1 24. spoorweg naar Roosendaal beschikbaar komen. Gij weet welke moeizame wegen te bewandelen waren om tot dit resultaat te geraken en gij weet ook? dat^nog enige schakels ontbreken om deze terre.inen inderdaad bouw rijp af ue leveren. Er zullen -met name nog enkele ontbrekende terreinen moeten worden aangekocht en er zullen nog verschillende ophogingen moe ten plaats vinden. Burgemeester en wethouders achten het beschikbaar hebben van gunstig gelegen industrieterrein dermate belangrijk, dat zij niet zullen schromen om, indien de ontbrekende terreinen niet langs minnelijke weg verworven kunnen worden, voorstellen to doen om tot ont eigening over te gaan. Er is thans in den lande een zekere vertraging gekomen in de oor spronkelijk fors ingezette industrialisatie. Gezien de groei van de bevolking zal het noodzakelijk zijn, dat deze neergaande lijn binnen kort weer wordt opgebogen. Wij mogen er niet op rekenen, dat evenals in de afgelopen periode, de uitbreiding van werkgelegenheid wel van zelf door de bestaande bedrijven zal worden opgenomen en wij dienen der halve zorg te dragen, dat bij een tweede vlaag van industrialisatie, Bergen opZoom kant en klaar staat om nieuwe bedrijven te ontvangen. Het is^in dit verband verheugend te memoreren, dat mede dank zij de bemiddeling van het gemeentebestuur, besloten is om het bestaande filiaalvan de R.V, Fabriek voor Persplastiek v/h Gebr. van Riftrik tecombineren met een bestaand bedrijf. Deze nieuwe combinatie, de R.V. Zuid-Rederlandse Piastic Industrie, zal gevestigd worden in Bergen op Zoom in het oude laboratorium van het Instituut voor Rationele Sui kerproductie» Men verwacht dat hier op den duur vrerkgelegenheid zal zijn voor 200 man. Een tweede factor die voor de welvaart van onze stad van eminent belang is, bestaat in het onopgelost probleem van de haven en de daar- mee samenhangende nieuwe Schelde-Rijn-verbinding, In Januari van dit jaar heeft Uw raad een krashtig geluid laten horen en bij de regering aangedrongen op ^een spoedige beslissing in deze slepende Benelux-kwestie wederom is een jaar verlopen; een jaar, dat ons slechts bracht de ken nisneming van het verslag over-de werkzaamheid van de "Belgisch-Reder- landse bijzondere commissie voor waterwegen en havenproblemen". Het verslag dus van de commissies Steenberghe-van Gouv/elaert De lezing van dit verslag eindigt met een gevoel van moedeloos heid, omdat de ene partij uitvoerig en gechargeerd alle argumenten tegen de bestaande verbinding opsomt en de andere partij zich met niets anders bezig houdt dan met het afbreken van de door de eerste partij, te zwaar, opgezette stellingen, zijn Enige constructieve gedachten te vinden in de bijlage van het rapport die door Ir, G.P. Rijhoff is verzorgd, een bijlage die uitvoerig documentatiemateriaal bevat en die althans een poging waagt om tot een constructieve oplossing te komen. Van Rotterdamse zijde is ogenblikkelijk het initiatief genomen om een comité^in het leven te roepen ter behartiging van de Rederland- se belangen bij de Schelde-Rijn-verbinding, een comité "van nationale samenstelling", dat het Schelde-Rijn probleem nogmaals objectief wil bestuderen. Aanvankelijk hadden in dit comité ook een aantal vertegenwoordi gers, van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Roord- Brabant zitting genomen. Toen het "nationaal comité" bleek slechts objectief alle bezwaren tegen een nieuwe Schelde—Rijn-verbinding te willen bekijken, hebben de vertegenwoordigers van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Westelijk Roord-Brabant zich uit het gezelscbap terug getrokkeX» Toegegeven dat de Belgen de neiging hebben de bestaande vaarweg wel wat al te somber af te schilderen, kan toch niet worden ontkend, dat voor Antwerpen grote belangen op het spel staan. Wie enigszins op de hoogte is van de nauwe en gevaarlijke verbinding tussen Wemeldinge en Antwerpen, waarvan zcwel de zeescheepvaart als de binnenvaart gebruik moet maken, zal toe moeten geven, dat het voor het havenverkeer van Antwerpen van een uitermate groet belang is, dat een splitsing tussen binnenvaart en zeevaart tot stand wordt gebracht. Raar mijn mening kan men wel trachten de oplossing van dit probleem zoveel mogelijk'te ver tragen, doch in het bijzonder bij nauwere West—Europese samenwerking U'l

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 64