»-Dat is een polderweg'
waar tot nu toe weinig aandacht aan werd besteed, maar er zal de no
dige aandacht aan besteed gaan worden, daar er veel huizen aan. lig
gen en er nogal verkeer over is»
Door de'heer van der Velden is een gecompliceerd geval ter ta
fel gebracht,, namelijk de Z.O.Singel tussen slachthuis en Liga, waar
bij het raccor'denent door hem is betrokken. Deze zaak is al meerma
len uitvoerig besproken door de heer Eutijn, Spreker kan mededelen
dat deze zaak nog in studie is en dat binnenkort een rapport zal
worden overgelegd van de Spoorwegen. Ingenieur Hoornweg uit Breda
heeft deze zaak opgenomen en zal spoedig een rapport uitbrengen in
verband net de gedane opdelingen inzake de hoogteverschillen. Ei
zijn inderdaad grote hoogteverschillen» Vanaf de lijn bij de fabriek
van Backes en de brouwerij tot de Liga is het verschil 4 a 5 M» Dat-
is niet zo weinig» Spreker heeft de gegevens niet bij de hand ondofr
hij een rapport vervracht van de Spoorwegen» Spreker kan verder nog
mededelen naar aanleiding van de vragen die gesteld zijn, dat van
het 5-jaren-plan dat in Juli. ,:51 aan de Raad is aangeboden, 17 van
de 35 punten zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn» Men is dus op-
de helft teiwijl practisch niet eens de halve periode voorbij is.
Daar móet men eens bij trekken de nieuwe bestratingen en dè nieuwe
wijken, dan zal men het er zijns inziens wel mee eens zijn, dat het