-12-
Draf- en renbaan.
De heer HOUT MAI deelt mede, dat toen hij, als antwoord op deze
kwestie, het papier onder de ogen kreeg waarop al die cijfers ston
den, hij een beetje is gaan duizelen. Misschien is deze duizeling
oorzaak dat hij thans foutieve dingen gaat vragen, veronderstelt hij,
maar hij hoopt dan dat men hem een beetje zal willen helpen. Het is
toch z», zegt hij, dat de raad in eerste instantie een crediet heeft
goedgekeurd voor aanleg van de renbaan van ongeveer 25.000,
Als voornaamste argument voor uitvoering van dit werk, gold de be
strijding van de werkeloosheid. Spreker meent dat nadien een begro
tingswijziging heeft plaats gehad en dat men toen is gekomen^tot
een crediet van 68.000,Hij ken er daarom nu niet aan uit hoe
men tot een totaalkosten van 92.000,komt. Spreker vraagt zich
af of zijn berekening fout is. Maar wanneer hij daarin niet fout is
zou hij willen vragen op welke manier men deze uitgave- heeft gedaan,
speciaal wat het bedrag betreft dat tussen de 68.000,en de
92.000,— ligt.
De heer HAVERMANS kan mededelen dat ook Burgemeesteren Wethou
ders zijn gaan duizelen toen zij de cijfers zagen. Deze cijfers zijn
Burgemeester en wethouders niet veel langer bekend dan de raad. Waar
het bij werkverschaffingswerken anders gaat dan bij ander werk meent
hij noodzakelijk een toelichting te moeten geven, hoe een en ander
bij een werkverschaffingsobject geschiedt.
Zoals men weet, zegt hij, is het de plicht van het gemeente
bestuur, wanneer werkeloosheid intreedt, tijdig te zorgen voor
werkobje eten. Toen pen de renbaan aanpakte, hooopte men enkele
andere objecten te kunnen laten wachten, omdat de werkeloosheid
op dat moment niet zo omvangrijk was. Het werk is gelijk met de
havendemping aangepakt, zulks in verband met het voor de havendem
ping benodigde zand. De raad keurde dit werkverschaffingsobject goed
en verleende het crediet dat er voor gevraagd werd namelijk
27.000,
Hu is de normale gang van zaken bij de werkverschaffing zo,
aldus spreker Het gemeentebestuur geeft op suggestie van de raad
het object in handen van deheidemaatschappijdie de begroting
samenstelt. Deze begroting wordt aan het gemeentebestuur aangeboden,
waarin wordt genoemd het bedrag dat verwerkt wordt aan lonen (het
vastgestelde uurloon) met de bijkomende kosten. Bij de lonen komen
ook de sociale lasten en kosten van toezicht. Daarnaast krijgt men
de kosten van materiaal, gebruik van vervoermiddelen enz. Hadat deze
begroting is goedgekeurd door Burgemeester en wethouders wordt ge
tracht daarvoor subsidie te verkrijgen. Deze wordt verleend door het
Rijk via de dienst uitvoering werken, de DUW genaamd. Wanneer de
subsidie is toegezegd komt het project in de raad die zijn goedkeu
ring uitspreekt waarna het werk ter uitvoering geheel- in handen -
gelegd wordt van de Heidemaatschappij. Burgemeester en Wethouders
hebben een'vinger in de pap, maar de Heide Maatschappij voert het uit.
Hoe geschiedt nu de financiering door de Heide Maatschappij,
zegt spreker. De Heide Maatschappij ontvangt subsidie en daaruit
moet zij het werk'financieren. Deze subsidie wordt niet direct uit
gekeerd, doch de gemeente verstrekt voorschotten.Men declareert
iedere week voor de lonen. Deze worden dus eigenlijk door de ge
meente voorgeschoten. Hierover komt naderhand de afrekening. Gelijk
tijdig werd aan de renbaan en aan de tankval gewerkt. Bij de decla
ratie van kosten werd dit niet gescheiden. Aan beide werken moest
vervoer van zand plaats vinden. Het tempo dat voor het Kijk in de
Pot was gedacht kwam nimmer uit, bijgevolg zou de demping van de
Haven langer geduurd hebben -als men dit tempo bleef aanhouden. Men
heeft daarom een spoor gelegd-om de wagentjes zand van het Kijk in
de Pot naar de Haven re vervoeren. Daar dit een hele afstand was
waren op dit spoor enkele locomotieven te werk pesteld. Bij indie-