sering op basis van vervangingswaarde 7 millioen bedraagt. De huidige verhogingen leveren een bate van +3,8 millioen op. De kolenprijs heeft volgens spreker geen invloed op deze tariefs verhoging. Deze gaat louter over de vaste lasten. De kolenprijs wordt opgevangen door de kolenclausule. Deze is iets gewijzigd, maar voor de gemeente niet ongunstig geworden. Het enige meningsverschil dat men met de P.N.E.M. zou kunnan hebben is, of de P.N.E.M. niet een te klein deel van wat zij moeten hebben, ten laste brengt van de gemeenten, die door haar zelf worden bediend. De heer LEIJS kan zich achter het voorstel van de heer Ratsma scharen en de suggestie door de voorzitter gedaan, om de maximaal- meters aan de sper-tijd te verbinden, heeft ook zijn instemming. Hij neemt daarom zijn voorstel gaarne terug. Spreker wil er nog wel op wijzen, dat 500 wel 2-g- maal 200 is, maar hij meent dat men er toch eerst de 200 af moet trekken voor huishoudelijk gebruik De VOORZITTER meent, dat men dan het verbruik moet splitsen en het huishoudelijk verbruik op een aparte meter moet brengen. De heer LEIJS veronderstelt, dat dit vreselijk duur zal zijn, daar de splitsing van een installatie nogal wat bezwaren mee zal brengen. De heer VAN DER KUIJL zou willen vragen, hoe lang het extra be drag van 56.000,nodig is. De VOORZITTER gelooft daar moeilijk een prognose over te kunnen geven. Naar zijn mening zal er een groot aantal jaren nodig zijn om do oude installatie op de nieuwe basis af te schrijven. Maar daarbij komt bovendien, dat alios wat men nieuw aanschaft, ook tegen deze ho ge prijzen wordt aangekocht. Hij denkt, dat, als de prijzen niet cata— strophaal zakken, het bedrag van 56.000,minstens nodig zal blij ven om de uitgaven te financieren. _De heer RATSMA is met het antwoord van de voorzitter volkomen be vredigd. Eén punt is echter niet besproken. Dat is de 240 kWh voor dubbele bewoning. "Gaat het per meter, die 240 kWh", vraagt hij, "en is het mogelijk voor de mensen die er belang bij hebben, een aparte meter te krijgen?" De VOORZITTER kan beide vragen bevestigend beantwoorden. Het is zo, dat de dubbele bewoners elk maar 120 kWh zonder verhoging krijgen. Dat jfost hen ieder 1,20, zodat daarmee geen fantastisch bedrag ge spaard wordt. "Elke partij kan er 1,20 bij verliezen, maar", zegt hij, "de meterhuur komt ook voor rekening van twee en het vastrecht komt ook voor rekening van twee tesamen. Deze mensen verkeren dus in een betrekkelijk bevoorrechte positie en worden zeker niet onbillijk be- handeld'J De heer RATSMA vraagt, of deze mensen ieder een meter kunnen krijgen. De VOORZITTER deelt mede, dat- men die zeker kan krijgen; echter geen tussenmeter. In elke meter zit namelijk een bepaalde speling, de een naar boven, de ander naar beneden en wanneer tussenmeters worden geplaatst, kan men daarmee de grootste kwesties krijgen. Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders besloten. IV. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN EEN CREDIET VAN 3000,— VOOR HET TREEEEN VAN DE"NODIGE VOORZIENINGEN AAN DE FONTEIN IN DE VIJVER VAN HET VOLKSPARK, (Verz; De heer HOUTMAN zegt, dat, toen hij een tijdje geleden, onkundig van dit voorstel, door het volkspark wandelde, hij meende dat de werk zaamheden dermate waren meegevallen, dat men ook nog de fontein kan nakijken. Toen hij dit voorstel kreeg, was deze veronderstelling weg en meende hij dat de werkzaamheden welke hij had gezien waren gedaan om na te gaan wat dit werk zou kosten. Maar toen hij de stukken ver der nakeek zag hij, dat deze aangelegenheid reeds op 20 Maart in de commissie was behandeld. Hij zou daarom thans willen vragen, of het werk waarvoor thans crediet v/ordt gevraagd, al klaar is of dat het nog moet gebeuren.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 194