-10- allemaal tegelijk besproken worden bij een onderhoud dat is aange vraagd bij de spoorwegen» Men hoort er dus te zijner tijd wel van wat toelaatbaar is en wat mogelijk is» .Herbouw brug aan .van .Overs t rat enl a an De heer BUTIJH heeft uit het en twee rd van Burgemeester en Wet houders gezien dat er nieuwe planne.n zijn voor een brug. Men is blijkbaar van een volledig herstellen van de oude toestand terug"ge komen en denkt er over éen kleinere brug voor voetgangers en fiet sers te maken. Spreker kan zich indenken dat de gedachten in deze richting gaan omdat men anders een gevaarlijk kruispunt van twee grote wegen krijgt. Spreker wilde vragen"Hoe ver staan de plannen voor een kleinere brug?" Het is zo, dat de oorlog al bijna 10 jaar is gepasseerd, zodat het ding er dus al 10 jaar ligt en er niets ge beurt De mensen die .aan de overkant van"de Zoom" wonen worden steeds vergeten. Dat moet zijns inziens op den duur fout lopen» Hier moet met extra spoed -gewerkt worden. Wanneer een particulier in een der gelijk geval zou verkeren en de oorlogsschade 10 jaar had laten lig gen, zou hij al tien keer op de vingers zijn getikt en hier kan de gemeente naar doen wat ze wil. Spreker heeft de idee dat dit toch wel wat vlugger kan gerealiseerd worden» De heer JIMKES sluit zich bij de Woorden van de heer Butijn aan. In een-van de voorafgaande vergaderingen is er over deze kwestie reeds een kort woord gezegd in verband met herstel dat gedaan zou worden aan de toegangspadenGezegd is dat gedacht was aan een verkeersbrug met houten leuningen Hij is het met de heer Butijn eens dat als het zou kunnen hij graag^ zou" zien d&t er Wat" meer spoed achter gezet werd, want het wordt tijd clat een grondige en degelijke oplossing gevonden wordt De heer HAVERMAHS zegt dat destijds besloten is door de Raad om ter plaatse de toestand te verbeteren. Haar aanleiding van het werk- verschaff ingsob ject is deze kwestie reeds in het geding gebracht en is gevraagd plannen te beramen voor verdere verbetering ter'plaatse. Er zijn diverse suggesties gedaan, o.a, is voorgesteld er een bailley- brug te leggen. Sprekerheeft toen medegedeeld dat er een plan in' bewerking was on een tijdelijke oplossing te zoeken,, d-óor' een brug op straatniveau te brengen meur dan een behoorli jke brug, echter niet voor het gróte verkeer, maar.voor voetgangers, wielrijders enz. Deze- zaak is besproken in de Commissie voor openbare werken. Ha langdurige besprekingen was men het er allemaal nog niet over eens of het°een noodbrug of een nieuwe brug zou worden. Er is tenslotte een advies- gegaan naar Burgemeester en Wethouders om het voorstel te 'doen een noodbrug aan te brengen. In"Burgeneester en Wethouders" is men het er echter ook nog niet over eens. Dat houdt namelijk verband met de uit breiding naar het Hoorden» Inderdaad isdus de zaak nog niet zodanig rond dat er voorstellen in die zin aan de Raad kunnen worden aange boden» "Het kan dus nog 10 jaar duren?", vraagt de heer BUTIJH. De heer HAVERMAHS zou dit niet kunnen zeggen. De heer VAU MECHELEH zou willen vragen of "men het noodzakelijk vindt dat de brug afhankelijk wordt gesteld van de plannen voor het Hoorden, Wanneer het een voetgangers- en wielrijdersbrug wordt, zijn de bewoners van het Hoorden er niet mee gedupeerd wanneer de brug een beetje links of rechts komt te liggen. Spreker meent dat er een brug moet komen en dat de mensen daar recht op hebben» De heer HAVERMAHS kan er verder niets op zeggen. Hij kan niet zeggen of deze brug er zal komen. Het zal in het "college worden be sproken of er thans een dergelijke brug zal moeten worden gebouwd. De heer BUTIJH vraagt of het niet zo is, dat, als men de brug herstelt, men van het Rijk betaling krijgt" van de oorlogsschade. De VOORZITTER gelooft dat dit toch maar minimaal zal zijn.1 "Maar als men niet bouwt, krijgt men niets", aldus de heer BU TIJH. Onde rhoud ThojL i a- tuin1 De heer^HESÏ zou hier toch gaarne een onderzoek naar ingesteld zien. Ha^r zijn mening zaJL ieder het er mee eens zijn dat het een groot

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1954 | | pagina 122