-16- "Ook voor de Markt?», vraagt de heer HÉNDRICKX. drie 2egt de VOORZITTER, "zowel voor het St.Ca- rmaplein, voor de Markt als voor het Stationsplein, Omdat nog enke le veranderingen moesten worden daar gesteld, is-het aangehouden* Men wil van de verlichting van de Markt wel iets aantrekkelijks maken en burgemeester en wethouders menen daarvoor thans een goede oplossing te hebben gevonden. Op een volgende vergadering kan men een crediet-aanvra- ge daarvoor tegemoet zien". De heer HENDRICKX meent, dat de verlichting van het Stationsplein toch samen moet vallen met de verbeteringen die hier worden voorge- StG -Ld# i*® "VOOitZITTER zegt, dat dit niet nodig is. De leidingen zullen we gelegd worden; de plaatsen zijn wel bepaald. Maar daarover komt nog een voorstel. heer LEIJS juicht het toe, dat het Stationsplein in orde wordt öemaakt. Wanneer hij de tekening goed heeft bekeken, zijn de plaatsen van de bussen nog meer naar voren gebracht; eerst waren ze op 3,75 M. maar nu op 4.25 M. "Is dat noodzakelijk?", vraagt spreker. "Men maakt f plein kleiner mee". De .taxi's zijn geprojecteerd naast de rij wielbewaarplaats en wel zo, dat de eerste taxi gelijk staat met de rijwielbewaarplaatsDat zal zijns inziens een bezwaar opleverenu .daar hierdoor voor de mensen die uit het station komen een te kleine ope- hing wordt gelaten. Bovendien wijst spreker op de spoorrails die ter plaatse liggen, een voor de veiling en een voor de Potas. Het is niet gemakkelijk deze op te doeken, maar hij vraagt of er geen plan is een ander traject, een ander tracé, daarvoor op te zoeken. De heer HAVERMANS zegt, dat de kwestie van het Stationsplein al verschuilende malen onder de loupe is genomen. Ook de - Ned. Spoorwegen zijn er mee gemoeid, want het is hun terrein. Een bespreking door het bemeen e estuur heeft geen zin, wanneer de Nederlandse Spoorwegen er hun goedkeuring niet aan verlenen. Op het terrein heeft men rekening e houden met het aantal bussen van de B.B.A. en met bussen die naar inolen rijden. En daarnaast heeft men er onder te brengen een aantal taxi s en moet er plaats zijn voor particuliere auto's. Het ligt in de bedoelingde plaats die op de tekening is aangegeven voor de ta xi s, om tewisselen met de plaats voor de particuliere auto's. Indertijd-is de suggestie gedaan, dat de taxi's achter elkaar voor komen, waardoor ieder een beurt krijgt, maar als men ze plaatst zoals ^op detekening is aangegeven, zouden ze naast elkaar komen. Wat - voor ae taxi's is aangegeven, is dus voor particuliere auto's en an dersom. De ruimte aan de rijwielstalling wordt zo ruim mogelijk» zodat de mensen er dus zo royaal mogelijk langs kunnen. Het terrein als zodanig wordt zo goed als geheel van klinkers voorzien; de hoeken bij de hotels worden iets omgebogen. Spreker hoopt dat de toestand aan het station hiermede een be hoorlijke oplossing krijgt en voor de entree van de stad een vooruit gang zal betekenen. „p. ®e' •^■eer_DRIJS wijst er nogmaals op, dat eerst een ruimte van 5. ft> M. is uitgeprobeerd en dat deze nu toch vergroot is, -®e glAVERMAHS zegt dat een speciale ruimte is gelaten, omdat de bussen bij het zwenken over een behoorlijke ruimte moeten beschikken. De eer LEIJS meent dat het toch zo is, dat de verkeerswegen langs de hotels vervallen en men alleen een verkeersweg krijgt langs het station. De VOORZITTER bevestigt dit. Hij wijst er verder op, dat er een plan bestaat om het raccordement aan de Z.O.Singel en het station te zijner "tijd °P ie breken. Het ligt in de bedoeling, de lijn vanaf Wachtpost 13 dan langs de Maycrete-woningen naar de Zuidsingel te voeren en voorts gaande langs de Z.W,Singel over Kijk in de Pot achter langs het terrein van^degasfabriek naar de Zeelandhaven en naar de Wittouck- singelIndertijd is deze oplossing in het plan v.d. Laaken opgenomen. Op het ogenblik kan de Potasraffinaderij het bestaande raccordement niet missen. Indien de^lijn, welke hij zo juist schetste, tot stand komt, bestaat de mogelijkheid deze langs de Vissershaven door te trek-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 201