-28-
voorgelegd, met ^het verzoek het in de Kamer aanhangig te maken. De Mi
nister van Binnenlandse Zaken vond niettegenstaande de uitvoerige docu
mentatie, dezedocumentatie niet zo, dat hij het in de Kamer heeft wil-
lenBrengen. Hij heeft het teruggezonden, met het verzoek, een ontwik
kelingsplan voor Bergen op Zoom en omgeving op te stellen. Er is nu een
commissie samengesteld onder leiding van Jhr. Mr. Smits van Oyen, van
welke commissie verder-lid zijn de Burgemeesters van Halsteren en Ber
gen op Zoom, de cultuur-consulent, de directeur van de Planologische
Dienst, de Hoofdingenieur-Directeur van de Volkshuisvesting, de direc
teur van het E.T.I. en een vertegenwoordiger van de Provinciale Grif
fie. Deze commissie is twee maal bij elkaar geweest en heeft gepoogd
wetenschappelijk materiaal aan te dragen voor het ontwikkelingsplan»
Dit moet een rapport zijn, waarin de mogelijke ontwikkeling van Ber
gen op Zoom en omgeving wordt geschilderd en 'gedocumenteerd'] Spreker
stelt zich voor, dat het geruime tijd zal duren voor men hiermee klaar
is. Alles zal wel^met de nodige statistieken en franje omgeven worden»
Persoonlijk is hij overtuigd, dat het probleem niet langs wetenschap
pelijke weg is op te lossen, maar dat men een dergelijk vraagstuk met
een brede intentieve visie moet bezien. Wanneer men probeert een dyna—
misch geval in cijfers te vatten, slaat men er altijd naast. Hiermede
wil spreker niet^zeggen, dat er geen wetenschappelijk materiaal nodig
is om een dergelijke visie verantwoord te kunnen vormen.
Ten aanzien van hetgeen gezegd is over de Schelde-Rijn-verbinding
merkt spreker op, dat dit probleem niet speelt op ons™nive"auT"TrWan:P'~^
aldus de voorzitter,"officieel worden wij daarin niet gekend. Een
klacht trouwens die men meer in West-Brabant hoort. Het is nog steeds
niet te veel gezegd, dat bij deze kwestie geoordeeld wordt over ons,
zonder ons en zelfs niet bij ons".
Op de eerste plaats zou hij willen vragen:"Gebruik de naam Moer
dijkkanaal niet en misprijst niet de Eerste Kamer, die indertijd het
zogenaamde Moerdijkkaneel heeft afgestemd. Als het er gekomen was,zou
Bergen op Zoom wel de dupe geworden zijn, want dan zou de situatie
zijn ontstaan, die de heer Ratsma catastrophaal noemde". Spreker is
het met hem volkomen eens. "last ons blij zijn", zegt hij, "dat de
EersteKamer het wijze besluit genomen heeft om de aanleg van een
Moerdijkkanaal, dat Y/est—Brabant van de rest van Nederland zou hebben
afgesneden, af te stemmen".
Er zijn er velen in Nederland, die er iets voor voelen, de Schel
de-Rijn-verbinding te verbeteren. Op de eerste plaats worden de nade
len voor Rotterdam niet zo groot geacht als soms wel wordt gesteld.
Het lijkt verder in het kader van de Benelux onontkoombaar, dat Bel
gië op dit punt enigszins wordt gecontenteerd. Anders zou de schijn
worden gewekt, dat een voor de hand liggende natuurlijke ontwikkeling
afgeremd wordt. Spreker gelooft dat het verstandig is, de merites
van de Belgische en Nederlandse argumenten buiten beschouwing te laten
en zich op het standpunt te stellen, dat ook door de heer Houtman ver
dedigd wordt, namelijk het Bergse standpunt, "Wij moeten de moed heb
ben subjectief te zijn", zegt spreker een zeer verdacht spreker na."In
dit geval mogen we inderdaad subjectief zijn, omdat meerdere anderen
dat ook zijn'J
Spreker verheugt zich uitermate over de krachtige taal die door
de verschillende fractieleiders is gesproken. Door de heer Ratsma is
gevraagd: Hoezit het met de provinciale commissie? Wat wil de provin
ciale commissie?" De provinciale commissie heeft inderdaad haar rap
port geheim gehouden, maar haar plan is gepubliceerd. Het is wel niet
gepubliceerd door de provinciale commissie zelve, maar het is opgeno
men in het rapport van de Nederlands-Belgische commissie van Steen-
berghe van Cauwelaert. In dat^rapport komen zeven mogelijke trace's
vo&r. Een daarvan is het tracé Van de commissie Asselbergs. Het is het
tiacé dat zo ongeveer de stok in het midden laat. Het loopt van Moer
dijk, via Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal en buigt vervolgens af
naar Bergen op Zoom, waar het ten Noorden van de stad in de Ooster—
Schelde uitmondt. Vandaar loopt het tracé door de Ooster-Schelde en de-
doorstoken Kreekrakdam via de Wester—Schelde of door een kanaal langs
de Scheldenaar Antwerpen. Dit plan zal de Bergse belangen niet scha—
den| integendeel, het zou deze belangen kunnen dienen. Er zijn echter
ook nog andere oplossingen, waardoor die' belangen gediend zouden kun
nen worden.