-12- Draf- en renbaan. De heer HOUT MAI deelt mede, dat toen hij, als antwoord op deze kwestie, het papier onder de ogen kreeg waarop al die cijfers ston den, hij een beetje is gaan duizelen. Misschien is deze duizeling oorzaak dat hij thans foutieve dingen gaat vragen, veronderstelt hij, maar hij hoopt dan dat men hem een beetje zal willen helpen. Het is toch z», zegt hij, dat de raad in eerste instantie een crediet heeft goedgekeurd voor aanleg van de renbaan van ongeveer 25.000, Als voornaamste argument voor uitvoering van dit werk, gold de be strijding van de werkeloosheid. Spreker meent dat nadien een begro tingswijziging heeft plaats gehad en dat men toen is gekomen^tot een crediet van 68.000,Hij ken er daarom nu niet aan uit hoe men tot een totaalkosten van 92.000,komt. Spreker vraagt zich af of zijn berekening fout is. Maar wanneer hij daarin niet fout is zou hij willen vragen op welke manier men deze uitgave- heeft gedaan, speciaal wat het bedrag betreft dat tussen de 68.000,en de 92.000,— ligt. De heer HAVERMANS kan mededelen dat ook Burgemeesteren Wethou ders zijn gaan duizelen toen zij de cijfers zagen. Deze cijfers zijn Burgemeester en wethouders niet veel langer bekend dan de raad. Waar het bij werkverschaffingswerken anders gaat dan bij ander werk meent hij noodzakelijk een toelichting te moeten geven, hoe een en ander bij een werkverschaffingsobject geschiedt. Zoals men weet, zegt hij, is het de plicht van het gemeente bestuur, wanneer werkeloosheid intreedt, tijdig te zorgen voor werkobje eten. Toen pen de renbaan aanpakte, hooopte men enkele andere objecten te kunnen laten wachten, omdat de werkeloosheid op dat moment niet zo omvangrijk was. Het werk is gelijk met de havendemping aangepakt, zulks in verband met het voor de havendem ping benodigde zand. De raad keurde dit werkverschaffingsobject goed en verleende het crediet dat er voor gevraagd werd namelijk 27.000, Hu is de normale gang van zaken bij de werkverschaffing zo, aldus spreker Het gemeentebestuur geeft op suggestie van de raad het object in handen van deheidemaatschappijdie de begroting samenstelt. Deze begroting wordt aan het gemeentebestuur aangeboden, waarin wordt genoemd het bedrag dat verwerkt wordt aan lonen (het vastgestelde uurloon) met de bijkomende kosten. Bij de lonen komen ook de sociale lasten en kosten van toezicht. Daarnaast krijgt men de kosten van materiaal, gebruik van vervoermiddelen enz. Hadat deze begroting is goedgekeurd door Burgemeester en wethouders wordt ge tracht daarvoor subsidie te verkrijgen. Deze wordt verleend door het Rijk via de dienst uitvoering werken, de DUW genaamd. Wanneer de subsidie is toegezegd komt het project in de raad die zijn goedkeu ring uitspreekt waarna het werk ter uitvoering geheel- in handen - gelegd wordt van de Heidemaatschappij. Burgemeester en Wethouders hebben een'vinger in de pap, maar de Heide Maatschappij voert het uit. Hoe geschiedt nu de financiering door de Heide Maatschappij, zegt spreker. De Heide Maatschappij ontvangt subsidie en daaruit moet zij het werk'financieren. Deze subsidie wordt niet direct uit gekeerd, doch de gemeente verstrekt voorschotten.Men declareert iedere week voor de lonen. Deze worden dus eigenlijk door de ge meente voorgeschoten. Hierover komt naderhand de afrekening. Gelijk tijdig werd aan de renbaan en aan de tankval gewerkt. Bij de decla ratie van kosten werd dit niet gescheiden. Aan beide werken moest vervoer van zand plaats vinden. Het tempo dat voor het Kijk in de Pot was gedacht kwam nimmer uit, bijgevolg zou de demping van de Haven langer geduurd hebben -als men dit tempo bleef aanhouden. Men heeft daarom een spoor gelegd-om de wagentjes zand van het Kijk in de Pot naar de Haven re vervoeren. Daar dit een hele afstand was waren op dit spoor enkele locomotieven te werk pesteld. Bij indie-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 135