-7- "gelen op het'gebied van huur-auto-of taxi-vervoer zal worden overge gaan, advies bij onze organisatie zal worden ingewonnen. Gaarne zou- aen wij zien? dat U ons het voorstel tot wijziging van de politie verordening aan onze organisatie om advies zoudt willen toezenden en de behandeling in de raad te i willen aanhouden. Wij zijn gaarne bereid, een en ander persoonlijk met U te komen "bespreken. Uw gewaardeerde berichten zien wij met belangstelling tegemoet." "Het is zo", vervolgt de VOORZITTER, "dat aanvankelijk het voor nemen bestond om een geheel nieuwe verordening betreffende de taxi's m her leven te^roepen. De heren die in de commissie voor de straf verordeningen zitting hebben, weten dit wel. Dat was een aparte veror dening van ongeveer 5 bladzijden, waarin deze materie uitvoerig gere geld werd. Dit leek burgemeester en wethouders wel wat ingrijpend en stroei voor een betrekkelijk gering aantal taxi's dat in de stad is. Zij meenden daarom met een simpele bepaling te kunnen volstaan, welke hierop neerkomt, dat het innemen van een standplaats gebonden is aan een vergunning van burgemeester en wethouders en dat aan deze vergun ning voorwaarden kunnen worden verbonden. Burgemeester en wethouders zijn gaarne bereid, omtrent de voorwaarden, waar het bij de onderne mers op aankomt, te zijner tijd met vertegenwoordigers van de organi satie der taxi-ondernemers en der chauffeurs een bespreking te houden'J De heer LEIJS gelooft dat het toch wel aanbeveling verdient,het gehele taxi-wezen aan het station te herzien. Hij vraagt of er geen mogelijkheid bestaat dat de taxi's achter elkaar in een rij gezet wor-- den en iedereen aan^de beurt komt, zoals in grote plaatsen. Thans wor- en komende personen door al die taxi-ondernemers in moeiiijkneden gebracht. Als de taxisachter elkaar in een rij staan, dan is dat beter. Dan mag een reiziger niet in de 2e taxi stap pen als de 1e nog niet bezet is. De VOORZITTER mede, dat burgemeester en wethouders een half jaar geleden reeds met de Nederlandse Spoorwegen in contact zijn ge— treden om de verkeersregeling op het Stationsplein te herzien. Het Sta tionsplein is een openbare eigen weg. De regeling voor de taxi's op net Stationsplein is door de gemeente niet mogelijk. Dat geschiedt oor e erlandse Spoorwegen. Zij geven hiervoor de vergunningen af en s ellen hieraan voorwaarden. De Nederlandse Spoorwegen zijn ook van mening, dat dit beter geregeld moet worden en zij hebben burgemees ter en wethouders verzocht, of de gemeente namens hen aan de taxi's standplaatsen wil uitgeven. Tegelijk is door de Nederlandse Spoorwegen overleg gepleegd omtrent de reorganisatie en herbestrating van het Stationsplein en een andere indeling daarvan. De huidige indeling is weinig gelukkig. Het is er een rommelig geval. Er is een tekening van gemaakt en na overleg met de Nederlandse opoorwegen is men tot een bepaalde oplossing gekomen. De Nederlandse Spoorwegen deelden daarop echter het gemeente bestuur mede, er geen bezwaar tegen te hebben dat de wijzigingen zou den worden uitgevoerd op kosten van de gemeente. Maar daar hadden burgemeester en wethouders wel bezwaren tegen."We hebben daarom mede gedeeld" zegt spreker, "dat de gemeente momenteel zoveel te doen heeft, dat ze daarop wel eens terug zal komen, wanneer ze een dikke- geldbuidel heeft". De Nederlandse Spoorwegen zagen echter in, dat er iets moest gebeuren en' bi j nadere onderhandelingen is men tot het voorstel geko men, botje bij botje te doen. Ook de Nederlandse Spoorwegen willen er dus wat geld bij leggen om tot een goede oplossing te komen. Daarop is men met de besprekingen verder gegaan en volgende week komt iemand van de Nederlandse Spoorwegen om over deze aangelegenheid een eind- bespreking te voeren. In de ontworpen nieuwe indeling van het Stations plein wordt ook voorzien in de taxi-standplaatsen. De bedoeling zit voor, dat aan de voorste taxi het eerstgeboorterecht wordt gegeven en men dus verplicht is de eerste taxi te nemen enz» Een regeling, zo als die in elke behoorlijke plaats bestaat. Daar houdt de chauffeur van de 2e taxi vaak de deur van de 1e taxi open om de passagiers bin nen te laten. Spreker hoopt, dat men ook hier een dergelijke- samen werking zal bereiken. In het begin zullen er wel wat moeilijkheden

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 167