werk,waardoor de jLaximaalmeter alleen werkt tijdens de sper-uren'. Dit
een vr^-«5 ingewikkelde apparatuur. Burgemeester wn wethouders
hebben, naar aanleiding van de besprekingen in de commissie voor de
bedreven, aan de directeur gevraagd, dit idee nader uit te werken en
hiervan een kostenbegroting te maken. Het is' mogelijk, dat het voor
sommige winkeliers inderdaad voordeliger is meer huur voor zo'n meter
installatie te betalen, dan ook buiten de sper-uren aan het maximaal-
tarief gebonden te zijn".
Spreker heeft nog geen cijfers gekregen, maar hoopt in een der
volgende vergaderingen dit probleem nader te kunnen aansnijden.
hoor de heer Ratsma is voorts gevraagd, welk deel van de opbrengst
van de netto revenu'én van het bedrijf, voor reservering gebruikt wordt.
Tot nu toe werden de netto revenu'én als winst in de gemeente-kas ge
stort en gingen in het gewone.huishouden op niettegenstaande deze
winst maar schijnwinst was. Men meent een redelijke oplossing hierin
gevonden te hebben, door de meerdere opbrengst tengevolge, van deze ta
riefsverhoging te boeken op een speciale reserve-rekening, waarvan dan
de kapitaalsuitgaven ten dele gefinancierd kunnen worden.
®an heeft de he.er Ratsma gezegd, dat de kleine verbruikers door
de 10/0 verhoging misschien wel zwaar getroffen kunnen worden, waarbij
hij dacht aan de mensen die van de ïloodwet Ouderdomsvoorziening trek-
hen. Spreker heeft voor enkele gevallen uitgerekend hoe dit electrici-
^el"kstarief berekend zou worden. Voor de allerkleinste verbruikers
had hij twee voorbeelden genomen, namelijk iemand die 200 kWh per jaar
vebruikt en iemand die 100 kWh per jaar verbruikt. De verbruiker van
200 kWh betaalt 5,per jaar meer en de verbruiker van 100 kWh
J 2,50, zodat het bedrag van 50,nu 55,wordt en van 25,
wordt het 27ür. Voor de verbruikers met vastrecht is de berekening
niet go eenvoudig. Een verbruiker van 300 kWh per jaar, een kleine ar
beiderswoning met een vastrecht van 1,40 per maand, komt 4,80 per
jaar hoger. De verbruiker van 500 kWh krijgt een verhoging van 14$ enz,
"Wat de categorie betreft welke de heer Ratsma en ons allen", zegt
spreker, "zeer ter harte gaat, hiervoor zou deze vraag gesteld kunnen
wordenïMoet de uitkering van de Noodwet zich bij de prijsstijging aan
passen, of moeten op sommige artikelen nog door particulieren en ge
meenten subsidies worden verstrekt, om de ouden van dagen in staat te
stellen van de uitkeringingevolge de Noodwet rond. te komen
De verhoging gaat in met de meteropname over Mei en Juni. De heer
Ratsma stelde de vraag, of vanaf 1 Mei de nieuwe tarieven worden bere
kend, dan wel na de eerste opname in Mei. Deze aangelegenheid werd
verder behandeld vóór punt 8.
Dan heeft de heer Butijn gevraagd, of de aflossing van f 99.000,-—
niet voldoende is. "Deze is inderdaad niet voldoende", zegt spreker»
Wanneer men de afschrijvingen zou'berekenen op basis van vervangings
waarde, zou slechts voor de helft gedekt zijn wat gedekt moet 'worden»
Dit probleem is reeds meerdere keren besproken. Moet men de kostprijs
berekenen naar afschrijving op basis van aanschaffingswaarde of op ba
sis van vervangingswaarde? Vele leidingen liggen van 1921. Wanneer ze
per meter gekost hebben, kosten ze op het ogenblik 20,-
en het is economisch juist deze leidingen te herwaarderen naar de waard
van heden, omdat, wanneer ze vervangen moeten worden, men de waarde van
heden betalen moet. De prijzen van de toekomst zijn niet bekend, maar
zekeris, dat de vóór-oorlogse prijzen, binnen de tijd die wij kunnen
overzien, niet zullen terugkeren". Spreker gelooft niet, dat het geld
zal revalu'ören tot drie maal de huidige waarde. Hoe deze afschrijving
en aflossing boekhoudkundig in elkaar zit, kan spreker niet zeggen,
maar het is^hem wel mogelijk, een lijst van objecten met de waardering
van deze objecten over te leggen. Voor welke waarde een oud transforma—
torenstation geboekt stond en hoe hoog het is hergewaardeerd, kan hij
uit het hoofd niet citeren. Als dat iemand interesseert, zal hij het
bij een volgende begroting overleggen.
Spreker wijst er verder op, dat ook de P.N.E.M. uit de door de
Regering geboden mogelijkheden niet haalt wat er uit te halen zou zijn.
De gemiddelde verhoging welke in rekening wordt gebracht, is ongeveer
15$, terwijl men mag gaan tot 25$. Het is bovendien zo, dat het bedrag
waaraan men theoretisch moest komen wegens extra rente en herkapitali-