ST1
t4
).b 'te
-23-
ren hoeft, extra betalen, terwijl het zijns inziens toch redelijk
is, dat 3 lasten van de gemeente over de gehele burgerij overesn-
komsuig ieders financiële draagkracht, worden verdeeld.
Waar destijds reeds de bepaling gold, dat het maximum te beta
len schoolgeld niet meer dan 100,— per kind mocht bedragen en
deze bepaling bij de invoering van het vermenigvuldigingscijfer 2
gehandhaafd bleef, zullen de financieel krachtigen niets meer heb
ben te betalen. Daarentegen zal iemand, die minder verdient en die
in het schoolgeld is aangeslagen voor een bedrag van b.v. 50,
bij toepassing van het vermenigvuldigingscijfer~2 ook 100,—
moeten opbrengen. Deze persoon wordt dus- alhoewel hij minder fi
nancieel krachtig is - extra belast. "Dit kan toch niet kloppen",
aldus spreker. "Men moet vooral niet vergeten, dat de staat h°t
lager onderwijs verplichtend heeft gesteld". Het te betalen
schoolgeld dient zijns inziens te worden opgevat als een vergoe
ding voor bewezen diensten; het behoort landelijk naar dezelfde
maatstaf te worden geheven. Tarief is tarief waar men in den lan
de ook woont en waar het onderwijs ook wordt gegeven.
Door de huidige schoolgeld regeling met vermenigvuldigingscij-
fer 2 treft men de financieel minder draagkrachtigen, die zich
niet aan deze belasting kunnen onttrekken, aangezien het volgen
van het lager onderwijs bij de wet verplichtend is gesteld.
Spreker voelt het aan als een onrechtvaardigheiddat men een
bepaalae groep burgers, i.e. de ouders met schoolgaande kinderen,
"die vaak met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen", extra
belast.
"Het is een eis van gezonde gezinspolitiek, - daar doen we al
lemaal aan tijdens de reclame bij de verkiezingen -, dat de raad
besluit tot afschaffing van het vermenigvuldigingsciifer"aldus
spreker.
Hij stelt dan ook voor, de verordening tot bepaling van het ver
menigvuldigingsci jfer voor de heffing van schoolgeld voor het
onderwijs in te trekken.
Dï neer KUIJPHjRo zegt, dat in het betoog van de heer van der
Kuijl twes overwegingen zitten, die naast elkaar lopen.
De heer van der Kuijl acht het onrechtvaardig, dat bij invoerin-
van het vermenigvuldigingscijfer 2, de bepaling gehandhaafd bleef"
aat^het maximum te betalen schoolgeld niet meer dan 100,per
kmc mag bedragen. De raad kan hierin echter geen wijziging bren—
^anoözien het hier een rijksregeling betreft. Spreker vraagt
zich bovendien af, of hier wel van een onbillijkheid sprake is.
oorts stelt de heer van der Kuijl voor, de verordening tot be-
van het vermenigvuldigingsci jfer voor de heffing van school-
gel voor het onderwijs in te trekken. Volgens spreker zijn enkele
gemeenten, - voornamelijk kleins gemeenten -, tot verlaging van
het vermenigvuldigingscijfer gekomen. "Het had misschien wel in
het voornemen van burgemeester en wethouders kunnen liggen, om in
Dergen op mom too het cijfer 1 te komen, ware het niet, dat zich
m deze gemeente omstandigheden voordoen, die zulks niet gewen«t
maken", aldus spreker. "Wanneer wij onze begroting zien dan
vraag ik mij af, of wij ons wel kunnen veroorloven, om het verme
nigvuldigingsci jfer te verlagen. Wij zouden dan met een tekort moe
ten gaan werken".
Ds heer VAK DER KUIJL is het niet met de heer Kuijpers eens. Het
is zijns inziens onbillijk, dat men mensen met schoolgaande kinde
ren extra belast. Als de gemeente bepaalde lasten heeft dan moe
ten deze door de. gpheIs, curgerij worden gedragen en niet slechts
door een bepaalde groep, i.e. de ouders van schoolgaande kinderen.
"Het schoolgeld moet toch niet gezien worden als een bestrij
ding van onkosten, verbonden aan het stichten van scholen" aldus
spreker. "Men most dit zien als een vergoeding voor bewezen dienstan.
jBtrs.
- .v.
•Ti.':..
'v 'J.
.IB.
-i V
r. i