-19-
Na heropening der vergadering geeft de VOORZITTER allereerst het
woord aan wethouder KUIJPERS.
heer KUIJPERS begint met op te merken, dat, waar burgemeester
en wethouders de beantwoording van de algemene beschouwingen verdeeld
neoDen en zij deze h bout portant moeten beantwoorden, het, omdat di
verse kwesties door de heren raadsleden zijn aangesneden, een beetje
los aan elkaar hangend betoog zal zijn en het moeilijk is, dit in een
irect aaneengevoegde vorm te gieten, zoals de raadsleden het naar vo
ren hebben gebracht.
Toen hij deze middag even na het eten zat te denken aan deze ver
gadering en nadacht wat er zo al naar voren gebracht zou kunnen worden,
v,6 P4. niet of de heer Ratsma ook over de algemene beschouwingen
eer t gedacht. Want dan zou hij zeggen, dat er zeker een telepatische
verking is geweest» Een groot gedeelte van de beschouwingen van de heer
Ratsma ligt op het terrein van de levensbeschouwing en dat was het
juist waar_spreker toen ook aan dacht.
rt i ''Het is zo"zegt hij, "dat inderdaad ieder van ons het recht en
ae plicht heeft,-uit de aard van de mensheid volgt dat-, een levens
beschouwing te hebben. Er is in ons land en zeker in onze stad en in
eze raad een, hij zou haast zeggen wederzijds gevoel van waardering
voor ieders levensbeschouwing, al doet men niet van zijn eigen levens
beschouwing afstand. Iedereen tracht zich in te denken hoe anderen het
anvoelen. En men zorgt daarbij elkaar zo veel het kan tegemoet te
5 n, waardoor men een sfeer kweekt, een klimaat brengt om niet al-
een in ae raad, maar ook in Bergen op Zoom op prettige wijze met el-
t .nnen °mgaan'J Hij stelt dit voorop, omdat, wanneer het nood-
een onde:rwerp levensbeschouwelijk te bezien, men bij zo-
nvp-r y1°n+e+We? komt tot het innemen van een bepaald standpunt, waar-
s^LSï' Ltr^nsiSeren is. Vooral ook bij de subsidie-politiek
mnet i8xVan de levensbeschouwing een belangrijke rol. Men
be]ar,n. -s 3 vaststellen, of het op een bepaald terrein van dusdanig
is ncLc.+ %-;a 0en aParbe organisatie, een aparte vereniging ingesteld
Mpl vh Va^, Personen die een andere levensbeschouwing hebben.
Men behoeft hierbij niet te ver te gaan.
bare kan spreker het nut van een open-
hl. °P algemene grondslag inzien, maar als katholiek stelt
hij or prijs op, dat een leeszaal bestaat op katholieke grondslag,
daar de boekenkeuze bij de levensbeschouwing een grote rol speelt.
Een groot aantal mensen heeft niet het levensinzicht, de kennis, de
ervaring, om^te dien aanzien hetgeen geboden wordt te kunnen beoor—
delen en om in te zien of het met de levenshouding strookt of niet en
0 het gevaren oplevert. Er moet voor vele mensen ten aanzien van de
lectuur een onderscheid gemaakt worden. In dat opzicht zou hij stel
ling nemen tegen een opheffing van de katholieke leeszaal, om in de
algemene leeszaal onder te gaan.
Hetzelfde doet zich voor ten opzichte van het onderwijs. Men
allemaal hoe aan^het einde van de 19e eeuw een grote strijd ge-
w®rd> een beêinselstrijh, welke eindelijk zijn overwinning
1 acrpv 0ms"'3reeks 1920 met de gelijkstelling van het bijzonder
de Un!ÏÏerW1;|S ile"fc °Penkaar onderwijs. Deze gelijkstelling is
bnxrpr>' dn zekere mate ook verwezenlijkt ten aanzien van het
oaaerwi^s. Spreker kan zich indenken, dat, als men een bepaalde
-1 p„priQJ^n®en ?nderwerp heeft, het moeilijk is om in de katholieke
schouwing te treden. Hij gelooft dat het veiwijt van het kwo-
f vSfest de katholieken, die zich op verschillend ter-
Rebben getoond, niet mag treffen en niet kan treffen»
splitsing man wel eens wat ver doorgevoerd zijn op een bepaald ge
bied, maar hiervoor geldt het spreekwoords"Voorzichtigheid is de moe
der van de P°rceleinkast"Mén moet dikwijls eerst eens uitkijken hoe
de zaak loopt. Dat^wil niet zeggen", aldus spreker, "dat we niet
zouden zijn voor coördinatie of voor federatief verband"Verschillen
de organisaties en federaties in de stad zijn naar zijn mening het
bewijs er van, dat de katholieken wel degelijk samenwerking op een
bepaald terrein en op een bepaald niveau willen met anderen, die een
andere levensbeschouwing hebben,
sgg