werk,waardoor de jLaximaalmeter alleen werkt tijdens de sper-uren'. Dit een vr^-«5 ingewikkelde apparatuur. Burgemeester wn wethouders hebben, naar aanleiding van de besprekingen in de commissie voor de bedreven, aan de directeur gevraagd, dit idee nader uit te werken en hiervan een kostenbegroting te maken. Het is' mogelijk, dat het voor sommige winkeliers inderdaad voordeliger is meer huur voor zo'n meter installatie te betalen, dan ook buiten de sper-uren aan het maximaal- tarief gebonden te zijn". Spreker heeft nog geen cijfers gekregen, maar hoopt in een der volgende vergaderingen dit probleem nader te kunnen aansnijden. hoor de heer Ratsma is voorts gevraagd, welk deel van de opbrengst van de netto revenu'én van het bedrijf, voor reservering gebruikt wordt. Tot nu toe werden de netto revenu'én als winst in de gemeente-kas ge stort en gingen in het gewone.huishouden op niettegenstaande deze winst maar schijnwinst was. Men meent een redelijke oplossing hierin gevonden te hebben, door de meerdere opbrengst tengevolge, van deze ta riefsverhoging te boeken op een speciale reserve-rekening, waarvan dan de kapitaalsuitgaven ten dele gefinancierd kunnen worden. ®an heeft de he.er Ratsma gezegd, dat de kleine verbruikers door de 10/0 verhoging misschien wel zwaar getroffen kunnen worden, waarbij hij dacht aan de mensen die van de ïloodwet Ouderdomsvoorziening trek- hen. Spreker heeft voor enkele gevallen uitgerekend hoe dit electrici- ^el"kstarief berekend zou worden. Voor de allerkleinste verbruikers had hij twee voorbeelden genomen, namelijk iemand die 200 kWh per jaar vebruikt en iemand die 100 kWh per jaar verbruikt. De verbruiker van 200 kWh betaalt 5,per jaar meer en de verbruiker van 100 kWh J 2,50, zodat het bedrag van 50,nu 55,wordt en van 25, wordt het 27ür. Voor de verbruikers met vastrecht is de berekening niet go eenvoudig. Een verbruiker van 300 kWh per jaar, een kleine ar beiderswoning met een vastrecht van 1,40 per maand, komt 4,80 per jaar hoger. De verbruiker van 500 kWh krijgt een verhoging van 14$ enz, "Wat de categorie betreft welke de heer Ratsma en ons allen", zegt spreker, "zeer ter harte gaat, hiervoor zou deze vraag gesteld kunnen wordenïMoet de uitkering van de Noodwet zich bij de prijsstijging aan passen, of moeten op sommige artikelen nog door particulieren en ge meenten subsidies worden verstrekt, om de ouden van dagen in staat te stellen van de uitkeringingevolge de Noodwet rond. te komen De verhoging gaat in met de meteropname over Mei en Juni. De heer Ratsma stelde de vraag, of vanaf 1 Mei de nieuwe tarieven worden bere kend, dan wel na de eerste opname in Mei. Deze aangelegenheid werd verder behandeld vóór punt 8. Dan heeft de heer Butijn gevraagd, of de aflossing van f 99.000,-— niet voldoende is. "Deze is inderdaad niet voldoende", zegt spreker» Wanneer men de afschrijvingen zou'berekenen op basis van vervangings waarde, zou slechts voor de helft gedekt zijn wat gedekt moet 'worden» Dit probleem is reeds meerdere keren besproken. Moet men de kostprijs berekenen naar afschrijving op basis van aanschaffingswaarde of op ba sis van vervangingswaarde? Vele leidingen liggen van 1921. Wanneer ze per meter gekost hebben, kosten ze op het ogenblik 20,- en het is economisch juist deze leidingen te herwaarderen naar de waard van heden, omdat, wanneer ze vervangen moeten worden, men de waarde van heden betalen moet. De prijzen van de toekomst zijn niet bekend, maar zekeris, dat de vóór-oorlogse prijzen, binnen de tijd die wij kunnen overzien, niet zullen terugkeren". Spreker gelooft niet, dat het geld zal revalu'ören tot drie maal de huidige waarde. Hoe deze afschrijving en aflossing boekhoudkundig in elkaar zit, kan spreker niet zeggen, maar het is^hem wel mogelijk, een lijst van objecten met de waardering van deze objecten over te leggen. Voor welke waarde een oud transforma— torenstation geboekt stond en hoe hoog het is hergewaardeerd, kan hij uit het hoofd niet citeren. Als dat iemand interesseert, zal hij het bij een volgende begroting overleggen. Spreker wijst er verder op, dat ook de P.N.E.M. uit de door de Regering geboden mogelijkheden niet haalt wat er uit te halen zou zijn. De gemiddelde verhoging welke in rekening wordt gebracht, is ongeveer 15$, terwijl men mag gaan tot 25$. Het is bovendien zo, dat het bedrag waaraan men theoretisch moest komen wegens extra rente en herkapitali-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 193