ST1 t4 ).b 'te -23- ren hoeft, extra betalen, terwijl het zijns inziens toch redelijk is, dat 3 lasten van de gemeente over de gehele burgerij overesn- komsuig ieders financiële draagkracht, worden verdeeld. Waar destijds reeds de bepaling gold, dat het maximum te beta len schoolgeld niet meer dan 100,— per kind mocht bedragen en deze bepaling bij de invoering van het vermenigvuldigingscijfer 2 gehandhaafd bleef, zullen de financieel krachtigen niets meer heb ben te betalen. Daarentegen zal iemand, die minder verdient en die in het schoolgeld is aangeslagen voor een bedrag van b.v. 50, bij toepassing van het vermenigvuldigingscijfer~2 ook 100,— moeten opbrengen. Deze persoon wordt dus- alhoewel hij minder fi nancieel krachtig is - extra belast. "Dit kan toch niet kloppen", aldus spreker. "Men moet vooral niet vergeten, dat de staat h°t lager onderwijs verplichtend heeft gesteld". Het te betalen schoolgeld dient zijns inziens te worden opgevat als een vergoe ding voor bewezen diensten; het behoort landelijk naar dezelfde maatstaf te worden geheven. Tarief is tarief waar men in den lan de ook woont en waar het onderwijs ook wordt gegeven. Door de huidige schoolgeld regeling met vermenigvuldigingscij- fer 2 treft men de financieel minder draagkrachtigen, die zich niet aan deze belasting kunnen onttrekken, aangezien het volgen van het lager onderwijs bij de wet verplichtend is gesteld. Spreker voelt het aan als een onrechtvaardigheiddat men een bepaalae groep burgers, i.e. de ouders met schoolgaande kinderen, "die vaak met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen", extra belast. "Het is een eis van gezonde gezinspolitiek, - daar doen we al lemaal aan tijdens de reclame bij de verkiezingen -, dat de raad besluit tot afschaffing van het vermenigvuldigingsciifer"aldus spreker. Hij stelt dan ook voor, de verordening tot bepaling van het ver menigvuldigingsci jfer voor de heffing van schoolgeld voor het onderwijs in te trekken. Dï neer KUIJPHjRo zegt, dat in het betoog van de heer van der Kuijl twes overwegingen zitten, die naast elkaar lopen. De heer van der Kuijl acht het onrechtvaardig, dat bij invoerin- van het vermenigvuldigingscijfer 2, de bepaling gehandhaafd bleef" aat^het maximum te betalen schoolgeld niet meer dan 100,per kmc mag bedragen. De raad kan hierin echter geen wijziging bren— ^anoözien het hier een rijksregeling betreft. Spreker vraagt zich bovendien af, of hier wel van een onbillijkheid sprake is. oorts stelt de heer van der Kuijl voor, de verordening tot be- van het vermenigvuldigingsci jfer voor de heffing van school- gel voor het onderwijs in te trekken. Volgens spreker zijn enkele gemeenten, - voornamelijk kleins gemeenten -, tot verlaging van het vermenigvuldigingscijfer gekomen. "Het had misschien wel in het voornemen van burgemeester en wethouders kunnen liggen, om in Dergen op mom too het cijfer 1 te komen, ware het niet, dat zich m deze gemeente omstandigheden voordoen, die zulks niet gewen«t maken", aldus spreker. "Wanneer wij onze begroting zien dan vraag ik mij af, of wij ons wel kunnen veroorloven, om het verme nigvuldigingsci jfer te verlagen. Wij zouden dan met een tekort moe ten gaan werken". Ds heer VAK DER KUIJL is het niet met de heer Kuijpers eens. Het is zijns inziens onbillijk, dat men mensen met schoolgaande kinde ren extra belast. Als de gemeente bepaalde lasten heeft dan moe ten deze door de. gpheIs, curgerij worden gedragen en niet slechts door een bepaalde groep, i.e. de ouders van schoolgaande kinderen. "Het schoolgeld moet toch niet gezien worden als een bestrij ding van onkosten, verbonden aan het stichten van scholen" aldus spreker. "Men most dit zien als een vergoeding voor bewezen dienstan. jBtrs. - .v. •Ti.':.. 'v 'J. .IB. -i V r. i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1950 | | pagina 93