-3- vcrkeor, aan de weggebruikers hoge eisen worden gesteld. Een aan hst snelverkeer aangepaste straatverlichting is daarbij van niet geringe betekenis. In het voorstel worden echter ook enige straten genoemd, die binnen de stad zijn gelegen en die derhalve volgens spreker niet tot de wegen, bestemd voor doorgaand verkeer gerekend^kunnen wor den. Als er dan toch nog andere, dan enkel de snelverkeerswegen voor verbetering in de bestaande wegverlichting in aanmerking komen, dan zijn er zijns inziens binnen de gemeente verschillende straten, die de voorkeur verdienen boven de in het voorstel genoemde. B.v. de Oude Stationsweg, de Zandstraat, enz. Een verbetering van de ter plaatse bestaands straatverlichting is zeer urgent. De heer DE JnEGER zegt, dat het hem verwondert, dat de verlich ting op de Antwerpsestraatweg niet wordt doorgetrokken, b.v. tot Klein Molenbeek. Zulks is volgens spreker zeer gewenst. De VOORZITTER geeft vervolgens een nadere uiteenzetting. Ten aanzien van de desbetreffende opmerking van de heer Houtman zegt hij, dat de bij het schrijven van de directeur van gemeente bedrijven gevoegde kaarten niet precies de ligging van de licht punten weergeven; op deze kaarten is het schema der verlichting aangegeven. Ter geruststelling kan spreker de heer Houtman mededelen, dat de laatste 25 jaar alle leidingen nauwkeurig in kaart worden ge bracht, deze kaarten worden in eon kaartenarchief opgeborgen. Met betrekking tot de opmerking van de heer van Mechelen be treffende een effectieve nachtverlichting op de wegen voor het doorgaand verkeer, antwoordt spreker, dat de meningen hieromtrent nogal verschillend zijn. De verkeerstechnische dienst van de poli tie is van mening, dat het niet noodzakelijk is, om 's nachts de verlichting in haar geheel te laten branden. Men acht het voldoen de, dat 's nachts op de drie lantaarns er slechts één blijft bran den. Deze kwestie is ook sterk afhankelijk van de armaturen die ge bruikt worden en van het lichteffect dat zij op de weg werpen." Spreker constateerde onlangs, dat op de desbetreffende weger- in rsreda 's nachts om de twee lantaarns or één wordt "uitgedraaid". De verlichting was echter vrij goed. Hot ligt in de bedoeling, om de lampen in te schakelen door mie- dol van klokjes. De mogelijkheid bestaat dus, om experimentsol d meest effectieve verlichting vast te stellen. Het betoog van de heer Butijn komt volgens spreker practisch hierop noordat de wegen in de richting Roos end aal-Antwerpen on Roosondaal-Tholcn wegens voor doorgaand verkeer zijn, doch dat öc Arn.Asselb orgsstraat en de Bredasestraat vanaf de Parkstraat - d? Wassenaarstraat - do van Dedemstraat en de Antwerpsestraat tot aan de Stalenbrug niet tot do doorgaande verkeerswegen kunnen wor den gerekend. Spreker wijst er echter op, dat laatstgenoemde wegen de offi ciële traverse vormen voor het doorgaand verkeer naar Tholen en Steenbergen. Het verkeer is hier vrij intensief. Het ligt in de bedoeling, om met de vrijkomende lantaarns ver schillende straten in do gemeente van een betere verlichting te voorzien, o.a. ook Klein Molenbeek, Oorspronkelijk was het de be doeling om de verlichting op de Antwerpsestraatweg door te trekken tot aan de Molenbeek, dus tot aan de grens van de eeme^nte. Dit is echter overbodig. Het is ook niet gewenst om de verlichting in de be staande bocht te laten beginnen; dit is hinderlijk voor do gebrui kers van de weg. Burgemeester en wethouders hebben nu gedacht, Klein Molenbeek een eigen verlichting te geven door middel van de vrijkomende lantaarns, en wel zodanig, dat het doorgaande verkeer ter plaatse niet wordt gehinderd.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1950 | | pagina 53