-15'
kaar zowat 40De 10cfo is dus slechts een rekengrootheid en houdt
geen verband met de kosten of met het werk dat gemeentewerken ver
richt. Er is al eens over gesproken een differentiatie in het percen
tage voor gemeentewerken te maken bijv. voor werk in eigen beheer
45^? op straatwerken 35petc.
Werk dat niet in eigen beheer wordt uitgevoerd
zou aan met een lager percentage worden belastafhankelijk van de
aard en de omvang van het werk. Dit alles zou de boekhouding veel ge
compliceerder maken zodat het de vraag is of een dergelijke regeling
de voorkeur verdient boven de huidige. Het komt er tenslotte op neer;
de gemeente betaalt, maar administratief wordt deze boeking toegepast
waardoor de lopende dienst enigszins wordt ontlast en de kapitaals
uitgaven belast
De heer RATSMA zegt dat hem de begroting voor de renbaan toch
niet erg duidelijk is, daar die toch gemaakt is door de Heide Maat-
schappi j
De VOORZITTER deelt mede dat men bij het opmaken van de begro
ting in de mening verkeerde het werk met eigen spoorwegmateriaal te
kunnen doen, zodat er voor het huren van spoorwegmateriaal niets is
opgevoerd. Maar tegelijk werd gewerkt aan de Huijbergsebaan en Tank
gracht waar het eigen spoorwegmateriaal nodig was.
Dus de extra kosten zijn gemaakt voor het huren van de spoor
baan, vraagt de heer RATSMA.
De VOORZITTER antwoordt hierop bevestigend.
De. heer RATSMA meent dat dan de Heide Maatschappij niet verant
woordelijk is te stellen, dat dit niet in de begroting was verdis
conteerd.
De heer MUSTERS vraagt of het niet voordeliger is dat de gemeen
te eigen materiaal aanschaft?
De VOORZITTER deelt mede dat men het normaal wel met-het be
schikbare materiaal kan rooien, maar 3 objecten tegelijk kosten nog
al wat spoorlijn, de tankgracht, de Huijbergsebaan en dit object. Het
is mogelijk wel gewenst een en ander te vernieuwen. Dat zal in de
commissie van Openbare Werken nader worden bekeken.
WATERSPORT
De heer VAN MECHELEN deelt mede, dat elke watersportliefhebber
Burgemeester en Wethouders dankbaar is met het gegeven antwoord. Hij
hoopt dat men er in zal slagen definitieve plannen voor het seizoen
1*953 "te realiseren.
De heer VAN RIESEN sluit zich hier gaarne bij aan. Spreker zou
echter nog een kleine opmerking willen maken. Burgemeester en Wet
houders schrijven dat zij vrezen voor 1952 inderdaad niet klaar te
kunnen komen om een eenvoudige jachthaven te maken, maar dat ze wel
van plan zijn de slikrug die er zit en veel overlast bezorgt weg te
laten halen. Dit wil toch zeggen, meent spreker, dat men het weg
halen van deze slikrug begint voor het begin van het watersportsei
zoen, anders gebeuren er zijns inziens de grootste ongelukken.
Te zijner kennis is gebracht dat de bak, waarmee dit slik moet
worden weggehaald in de reparatie is en dat men vreest dat ze niet
op tijd terug zal zijn.
De heer HAVERMANS deelt mede dat deze bak spoedig terug komt en
dat intussen opdracht is gegeven deze rug te baggeren.
De heer RATSMA staat ook sympathiek tegenover de watersport.
Men weet niet, zegt hij, tot welke hoogte deze sport zal uitdijen,
maar hij zou er wel op willen wijzen dat de weg naar de .jachthaven
over particulier terrein loopt. Dit zou zijns inziens wel eens tot
moeilijkheden kunnen leiden.
De VOORZITTER hoopt dat tijdig met deze particulier overleg
gepleegd zal worden.
De heer VAN MECHELEN is van mening dat het een openbare weg is,
waar men over heengaat.