1
24.
spoorweg naar Roosendaal beschikbaar komen. Gij weet welke moeizame
wegen te bewandelen waren om tot dit resultaat te geraken en gij weet
ook? dat^nog enige schakels ontbreken om deze terre.inen inderdaad bouw
rijp af ue leveren. Er zullen -met name nog enkele ontbrekende terreinen
moeten worden aangekocht en er zullen nog verschillende ophogingen moe
ten plaats vinden. Burgemeester en wethouders achten het beschikbaar
hebben van gunstig gelegen industrieterrein dermate belangrijk, dat zij
niet zullen schromen om, indien de ontbrekende terreinen niet langs
minnelijke weg verworven kunnen worden, voorstellen to doen om tot ont
eigening over te gaan.
Er is thans in den lande een zekere vertraging gekomen in de oor
spronkelijk fors ingezette industrialisatie. Gezien de groei van de
bevolking zal het noodzakelijk zijn, dat deze neergaande lijn binnen
kort weer wordt opgebogen. Wij mogen er niet op rekenen, dat evenals
in de afgelopen periode, de uitbreiding van werkgelegenheid wel van
zelf door de bestaande bedrijven zal worden opgenomen en wij dienen der
halve zorg te dragen, dat bij een tweede vlaag van industrialisatie,
Bergen opZoom kant en klaar staat om nieuwe bedrijven te ontvangen.
Het is^in dit verband verheugend te memoreren, dat mede dank zij
de bemiddeling van het gemeentebestuur, besloten is om het bestaande
filiaalvan de R.V, Fabriek voor Persplastiek v/h Gebr. van Riftrik
tecombineren met een bestaand bedrijf. Deze nieuwe combinatie, de R.V.
Zuid-Rederlandse Piastic Industrie, zal gevestigd worden in Bergen op
Zoom in het oude laboratorium van het Instituut voor Rationele Sui
kerproductie» Men verwacht dat hier op den duur vrerkgelegenheid zal
zijn voor 200 man.
Een tweede factor die voor de welvaart van onze stad van eminent
belang is, bestaat in het onopgelost probleem van de haven en de daar-
mee samenhangende nieuwe Schelde-Rijn-verbinding, In Januari van dit
jaar heeft Uw raad een krashtig geluid laten horen en bij de regering
aangedrongen op ^een spoedige beslissing in deze slepende Benelux-kwestie
wederom is een jaar verlopen; een jaar, dat ons slechts bracht de ken
nisneming van het verslag over-de werkzaamheid van de "Belgisch-Reder-
landse bijzondere commissie voor waterwegen en havenproblemen". Het
verslag dus van de commissies Steenberghe-van Gouv/elaert
De lezing van dit verslag eindigt met een gevoel van moedeloos
heid, omdat de ene partij uitvoerig en gechargeerd alle argumenten tegen
de bestaande verbinding opsomt en de andere partij zich met niets anders
bezig houdt dan met het afbreken van de door de eerste partij, te
zwaar, opgezette stellingen, zijn
Enige constructieve gedachten te vinden in de bijlage van het
rapport die door Ir, G.P. Rijhoff is verzorgd, een bijlage die uitvoerig
documentatiemateriaal bevat en die althans een poging waagt om tot
een constructieve oplossing te komen.
Van Rotterdamse zijde is ogenblikkelijk het initiatief genomen
om een comité^in het leven te roepen ter behartiging van de Rederland-
se belangen bij de Schelde-Rijn-verbinding, een comité "van nationale
samenstelling", dat het Schelde-Rijn probleem nogmaals objectief
wil bestuderen.
Aanvankelijk hadden in dit comité ook een aantal vertegenwoordi
gers, van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Roord-
Brabant zitting genomen. Toen het "nationaal comité" bleek slechts
objectief alle bezwaren tegen een nieuwe Schelde—Rijn-verbinding te
willen bekijken, hebben de vertegenwoordigers van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Westelijk Roord-Brabant zich uit het gezelscbap
terug getrokkeX»
Toegegeven dat de Belgen de neiging hebben de bestaande vaarweg
wel wat al te somber af te schilderen, kan toch niet worden ontkend,
dat voor Antwerpen grote belangen op het spel staan. Wie enigszins op
de hoogte is van de nauwe en gevaarlijke verbinding tussen Wemeldinge en
Antwerpen, waarvan zcwel de zeescheepvaart als de binnenvaart gebruik
moet maken, zal toe moeten geven, dat het voor het havenverkeer van
Antwerpen van een uitermate groet belang is, dat een splitsing tussen
binnenvaart en zeevaart tot stand wordt gebracht. Raar mijn mening kan
men wel trachten de oplossing van dit probleem zoveel mogelijk'te ver
tragen, doch in het bijzonder bij nauwere West—Europese samenwerking
U'l