d.
fe
-14-
De heer HAVERMANS deelt mede dat het puin is vervoerd naar de
Zeeland-haven. Dat is voor niets vervoerd en op de kosten van de
Zeeland-haven ook niet in rekening gebracht. Ook de arbeidslonen
die hierin zitten drukken op de kosten van de renbaan.
De heer MUSTERS meent dat de opbrengst van 1700 m3 puin toch
moet inkomen.
De VOORZITTER merkt' op dat men dit geval ook op een andere
manier zou kunnen opstellen. Zegt dat de renbaan 40.000,kost,
dan moet de Haven zoveel meer kosten, De zeeland-haven zoveel meer
enz. Deze interne verrekeningen hebben niet altijd plaats. Het slo
pen van de Havenmuur bijv. is ten laste van de Haven gekomen ter
wijl met het puin de Huijbergsebaan is verhard. Als de kosten in dit
werk waren verdisconteerd, zou het mogelijk niet goedgekeurd zijn
door Gedeputeerde Staten.
De heer BUTIJN vraagt hoeveel deze post lager zou zijn geweest
als het puin aan de creditzijde was geboekt.
De VOORZITTER deelt mede dat puin 8,per m3 kost en deze
1700 m3 dus ongeveer 13.000,zouden hebben opgebracht. Als men
verder rekent dat de kosten voor vervoer naar de haven op 11.000,--
waren geraamd doch niet op de haven maar op de renbaan zijn ge
boekt, dat zand en puin naar de Zeeland-haven zijn vervoerd enz.,
dan kan het bedrag voor de renbaan heel wat worden verminderd*
De heer BEOTER meent, als hij zo deze zaak van beide zijden
hoort, dat er grote gevaren aan verbonden zijn met de DUW in zee te
gaan. Men begint met een globale berekening te maken en als het werk
klaar is blijkt het uiteindelijk zoveel duurder te zijn. Als normaal
iets aangenomen wordt dan wordt het werk voor dat bedrag klaargemaakt,
maar bij de DUW is dat nooit. Hij zou liever te voren precies weten
hoe hoog de kosten zijn.
De VOORZITTER zegt dat het in de bedoeling ligt in den vervolge
zoveel mogelijk projecten aan te besteden. Bijv. voor het verbreden
van de Hui j berg seh aan tussen Oude Huijbergsebaan en Eianestraat is
het bestek reeds gereed en dit werk zal binnenkort aanbesteed worden.
Dit werk wordt wel gemaakt met DUW subsidie maar niet onder de Neder
landse Heide Maatschappij.
De heer BEOTER is van mening dat als men dit volhoudt men veel
zal besparen.
De heer HAVERMANS deelt mede dat het meermalen is voorgekomen
dat een werk duurder uitkwam dan het crediet dat er voor verleend
werd. Aan de Heide Maatschappij is de speciale opdracht gegeven en
nog benadrukt dat, alsmen over de helft van het bedrag heen is, men
moet waarschuwen hoe men er bij staat, daar Burgemeester en Wethou
ders niet goed kunnen keuren dat de begrotingspost wordt overschre
den.
De VOORZITTER deelt nog mede dat het bedrag^van 20.000,
voor speorwegmateriaal en zoveel voor de locomotieven Burgemeester^
en Wethouders heeft verrast. Het was hen niet tijdig opgevallen wau
dit zou kunnen kosten. Het is altijd zo geweest dat DUW-werken
werden uitgevoerd met eigen spoorwegmaterieelWaar op dat moment
andere werken onderhanden waren waarvoor het eigen spoorwegmaterieel
in gebruik was, is dit materieel door de Nederlandse Heide Maatschap
pij gehuurd en men heeft niet opgegeven wat dit zou gaan kosten.
De heer BENNER vraagt wat voor de 10# voorGemeentewerken ge-
daan wordt. Gemeentewerken moet het werk toch niet controleren, zegt
lii i *i
Dat is een administratieve post, deelt de VOORZITTER mede.
Dus voor de leut, meent de heer BENNER.
De VOORZITTER gelooft dat over die.,10# voor gemeentewerken
algemeen een misverstand heerst. Men beschouwt dit als een so*rt
architecten-honorarium. Eigenlijk is het een overheveling van de
gewone dienst naar de kapit aal dienstVoor werken die gemeentewerken
zelf' uitvoert is de 10# veel te weinig.Hierin zijn nl. mede begre
pen alle sociale lasten, alle vacantie-dagen, alle verzuim, bij el-
IA