1
■./ar-
-11-
zelf in hst leven geroepen. Via deze vereniging worden contacten
gelegd tussen de diverse gemeenten, teneinde gezamenlijk te kunnen
optreden tegen door het rijk te nemen maatregelen en om gezamen
lijk bepaalde wensen en verlangens aan het rijk kenbaar te maken.
Op elk gebied heeft zij haar deskundigen.
Desituatie is op het ogenblik zo, dat spreker op een jaarver
gadering van enkele jaren geleden de minister van binnenlandse
zaken hoorde zeggen, dat het gewenst is, de Vereniging van Neder
landse Gemeenten publiekrechtelijke statuten te geven. Spreker is
echter van mening, dat zij zulks niet zo erg op prijs stelt, om
dat zij daarin een belemmering van beweging meent te zien.
De gemeenten, die stuk voor stuk afgemaakt kunnen worden door
elk departement, hebben de handen ineen geslagen en hebben nu in
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een centraal apparaat, om,
door samenbundeling van alle krachten die in de gemeenten leven,
een soort afweerfront te vormen. Gezamenlijk kunnen resultaten
worden bereikt, die elke gemeente afzonderlijk nooit zou kunnen
bereiken.
De werkzaamheden van deze vereniging zijn dusdanig veelzijdig
dat het voor de raadsleden zeker interessant is, om het betreffen
de jaarverslag eens door te nemen.
De heer KU1JPERS geeft vervolgens een nadere uiteenzetting over
het financieel beleid van het gemeentebestuur. Hij is het met de
heer Ratsma eens, dat de begroting de raad tegenwoordig niet meer
de gelegenheid biedt, om zich over de kapitaalsinvesteringen uit
te laten. Vroeger was dit anders. Toen werden ook devoorgenomen
kapitaalswerken voor het volgend jaar in de begroting verwerkt.
Bij de behandeling van de begroting kon hierover dan een oordeel
worden uitgesproken. "De huidige gang van zaken, zoals ons die
door de hogere organen is opgelegd, maakt zulks niet meer mogelijk",
aldus spreker. "Kapitaalswerken mogen niet meer op de begroting
worden gezet". Het zou natuurlijk mogelijk zijn, om, geheel los
daarvan, bij de behandeling van de begroting bepaalde investe
ringsplannen naar voren te brengen en aan de raad mede te delen..
Ha de oorlog is de gemeente genoodzaakt geweest, om bepaalde
kapitaalswerken te doen uitvoeren, die vrij urgent waren en die
gedurende de bezetting waren blijven liggen. Anderzijds waren er
nieuwe problemen, die zich sinds de bevrijding hebben voorgedaan.
Spreker denkt hierbij aan de woningnood, industrieterreinen, om
schakeling op mijngas, enz.; allemaal belangrijke problemen, die
zich telkens vrij plotseling voordeden.
Het is volgens spreker wel noodzakelijk om, wanneer zich de
toestand eenmaal meer "gezet" heeft, tot een planvorming over te
kapitaalswerken betreft, acht hij het niet gewenst,
zich te beperken tot een plan voor slechts één jaar. Het plan zal
IPoe"|:en U1tstrekken over een vrij groot ti jdsbestektb.v. een
vijftienjarenplan, zoals het wegenplan van de provincie Noord-Bra
bant. Dit vijitienjarenplan kan dan weer onderverdeeld worden in
drie vijfjarenplannen. Een werk, dat aanvankelijk b.v. in het twee
de vijfjarenplan is gezet, kan natuurlijk altijd nog naar het eer
ste of derde vijfjarenplan worden verplaatst. Dit hangt af van de
urgentie.
"Deze mogelijkheid zie ik ook wel voor de gemeente Bergen op
Zoom aanwezig, wanneer de tosstand zich iets meer "gesettled" heeft
en de achterstand is ingehaald", aldus spreker.
Wat betreft de kapitaalsinvesteringen die reeds hebben plaats
gehad, zegt spreker, dat deze niet van dusdanige omvang zijn, dat
Dergen op Zoom haar financiële capaciteiten isvoorbij°gelopen»
"ranneer men de schuldenlijst ziet van de gemeente Bergen op Zoom,
zoals deze zich na de oorlog ontwikkeld heeft, dan komt men tot de
conclusie, dat deze zeker niet onrustbarend groot is. Zij kan de
toets met verschillende gemeenten van gelijke grootte als Bergen
op Zoom zeker doorstaan.