L I i 7;i ,7 -18- in en alle mogelijke accessoirs die er hij komen. "Is de wagen al gekocht of moet ze nog gekocht worden?", vraagt de heer BENNER. Hij kan zich de mening van burgemeester en wethouders goed indenkendat zij uit bezuinigingsoogpunt overgaan tot aankoop van een midden-klasse wagen, maar persoonlijk is hij er voor om een grote wagen te nemen. "Als men nagaat", zegt hij; "ziet men van alle plaatsen in de omtrek met grotere auto's rijden, waaraan ook meer eisen gesteld kunnen worden". Hij heeft de ondervinding, dat een kleinere wagen meer kost dan een grotere. Ook uit het oogpunt van representatie lijkt het hem toe, dat Bergen op Zoom met een grotere wagen beter voor den dag komt, wat uiteindelijk 'nog minder kosten zal zijn dan wanneer men met een midden-klasse wagen komt. Hat zijn ook wel 6-persoons wagens, maar als men ziet hoe men daar in zit, dan zijn het eigenlijk maar 4 persoons. Spreker is er voorstander van om een hoger crediet te geven, waardoor men mogelijk ook iets meer voor de inruilwagen terugkrijgt. He VOORZITTER deelt mede, dat burgemeester en wethouders zich aanvankelijk hadden voorgesteld de raad te adviseren een Vauxhall te kopen. Zij hebben echter gaarne de suggestie van de financiële com missie overgenomen om de raad geen beslissing te laten nemen over het merk van de auto. Hierdoor worden de onderhandelingsmogelijkheden inderdaad veel ruimer. Burgemeester en wethouders en de commissie me nen dat voor 7.000,vermeerderd met de opbrengst van de oude wa gen een goede middelzware'auto te-krijgen is. Zou de raad het wense lijk achten, dat Bergen op Zoom over een meer representatieve wagen beschikt, dan zullen burgemeester en wethouders hiertegen geen- bezwaar maken. Burgemeester en wethouders konden zelf moeilijk komen met het voorstel om een grote wagen te kopen. "Bovendien", zegt hij,"auto's zijn altijd een steen des aanstoots. He bevolking kan het altijd moeilijk verteren, dat overheidspersonen of ambtenaren in grote auto's rijden'J Haarom is het zijns inziens verstandig een bescheiden wagen te kopen. He heer BENNER. meent, dat het gemeentebestuur en de ambtenaren die aan de openbare weg timmeren, altijd aan critiek onderhevig zijn. Als men daar rekening mee gaat houden, maakt men zich het leven wel erg zuur. Bergen op Zoom is een plaats die in tel is. Als men ziet hoevele duizenden bezoekers per trein hier komen, dan acht hij het noodzakelijk, dat het gemeentebestuur met een goede wagen voor den dag komt. He heer SCHEPPINK zou willen weten, waarom men hier twee voor stellen van maakt. "Het is één voorstel", zegt de VOORZITTER, "a. dit, b. dat. IJ zoudt kunnen vragen "Waarom zijn het geen twee voorstellen?" Burge meester en wethouders hadden voorgesteld de oude Bord niet te revi seren maar te verkopen en de Vauxhall als trekker-commandowagen aan de brandweer terbe schikking te stellen. Maar bij de besprekingen in de financiële commissie werd dit niet wenselijk geacht. Haardoor zijn de voorstellen met elkaar verbonden en nu is het één voorstel gebleven. Maar het is gescheiden in a en b.", He heer BUTIJN voelt wel wat voor de argumenten van de heer Benner, dat het inderdaad een behoorlijke representatieve wagen moet zijn. Hier kiest men de midden-klasse. Met 7.000,— orediet en een paar duizend gulden van de oude wagen kan men inderdaad een behoorlijke wagen hebben. "Wij dachten het ook", aldus de VOORZITTER, '"en .daarom hebben we dit voorstel van de financiële commissie graag overgenomen" Zonder hoofdelijke stemming wordt daarna overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten, KT. VOORSTE! TOT HET BOUWEN VAN 206 WONINGWETWONINGEN EN 20 MIHHEN- STANHSPREMIEBOUBWfONINGBNOP GRONBEN, GELEGEN NABIJ HE IN AAN- BÖUW"TTJNHirHHART KERK INHE ZE GEMEE FTE (Verzameling 1952, nr." 9~}'. Be heer VAN MECHELEN juicht namens zijn fractie het plan toe en hij hoopt dat de gemeente spoedig in -staat zal zijn het te realise ren. Bij het doorzien van de stukken is hem een vraag en een opmer-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 27