-4- III VOORSTEL TOT HET WIJZIGEN VAN DE EEECTRICITEITSTARIEVEN. (Verzameling 1952, nr. 85). 1 De VOORZITTER wil, alvorens dit punt te gaan behandelen, medede len dat, niettegenstaande de vrij uitgebreide en scrupuleuze voorbe reiding, een aantal fouten ingeslopen zijn, die hij gaarne zou willen herstellen voordat dit punt verder wordt behandeld. Op bladzijde 208 in artikel 2, moet het bedrag van 10 cent,dat wordt genoemd voor afronding naar beneden van het berekend getal, worden gewijzigd in 5 cent. "Deze vergissing is gemaakt", zegt spreker, "omdat de oorspronke lijke tarieven uitgerekend waren op tweemaandelijkse betaling". Eenzelfde wijziging moet worden aangebracht op bladzijde 209 in de 4e regel van boven. Ook daarin moet 10 cent worden veranderd in 5 cent* Een heelingewikkeld geval, hoewel niet van essentiële betekenis, is een wdjziging welke moet worden aangebracht in artikel 4, wat be treft de sper-uren. De daarin bepaalde sper-uren zijn volgens de zonne tijd^ van Amsterdam, Maar die bestaat niet meer. Men moet deze thans berekenen naar de Midden Europese Tijd, Veranderd moet worden voor de maand Januari 16.30 in 17.voor Februari 17,15 in 18.uur, voor October 17.in 17,30, voor Novem ber 16.30 in 17.uur en voor December 16.15 in 17.uur# ?n Verv°lgens moet "Zonnetijd van Amsterdam" veranderd worden m "Midden Europese Tijd", -^e heer VAN ME C EE EE IJ zegt, dat het nooit prettig is wanneer de tarieven omhoog gaan, maar er zit in dit voorstel toch ook iets dat zijns inziens wel veraangenaamt. Bij het doorkijken van de stukken heeft men namelijk kunnen constateren, dat Bergen op Zoom met haar ta rieven zeer laag is, zelfs het laagst van de 21 gemeenten die genoemd worden. Hij brengt daarvoor een woord van dank aan de 1 eiding van het e-emeentelijke Electriciteitsbedrijf voor het goede beheer van het electriciteit-distributie-apparaat Nog iets prettigs is, dat burgemeester en wethouders wel dege lijk gedacht hebben aan de kleine verbruiker en de eerste 240 k?h vrij gesteld hebben van verhoging. De heer LEIJS merkt óp, dat, hoe jammer het ook is dat men met een verhoging^moet komen, het aan de andere kant is toe te juichen, dat hetbedrijf tot zelffinanciering komt. Lat de tarieven over de gehele linie niet te hoog v/orden, blijkt uit de vodr-oorlogse tarieven» En Uit een vergelijking met andere plaatsen, staat Bergen op Zoom ook niet ongunstig. Jammer vindt hij het, dat men steeds met het euvel blijft zitten van voorheen, Hij bedoelt de maximaal en vastrechtta rieven. Hij wil voorop zetten, dat deze zeker niet aan de hoge kant zijn, wanneer men er van uitgaat, een zo evenredig mogelijke verdeling van lasten te krijgen. Spreker zou echter een enkel voorbeeld' willen gevenj Vöor een zaak met een maximale belasting van 2 kW bedragen -de kosten 7,50 plus 6,25 is 13,75» Dat is per periode 27,50. Voor een woning-oppervlakte van 200 m2 is het 4,18 en per perio de dus 8,36. Daarbij komt, dat .het voor diegene dié een maximaalmeter heeft, jk is, naast het licht dat hij voor zijn zaak broodnodig heeft, een of ander electrisoh toestel te gebruiken, hetgeen voor de gene die vastrechttarief heeft, buiten beschouwing blijft. Spreker heeft ook een berekening gemaakt over de wijze waarop de oML asting tijdens de sper-uren wordt veroorzaakt. Hij meent dan, dat er 6750 woningen in Bergen op Zoom zijn. Daarvan trekt hij er 750 af voor zaken, zodat er 6000 particuliere woningen over blijven, waarin licht brandt. Als ieder gemiddeld 200.Watt gebruikt, betekent dat een belas ting van 1200 kW Wanneer de gemeente voor de straatverlichting hot bedrijf nog met 100 k belast, dan blijven er over 400 kWh, daar de maximale belasting ongeveer 1700 is. De zakenmensen belasten dus het bedrijf te samen met 400 kW Hieruit valt zijns inziens af te lelden, dat de zakenmensen die een maximaalmeter hebben staan, de hoge lasten niet veroorzaken. Ofschoon spreker doordrongen is van het feit, dat

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 189