-15' kaar zowat 40De 10cfo is dus slechts een rekengrootheid en houdt geen verband met de kosten of met het werk dat gemeentewerken ver richt. Er is al eens over gesproken een differentiatie in het percen tage voor gemeentewerken te maken bijv. voor werk in eigen beheer 45^? op straatwerken 35petc. Werk dat niet in eigen beheer wordt uitgevoerd zou aan met een lager percentage worden belastafhankelijk van de aard en de omvang van het werk. Dit alles zou de boekhouding veel ge compliceerder maken zodat het de vraag is of een dergelijke regeling de voorkeur verdient boven de huidige. Het komt er tenslotte op neer; de gemeente betaalt, maar administratief wordt deze boeking toegepast waardoor de lopende dienst enigszins wordt ontlast en de kapitaals uitgaven belast De heer RATSMA zegt dat hem de begroting voor de renbaan toch niet erg duidelijk is, daar die toch gemaakt is door de Heide Maat- schappi j De VOORZITTER deelt mede dat men bij het opmaken van de begro ting in de mening verkeerde het werk met eigen spoorwegmateriaal te kunnen doen, zodat er voor het huren van spoorwegmateriaal niets is opgevoerd. Maar tegelijk werd gewerkt aan de Huijbergsebaan en Tank gracht waar het eigen spoorwegmateriaal nodig was. Dus de extra kosten zijn gemaakt voor het huren van de spoor baan, vraagt de heer RATSMA. De VOORZITTER antwoordt hierop bevestigend. De. heer RATSMA meent dat dan de Heide Maatschappij niet verant woordelijk is te stellen, dat dit niet in de begroting was verdis conteerd. De heer MUSTERS vraagt of het niet voordeliger is dat de gemeen te eigen materiaal aanschaft? De VOORZITTER deelt mede dat men het normaal wel met-het be schikbare materiaal kan rooien, maar 3 objecten tegelijk kosten nog al wat spoorlijn, de tankgracht, de Huijbergsebaan en dit object. Het is mogelijk wel gewenst een en ander te vernieuwen. Dat zal in de commissie van Openbare Werken nader worden bekeken. WATERSPORT De heer VAN MECHELEN deelt mede, dat elke watersportliefhebber Burgemeester en Wethouders dankbaar is met het gegeven antwoord. Hij hoopt dat men er in zal slagen definitieve plannen voor het seizoen 1*953 "te realiseren. De heer VAN RIESEN sluit zich hier gaarne bij aan. Spreker zou echter nog een kleine opmerking willen maken. Burgemeester en Wet houders schrijven dat zij vrezen voor 1952 inderdaad niet klaar te kunnen komen om een eenvoudige jachthaven te maken, maar dat ze wel van plan zijn de slikrug die er zit en veel overlast bezorgt weg te laten halen. Dit wil toch zeggen, meent spreker, dat men het weg halen van deze slikrug begint voor het begin van het watersportsei zoen, anders gebeuren er zijns inziens de grootste ongelukken. Te zijner kennis is gebracht dat de bak, waarmee dit slik moet worden weggehaald in de reparatie is en dat men vreest dat ze niet op tijd terug zal zijn. De heer HAVERMANS deelt mede dat deze bak spoedig terug komt en dat intussen opdracht is gegeven deze rug te baggeren. De heer RATSMA staat ook sympathiek tegenover de watersport. Men weet niet, zegt hij, tot welke hoogte deze sport zal uitdijen, maar hij zou er wel op willen wijzen dat de weg naar de .jachthaven over particulier terrein loopt. Dit zou zijns inziens wel eens tot moeilijkheden kunnen leiden. De VOORZITTER hoopt dat tijdig met deze particulier overleg gepleegd zal worden. De heer VAN MECHELEN is van mening dat het een openbare weg is, waar men over heengaat.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 138