-10- der kosten waardoor het woningpeil wordt verlaagd, of waardoar de woonruimte wordt beknot, want zulks zou op de duur helemaal geen be zuiniging blijken te zijn, maar het drukken der bouwkosten door een doelmatig gebruik van materialen en arbeidskrachten» Daarbij komt, zegt spreker, dat de gemeentelijke bouwverordening, veelal veel te hoge eisen stelt aan de nieuw te bouwen woningen, eisen van hoogte der verdiepingen, dikte der muren, diepte der funderingen, vloer constructies enz. Ontegenzeggelijk kan naar zijn mening op dit terrein, zuiver technisch dus, heel wat bezuinigd worden. Het ziet er naar uit dat de gemeentelijke autonomie hier weer een veer zal meeten laten. De Minister zal namelijk zelf gaan bepalen aan welke voorwaarden de nieuw te bouwen woningen moeten voldoen. Als deze bemoeiing van de Minis ter zich louter zou beperken tot het zuiver technische terrein en hij zich niet zou gaan bemoeien met b.v. het vaststellen van het aantal slaapkamers, dan zou hij daar nog vrede mee kunnen hebben. Doch wanneer de minister in dat opzicht voorschriften vaststelt be geeft hij zich op paden die voor hem gesloten dienen te worden. De regering en met name de minister van wederopbouw en volkshuisves ting ^is een felle voorstander van duplexwoningenliefst vroningen met één slaapkamer, woningen dus waar jonge gezinnen na het 2e kind reeds uitpuilen. Spreker noemt het een sociale misdaad, jonge ge zinnen stelselmatig te plaatsen in woningen die na enkele jaren naar inhoud en inrichting te kort schieten. Hij zou er dan ook sterk op willen aandringen bij de Voorzitter dat hij al zijn aandacht zou willen concentreren op het bouwen van ruimere woningen. Woningen, geschikt voor gezinnen, die voldoende ruimte en slaapgelegenheid bieden, voor een behoorlijk gezin. Dit laatste nu laat nog al eens te wensen over. Het plan Tilburg dat momenteel in uitvoering is en gebaseerd is op 9-7-5 en 4. bedden per woning, met huurprijzen van 7,20 per week, zou spreker sterk onder de aandacht van Burgemeester en Wethouders willen brengen. Daarnaast zou hij het college nogmaals sterk willen aanbevelen geen middel onbeproefd te laten om tot een drastische bezuiniging der huren te komen. De tegenwoordige huren gaan ver uit boven de draagkracht der arbeiders, terwijl toch vooral zij het zijn, die me.t hst woningvraagstuk''te kampen hebben. Slaagt men hierin niet dan is spreker er vast van overtuigd dat de gemeente in de toekomst een financiële last te dragen gaat krijgen, die wel eens funest zou kunnen zijn. De VOORZITTER heeft het idee dat de heer van den Boom hierop van de zijde van Burgemeester en Wethouders betrekkelijk weinig ant woord verwacht, omdat hij weet datBurgemeester en Wethouders het in grote lijnen met zijn betoog eens zijn. Om de angst daarvoor vyeg te nemen kan hij wel mededelen dat de minister niet van plan is de gemeenten een model bouwverordening op te dringen. De bedoeling is wel de gemeenten een model bouwverordening toe te sturen met het ver zoek deze te accepteren. Er zijn in de concept-model-verordening verschillende alternatieven gesteld. Het minimum aantal slaapkamers bijv. kan men stellen op 1-2 of 5. De mogelijkheden voor de feite lijke woningdifferentiatie kan men dan bijv. regelen in het uitbrei dingsplan. Ook zou men deze in handen kunnen leggen van Burgemeester en YvTethouders die ontheffing zouden kunnen verlenen van de bepaling dat er 3 slaapkamers moeten zijn. Deze ontheffing zal zeker nodig zijn omdat men soms aan 1 en 2 slaapkamers voldoende heeft en het onjuist zou zijn allemaal woningen met 3 slaapkamers te bouwen. In deze tijd, nu men moet woekeren met ruimte en geld, moet men de woningbouw afstemmen naar de werkelijke behoefte. 50$ der gezinnen bestaat uit gezinnen van 3 mensen of minder. Er is dus een behoefte aan kleine woningen. De mate van de behoefte is echter zeer moeilijk te schatten. Bij de 50$ gezinnen die uit 3 en minder personen bestaan zijn er groeiende en aflopende gezinnen. De groeiende gezinnen hebben een grotere woning nodig; de aflopende een kleine; men verhuist eeh-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1952 | | pagina 133