d. fe -14- De heer HAVERMANS deelt mede dat het puin is vervoerd naar de Zeeland-haven. Dat is voor niets vervoerd en op de kosten van de Zeeland-haven ook niet in rekening gebracht. Ook de arbeidslonen die hierin zitten drukken op de kosten van de renbaan. De heer MUSTERS meent dat de opbrengst van 1700 m3 puin toch moet inkomen. De VOORZITTER merkt' op dat men dit geval ook op een andere manier zou kunnen opstellen. Zegt dat de renbaan 40.000,kost, dan moet de Haven zoveel meer kosten, De zeeland-haven zoveel meer enz. Deze interne verrekeningen hebben niet altijd plaats. Het slo pen van de Havenmuur bijv. is ten laste van de Haven gekomen ter wijl met het puin de Huijbergsebaan is verhard. Als de kosten in dit werk waren verdisconteerd, zou het mogelijk niet goedgekeurd zijn door Gedeputeerde Staten. De heer BUTIJN vraagt hoeveel deze post lager zou zijn geweest als het puin aan de creditzijde was geboekt. De VOORZITTER deelt mede dat puin 8,per m3 kost en deze 1700 m3 dus ongeveer 13.000,zouden hebben opgebracht. Als men verder rekent dat de kosten voor vervoer naar de haven op 11.000,-- waren geraamd doch niet op de haven maar op de renbaan zijn ge boekt, dat zand en puin naar de Zeeland-haven zijn vervoerd enz., dan kan het bedrag voor de renbaan heel wat worden verminderd* De heer BEOTER meent, als hij zo deze zaak van beide zijden hoort, dat er grote gevaren aan verbonden zijn met de DUW in zee te gaan. Men begint met een globale berekening te maken en als het werk klaar is blijkt het uiteindelijk zoveel duurder te zijn. Als normaal iets aangenomen wordt dan wordt het werk voor dat bedrag klaargemaakt, maar bij de DUW is dat nooit. Hij zou liever te voren precies weten hoe hoog de kosten zijn. De VOORZITTER zegt dat het in de bedoeling ligt in den vervolge zoveel mogelijk projecten aan te besteden. Bijv. voor het verbreden van de Hui j berg seh aan tussen Oude Huijbergsebaan en Eianestraat is het bestek reeds gereed en dit werk zal binnenkort aanbesteed worden. Dit werk wordt wel gemaakt met DUW subsidie maar niet onder de Neder landse Heide Maatschappij. De heer BEOTER is van mening dat als men dit volhoudt men veel zal besparen. De heer HAVERMANS deelt mede dat het meermalen is voorgekomen dat een werk duurder uitkwam dan het crediet dat er voor verleend werd. Aan de Heide Maatschappij is de speciale opdracht gegeven en nog benadrukt dat, alsmen over de helft van het bedrag heen is, men moet waarschuwen hoe men er bij staat, daar Burgemeester en Wethou ders niet goed kunnen keuren dat de begrotingspost wordt overschre den. De VOORZITTER deelt nog mede dat het bedrag^van 20.000, voor speorwegmateriaal en zoveel voor de locomotieven Burgemeester^ en Wethouders heeft verrast. Het was hen niet tijdig opgevallen wau dit zou kunnen kosten. Het is altijd zo geweest dat DUW-werken werden uitgevoerd met eigen spoorwegmaterieelWaar op dat moment andere werken onderhanden waren waarvoor het eigen spoorwegmaterieel in gebruik was, is dit materieel door de Nederlandse Heide Maatschap pij gehuurd en men heeft niet opgegeven wat dit zou gaan kosten. De heer BENNER vraagt wat voor de 10# voorGemeentewerken ge- daan wordt. Gemeentewerken moet het werk toch niet controleren, zegt lii i *i Dat is een administratieve post, deelt de VOORZITTER mede. Dus voor de leut, meent de heer BENNER. De VOORZITTER gelooft dat over die.,10# voor gemeentewerken algemeen een misverstand heerst. Men beschouwt dit als een so*rt architecten-honorarium. Eigenlijk is het een overheveling van de gewone dienst naar de kapit aal dienstVoor werken die gemeentewerken zelf' uitvoert is de 10# veel te weinig.Hierin zijn nl. mede begre pen alle sociale lasten, alle vacantie-dagen, alle verzuim, bij el- IA

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 137