i ::i: vrir. fsrre*. 'i '-;'x xxrV :xx\L" :- - -V. x ..i. rni i:,h 'ir i X br .Li. tfcr j i: L,l 'jins ene t bi 1 axo!-- t üfxsixn.J. 1 tj ;ürsB -i 7 '-r iloeri 3ii :'.v 2j-: - sbisav; :;nf r.ï ^xsr i 'or ei - I "i or '■v .i.ov i i; X xi xxx r.:c ü..- f 'SU' en x. pies ,xe t XX xLna - c- 'X'ssï- "SXX;v iix.'ï i- --b;:.Xif j i.' X 'i. li. r V X. 'X xseflu :r te-no ne V iiiO j 5V.r.l' bsei ao ónai e:i t nu- j- bis;.- ae. t -• t. L s' aï:: oc rx'B' r,noi i :1 j' ItO ..XX i ne e o. -.1.8af. i'.f' 'xx j ,19 eojno i"' m - e veil oü no-- a i I - v- L' li, .1 11 v -Ir iii! brx.i.. v ri.il b ::>r ;ri X li' •••e ••os ic Ti; ■t xx ai nxrte: n.;..i. .ia "fs -ai x - .■li oir - o s •-. ii,1 xl'" 1 .MSV j..i ci 8 '-1 1 siei. iel!', jij: la., o iisgo n rio I. fji OC -i ;j'- xienx T.ff h loc ill o ob toi 'Ui Mil - io io :i i .1. i ric n. ii -6- moenden een gooi na.ar het raadslidmaatschap te mogen doen. Men vraagt zich af, wglke politieke binding er tussen de candidaten van dergelijke lijsten bestaat. Men krijgt zo de indruk, dat ieder- +"n, cie, om welks reden dan ook, een aantal stemmen zal kunnen trekken, een plaats op deze lijsten kan krijgen. Spreker acht dit een ernstige politieke verwording en hij hoopt, dat de heer van Aiiesen, die zich liberaal noemt, zich ook bij de gemeenteraads verkiezingen zal onderwerpen aan de tucht van zijn politieke par- ui j "'^anneer wij dus de politieke opvoeding van ons volk bespreken, dan meen ik", aldus spreker, "dat deze raad niet zo heel veel recht van spreken heeft". Buiten de plaatselijke omstandigheden is er zijns inziens ook nog het feit, dat de politieke indeling van ons volk naar confessie niet het minste enthousiasme weet te wekken. "Langzamerhand vallen wij weer in volle omvang terug in de "zuilentheorie"; niet omdat het Nederlandse volk dit van harte aanvaardt, maar omdat het de "zalige rust" geeft". De gedachten- gang van tienduizenden is: ik ben katholiek of protestant, en dus stem ik vanzelfsprekend op d.e of een katholieke resp. protestante lijst. Van enig actief meeleven of actief meespelen in het grote wereldgebeuren is volgens spreker geen sprake. Men krijgt zeer sterk de indruk, dat men in de leiding in de grond van de zaak deze instelling van de massa tegenover de politiek aanvaardt. ,,T7ij hebben onze mensen in de hand; ze blijven op ons stemmen en we houden onze machtspositie". Men dient volgens spreker echter wel te beseffen, dat het voor deze passieve massa ook zoveel niet zal uitmaken, of het nu onder de democratie of onder de dictatuur leeft. Hier geven "brood en spelen" de doorslag en bij deze instelling zal dit volk een wil loos werktuig zijn in de handen van de dictator. Spreker is er nog steeds dankbaar voor, dat hij in de politiek gekozen heeft voor de samenwerking met christenen van andere ker ken en humanisten. Telkens weer ervaart men dit als een geeste lijke verfrissing. "De doorbraak is voor ons een stuk practisch christendom", aldus spreker, "*7ij kunnen dit niet los zien van ons geloof in Gods iloninkrijk. Wij kunnen onze wieken uitslaan buiten e groep van kerkelijk gelijk gezinden en aldus meehelpen, om de v ov^bruggen, die er geslagen is in ons volk tussen ker- ?n nie"t-kerkelijken"De kerken kunnen muren van zeker- i 9n ronQ zich opbouwen, door de gelovigen op alle terreinen des verfcanden bijeen te brengen, maar de kloof met die wo 9T°rj0-p buiten de kerk, wordt volgens spreker steeds die- Li in „niniii zwakheid van het christendom van deze tijd, dat het ij crcnfci-ing8i1 n^et als aP°sbelen de wereld in kan sturen, om belevende en werkende christenen te verkondigen en dat heu daardoor de niet-christenen steeds verder van zich af- S U O O T 7ij kannen niet Gods bedoeling met deze wereld", aldus snre- ker, maar wenselijk gesproken, zal de Kerk Haar greep op de massa steeds meer verliezen; naar mijn mening tot grote schade van de" mensheid". "17ij christenen in de Partij van de Arbeid menen ons volk en onze kerk te dienen, door mee te werken aan het slopen van d° ge heiligde barrières der confessionele verschillen in de politiek Wij hebben een politiek programma, waarin het getuigenis van het Svangelie tot zijn recht komt en de Kerk in Haar waarde"wordt er kend". Wanneer meerdere politieke leiders in 1945 dit waagstuk dit evontuur hadden aangedurfd, dan zou het politieke leven vol°ens spreker heel wat frisser geweest zijn. Ons land zou als voorbeeld nebben gediend voor die landen in Suropa, waar de scheidslijnen reeds zo diep liggen, dat men haast moet twijfelen of de democra tie nog wel die regeerkracht kan opbergen, die het volk vertrouwen •if; ?;H' .v. Lr. :r x -tiólïBV J' i t -r 19 1.1 i. t - rt;; Xj H fl XX 'v-' •ioi. ii-f-'c'. •■•'-■ - ■v.l c.f. ;iBi: Jo-x-S '3 i Xfi Xx'X 'XXÜXXS _i' :- i. v' ..iïnj3V' xl vtT10;3'ï 2 -..'ilr- :t j ijTL'fa-TUVO i O i ::~hi - bi' v-' ■•"'i'' lifC; xii ,t i i; j i I v ai ::i .1' XX.c fiïl-i VI i.X i"-x f.:- T IxXX X re r iiöbf' iv i'.i.- f; f. 1" 1. &e 'T n..i 1 t-' ii. XB-X :'X' XX.J-X i.J'ti i' XX i -i r, ilfr-a.'j Xl 'x a'.''. i --•- 11 f.t.'i' - - i üDi.. j "i a; i: "18 y x: j.x •O i'. üi Oi iV t tb 0110 iiSV 1 .j r O AIO bttait. if •ie0.1 ;r,, .1: iii; fjc- r. V I -. t. Ia 7 10 Ü:,.i if .11 1 -. SCI O t A £•-. UI 'XX .IJ.. A i' .-•.•••' ,iUX T't O;lit 'ia 1:11. •O': j t i iw not. f b

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1950 | | pagina 76