B
li
-22-
het mogelijk is dat geen presentiegeld wordt gegeven, naar vergoedinv
voor verletkosten voor die mensen die verletkosten moeten maken. Is
spreker goed. ingelicht, dan is 95% van de leden van de stembureaux
ambtenaren of gepensionneerden. De mensen die in dienst zijn, de werk
nemers, willen ook graag hun burgerzin betrachten.
"P^u_ heer HA.VEBMAM3 kan hierop antwoorden dat volgens de Kieswet
het niet toegelaten is dat vergoeding vrordt verleend voor verlet al
leen voor verblijfskosten. Voor verlet is vergoeding niet mogelijk."
D®. Beer VAK DEK BOOM vraagt of men dan in dit geval, zoals men
m de Kamer ook gehoord heeft, aan die mensen die zitting hebben,
geen gr,etifïcatie kan toekennen. Hij zou het jammer vinden wanneer
deze mensen niet tegemoet gekomen zouden kunnen worden.
De heer VAK R IE SEN vraagt welke mensen de heer van den Boom be-
o.oe 1 Hij schakelt uit de gepensionneerdeti en ambtenaren bedoelt
hidan alle overige mensen
De heer VAK DEK BOOM bedoelt de mensen die in de bedrijven en
op de fabrieken werken.
"Dus de werknemers?", vraagt de heer VAK RIESEK.
"Ja", zegt de heer VAK DEK BOOM.
De heer VAK RIESEK vraagt of dan de werkgevers geen verlet heb
ben. Als men stelt dat een werknemer verlet heeft, den beeft een
werkgever het zijns inziens ook.
De - heer MüSïmRS is het daar niet mee eens. Een werkgever kan wel
een c.ag verletten, maar voor mensen met een daggeld is iedere dag een
De VOORZITTER kan alleen opmerken dat het volgens de Kieswet niet
Kan
De heer VAK DEK BOOM spijt het, wel. Hij heeft weer een uitnodi
ging gekregen om zitting te nemen in een stembureau, maar hij kan meen
1^," verletten om- zijn burgerzin op te brengen.
Hoofdstuk III. Openbare veiligheid.
Qji.onderhoud van waarschuwingsborden, weg-
wijzers en verkeersveriicjijing. -- - Ja
1)6 Beer BUTIJK leest dat besloten is op het kruistunt B^lsebrnrr-
Wouwseweg een borne-basse aan te brengen. "Wat is dat voor een ding?"
vraagt spreker.
De VOORZITTER zegt dat dit ee-n lang knipperlicht is, waar des
noods overheen gereden kan worden.
De heer VAN DER VELDEK merkt op dat hij bij dit punt eigenlijk
twee vragen heeft gesteld, die men als één vraag-in elkaar heeft laten
vloeien. De eerste vraag betreft de keiband van het rijwielpad en ten
tweede heeft hij gevraagd on het pleintje aen de ParallSweg in te tor-
ten. Spreker zou het_pleint je afzonderlijk buiten de fietspadkwestie
willen zien. Dat pleintje ligt bij hem voor de deur en zodoende kan"
hip herhaal c-n lijk constateren dat het voor zijn buurman een gesukkel
is;met zijn lange-wagen, waarop bomen van 16 M en langer biSnen te
rijden. De wagens moeten eerst dwars over de weg komen te sta-m en
daarbij] de verhoging oprijden. Het is al eens gebeurd dat een flink
stuk van een boom werd afgereden omdat 'de mensen met de"lange wagens
ga., draai met kunnen krijgen. Het is daarom wel gewenst dat bet"plein
tje iets wordt ingekort en een boom wordt weggedaan, waardoor de we-
gens gemakkelijker zouden kunnen manoeuvreren.
een i?01®1? zo£ navr aanleiding van de bordenkwestie
een opmerking willen maken. Er zijn borden model 10 en model 11 Een
bord model 11 staat in de vd.Rijtstraat 10 Meter de straat in Vet
gevolg is dat iedereen stoppen moet. "Maar waartoe?", vr»egt snreker
Het gevaar zit in het verkeer dat uit de richting Z'uivelstraat komt ên
dat kan alleen worden gezien, wanneer het bord op de hoek werd gezet
Dat kan zijns inziens toch geen gevaar zijn. Het"lijkt spreker voorts
gewenst dat ook op de hoek Bredasestraat-Williamstrmt en pto de T-n!
ge Parkstroat-Brednsestrant een bord model 11 wördt'gezet Vod-t t!
verplicht wordt daar te stoppen. &ezct, zod.,.t men
De heer BUTIJK wilde- in het algemeen dit vragen. Er staat in het
antwoord dat het verkeer door de Parallelweg hoe langer hoeïroter
wo ratMaar", zegt hij, "als Gagel-donk verder volgebouwd wordt en di
verse wegen en straten op de Parallelweg uitkomen, wordt het hJe lan
ger hoe gevaarlijker'.' Spreker meent dat daaraan wel de bijzondere aan-
Hi
Cl 8g