-10-
der kosten waardoor het woningpeil wordt verlaagd, of waardoar de
woonruimte wordt beknot, want zulks zou op de duur helemaal geen be
zuiniging blijken te zijn, maar het drukken der bouwkosten door een
doelmatig gebruik van materialen en arbeidskrachten» Daarbij komt,
zegt spreker, dat de gemeentelijke bouwverordening, veelal veel te
hoge eisen stelt aan de nieuw te bouwen woningen, eisen van hoogte
der verdiepingen, dikte der muren, diepte der funderingen, vloer
constructies enz.
Ontegenzeggelijk kan naar zijn mening op dit terrein, zuiver
technisch dus, heel wat bezuinigd worden. Het ziet er naar uit dat
de gemeentelijke autonomie hier weer een veer zal meeten laten. De
Minister zal namelijk zelf gaan bepalen aan welke voorwaarden de nieuw
te bouwen woningen moeten voldoen. Als deze bemoeiing van de Minis
ter zich louter zou beperken tot het zuiver technische terrein en
hij zich niet zou gaan bemoeien met b.v. het vaststellen van het
aantal slaapkamers, dan zou hij daar nog vrede mee kunnen hebben.
Doch wanneer de minister in dat opzicht voorschriften vaststelt be
geeft hij zich op paden die voor hem gesloten dienen te worden. De
regering en met name de minister van wederopbouw en volkshuisves
ting ^is een felle voorstander van duplexwoningenliefst vroningen
met één slaapkamer, woningen dus waar jonge gezinnen na het 2e kind
reeds uitpuilen. Spreker noemt het een sociale misdaad, jonge ge
zinnen stelselmatig te plaatsen in woningen die na enkele jaren
naar inhoud en inrichting te kort schieten. Hij zou er dan ook sterk
op willen aandringen bij de Voorzitter dat hij al zijn aandacht zou
willen concentreren op het bouwen van ruimere woningen. Woningen,
geschikt voor gezinnen, die voldoende ruimte en slaapgelegenheid
bieden, voor een behoorlijk gezin. Dit laatste nu laat nog al eens
te wensen over.
Het plan Tilburg dat momenteel in uitvoering is en gebaseerd is
op 9-7-5 en 4. bedden per woning, met huurprijzen van 7,20 per week,
zou spreker sterk onder de aandacht van Burgemeester en Wethouders
willen brengen. Daarnaast zou hij het college nogmaals sterk willen
aanbevelen geen middel onbeproefd te laten om tot een drastische
bezuiniging der huren te komen. De tegenwoordige huren gaan ver uit
boven de draagkracht der arbeiders, terwijl toch vooral zij het zijn,
die me.t hst woningvraagstuk''te kampen hebben. Slaagt men hierin niet
dan is spreker er vast van overtuigd dat de gemeente in de toekomst
een financiële last te dragen gaat krijgen, die wel eens funest zou
kunnen zijn.
De VOORZITTER heeft het idee dat de heer van den Boom hierop
van de zijde van Burgemeester en Wethouders betrekkelijk weinig ant
woord verwacht, omdat hij weet datBurgemeester en Wethouders het in
grote lijnen met zijn betoog eens zijn. Om de angst daarvoor vyeg te
nemen kan hij wel mededelen dat de minister niet van plan is de
gemeenten een model bouwverordening op te dringen. De bedoeling is
wel de gemeenten een model bouwverordening toe te sturen met het ver
zoek deze te accepteren. Er zijn in de concept-model-verordening
verschillende alternatieven gesteld. Het minimum aantal slaapkamers
bijv. kan men stellen op 1-2 of 5. De mogelijkheden voor de feite
lijke woningdifferentiatie kan men dan bijv. regelen in het uitbrei
dingsplan. Ook zou men deze in handen kunnen leggen van Burgemeester
en YvTethouders die ontheffing zouden kunnen verlenen van de bepaling
dat er 3 slaapkamers moeten zijn. Deze ontheffing zal zeker nodig
zijn omdat men soms aan 1 en 2 slaapkamers voldoende heeft en het
onjuist zou zijn allemaal woningen met 3 slaapkamers te bouwen. In
deze tijd, nu men moet woekeren met ruimte en geld, moet men de
woningbouw afstemmen naar de werkelijke behoefte. 50$ der gezinnen
bestaat uit gezinnen van 3 mensen of minder. Er is dus een behoefte
aan kleine woningen. De mate van de behoefte is echter zeer moeilijk
te schatten. Bij de 50$ gezinnen die uit 3 en minder personen bestaan
zijn er groeiende en aflopende gezinnen. De groeiende gezinnen hebben
een grotere woning nodig; de aflopende een kleine; men verhuist eeh-