1 ■./ar- -11- zelf in hst leven geroepen. Via deze vereniging worden contacten gelegd tussen de diverse gemeenten, teneinde gezamenlijk te kunnen optreden tegen door het rijk te nemen maatregelen en om gezamen lijk bepaalde wensen en verlangens aan het rijk kenbaar te maken. Op elk gebied heeft zij haar deskundigen. Desituatie is op het ogenblik zo, dat spreker op een jaarver gadering van enkele jaren geleden de minister van binnenlandse zaken hoorde zeggen, dat het gewenst is, de Vereniging van Neder landse Gemeenten publiekrechtelijke statuten te geven. Spreker is echter van mening, dat zij zulks niet zo erg op prijs stelt, om dat zij daarin een belemmering van beweging meent te zien. De gemeenten, die stuk voor stuk afgemaakt kunnen worden door elk departement, hebben de handen ineen geslagen en hebben nu in de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een centraal apparaat, om, door samenbundeling van alle krachten die in de gemeenten leven, een soort afweerfront te vormen. Gezamenlijk kunnen resultaten worden bereikt, die elke gemeente afzonderlijk nooit zou kunnen bereiken. De werkzaamheden van deze vereniging zijn dusdanig veelzijdig dat het voor de raadsleden zeker interessant is, om het betreffen de jaarverslag eens door te nemen. De heer KU1JPERS geeft vervolgens een nadere uiteenzetting over het financieel beleid van het gemeentebestuur. Hij is het met de heer Ratsma eens, dat de begroting de raad tegenwoordig niet meer de gelegenheid biedt, om zich over de kapitaalsinvesteringen uit te laten. Vroeger was dit anders. Toen werden ook devoorgenomen kapitaalswerken voor het volgend jaar in de begroting verwerkt. Bij de behandeling van de begroting kon hierover dan een oordeel worden uitgesproken. "De huidige gang van zaken, zoals ons die door de hogere organen is opgelegd, maakt zulks niet meer mogelijk", aldus spreker. "Kapitaalswerken mogen niet meer op de begroting worden gezet". Het zou natuurlijk mogelijk zijn, om, geheel los daarvan, bij de behandeling van de begroting bepaalde investe ringsplannen naar voren te brengen en aan de raad mede te delen.. Ha de oorlog is de gemeente genoodzaakt geweest, om bepaalde kapitaalswerken te doen uitvoeren, die vrij urgent waren en die gedurende de bezetting waren blijven liggen. Anderzijds waren er nieuwe problemen, die zich sinds de bevrijding hebben voorgedaan. Spreker denkt hierbij aan de woningnood, industrieterreinen, om schakeling op mijngas, enz.; allemaal belangrijke problemen, die zich telkens vrij plotseling voordeden. Het is volgens spreker wel noodzakelijk om, wanneer zich de toestand eenmaal meer "gezet" heeft, tot een planvorming over te kapitaalswerken betreft, acht hij het niet gewenst, zich te beperken tot een plan voor slechts één jaar. Het plan zal IPoe"|:en U1tstrekken over een vrij groot ti jdsbestektb.v. een vijftienjarenplan, zoals het wegenplan van de provincie Noord-Bra bant. Dit vijitienjarenplan kan dan weer onderverdeeld worden in drie vijfjarenplannen. Een werk, dat aanvankelijk b.v. in het twee de vijfjarenplan is gezet, kan natuurlijk altijd nog naar het eer ste of derde vijfjarenplan worden verplaatst. Dit hangt af van de urgentie. "Deze mogelijkheid zie ik ook wel voor de gemeente Bergen op Zoom aanwezig, wanneer de tosstand zich iets meer "gesettled" heeft en de achterstand is ingehaald", aldus spreker. Wat betreft de kapitaalsinvesteringen die reeds hebben plaats gehad, zegt spreker, dat deze niet van dusdanige omvang zijn, dat Dergen op Zoom haar financiële capaciteiten isvoorbij°gelopen» "ranneer men de schuldenlijst ziet van de gemeente Bergen op Zoom, zoals deze zich na de oorlog ontwikkeld heeft, dan komt men tot de conclusie, dat deze zeker niet onrustbarend groot is. Zij kan de toets met verschillende gemeenten van gelijke grootte als Bergen op Zoom zeker doorstaan.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1950 | | pagina 81