L
I
i
7;i
,7
-18-
in en alle mogelijke accessoirs die er hij komen.
"Is de wagen al gekocht of moet ze nog gekocht worden?", vraagt
de heer BENNER. Hij kan zich de mening van burgemeester en wethouders
goed indenkendat zij uit bezuinigingsoogpunt overgaan tot aankoop
van een midden-klasse wagen, maar persoonlijk is hij er voor om een
grote wagen te nemen. "Als men nagaat", zegt hij; "ziet men van alle
plaatsen in de omtrek met grotere auto's rijden, waaraan ook meer
eisen gesteld kunnen worden". Hij heeft de ondervinding, dat een
kleinere wagen meer kost dan een grotere. Ook uit het oogpunt van
representatie lijkt het hem toe, dat Bergen op Zoom met een grotere
wagen beter voor den dag komt, wat uiteindelijk 'nog minder kosten
zal zijn dan wanneer men met een midden-klasse wagen komt. Hat zijn
ook wel 6-persoons wagens, maar als men ziet hoe men daar in zit,
dan zijn het eigenlijk maar 4 persoons. Spreker is er voorstander
van om een hoger crediet te geven, waardoor men mogelijk ook iets
meer voor de inruilwagen terugkrijgt.
He VOORZITTER deelt mede, dat burgemeester en wethouders zich
aanvankelijk hadden voorgesteld de raad te adviseren een Vauxhall te
kopen. Zij hebben echter gaarne de suggestie van de financiële com
missie overgenomen om de raad geen beslissing te laten nemen over
het merk van de auto. Hierdoor worden de onderhandelingsmogelijkheden
inderdaad veel ruimer. Burgemeester en wethouders en de commissie me
nen dat voor 7.000,vermeerderd met de opbrengst van de oude wa
gen een goede middelzware'auto te-krijgen is. Zou de raad het wense
lijk achten, dat Bergen op Zoom over een meer representatieve wagen
beschikt, dan zullen burgemeester en wethouders hiertegen geen- bezwaar
maken. Burgemeester en wethouders konden zelf moeilijk komen met het
voorstel om een grote wagen te kopen. "Bovendien", zegt hij,"auto's
zijn altijd een steen des aanstoots. He bevolking kan het altijd
moeilijk verteren, dat overheidspersonen of ambtenaren in grote
auto's rijden'J Haarom is het zijns inziens verstandig een bescheiden
wagen te kopen.
He heer BENNER. meent, dat het gemeentebestuur en de ambtenaren
die aan de openbare weg timmeren, altijd aan critiek onderhevig zijn.
Als men daar rekening mee gaat houden, maakt men zich het leven wel
erg zuur. Bergen op Zoom is een plaats die in tel is. Als men ziet
hoevele duizenden bezoekers per trein hier komen, dan acht hij het
noodzakelijk, dat het gemeentebestuur met een goede wagen voor den
dag komt.
He heer SCHEPPINK zou willen weten, waarom men hier twee voor
stellen van maakt.
"Het is één voorstel", zegt de VOORZITTER, "a. dit, b. dat. IJ
zoudt kunnen vragen "Waarom zijn het geen twee voorstellen?" Burge
meester en wethouders hadden voorgesteld de oude Bord niet te revi
seren maar te verkopen en de Vauxhall als trekker-commandowagen aan
de brandweer terbe schikking te stellen. Maar bij de besprekingen in
de financiële commissie werd dit niet wenselijk geacht. Haardoor
zijn de voorstellen met elkaar verbonden en nu is het één voorstel
gebleven. Maar het is gescheiden in a en b.",
He heer BUTIJN voelt wel wat voor de argumenten van de heer
Benner, dat het inderdaad een behoorlijke representatieve wagen
moet zijn. Hier kiest men de midden-klasse. Met 7.000,— orediet
en een paar duizend gulden van de oude wagen kan men inderdaad een
behoorlijke wagen hebben.
"Wij dachten het ook", aldus de VOORZITTER, '"en .daarom hebben
we dit voorstel van de financiële commissie graag overgenomen"
Zonder hoofdelijke stemming wordt daarna overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten,
KT. VOORSTE! TOT HET BOUWEN VAN 206 WONINGWETWONINGEN EN 20 MIHHEN-
STANHSPREMIEBOUBWfONINGBNOP GRONBEN, GELEGEN NABIJ HE IN AAN-
BÖUW"TTJNHirHHART KERK INHE ZE GEMEE FTE
(Verzameling 1952, nr." 9~}'.
Be heer VAN MECHELEN juicht namens zijn fractie het plan toe en
hij hoopt dat de gemeente spoedig in -staat zal zijn het te realise
ren. Bij het doorzien van de stukken is hem een vraag en een opmer-