-3-
vcrkeor, aan de weggebruikers hoge eisen worden gesteld. Een aan
hst snelverkeer aangepaste straatverlichting is daarbij van niet
geringe betekenis.
In het voorstel worden echter ook enige straten genoemd, die
binnen de stad zijn gelegen en die derhalve volgens spreker niet
tot de wegen, bestemd voor doorgaand verkeer gerekend^kunnen wor
den.
Als er dan toch nog andere, dan enkel de snelverkeerswegen voor
verbetering in de bestaande wegverlichting in aanmerking komen,
dan zijn er zijns inziens binnen de gemeente verschillende straten,
die de voorkeur verdienen boven de in het voorstel genoemde. B.v.
de Oude Stationsweg, de Zandstraat, enz. Een verbetering van de
ter plaatse bestaands straatverlichting is zeer urgent.
De heer DE JnEGER zegt, dat het hem verwondert, dat de verlich
ting op de Antwerpsestraatweg niet wordt doorgetrokken, b.v. tot
Klein Molenbeek. Zulks is volgens spreker zeer gewenst.
De VOORZITTER geeft vervolgens een nadere uiteenzetting.
Ten aanzien van de desbetreffende opmerking van de heer Houtman
zegt hij, dat de bij het schrijven van de directeur van gemeente
bedrijven gevoegde kaarten niet precies de ligging van de licht
punten weergeven; op deze kaarten is het schema der verlichting
aangegeven.
Ter geruststelling kan spreker de heer Houtman mededelen, dat
de laatste 25 jaar alle leidingen nauwkeurig in kaart worden ge
bracht, deze kaarten worden in eon kaartenarchief opgeborgen.
Met betrekking tot de opmerking van de heer van Mechelen be
treffende een effectieve nachtverlichting op de wegen voor het
doorgaand verkeer, antwoordt spreker, dat de meningen hieromtrent
nogal verschillend zijn. De verkeerstechnische dienst van de poli
tie is van mening, dat het niet noodzakelijk is, om 's nachts de
verlichting in haar geheel te laten branden. Men acht het voldoen
de, dat 's nachts op de drie lantaarns er slechts één blijft bran
den.
Deze kwestie is ook sterk afhankelijk van de armaturen die ge
bruikt worden en van het lichteffect dat zij op de weg werpen."
Spreker constateerde onlangs, dat op de desbetreffende weger-
in rsreda 's nachts om de twee lantaarns or één wordt "uitgedraaid".
De verlichting was echter vrij goed.
Hot ligt in de bedoeling, om de lampen in te schakelen door mie-
dol van klokjes. De mogelijkheid bestaat dus, om experimentsol d
meest effectieve verlichting vast te stellen.
Het betoog van de heer Butijn komt volgens spreker practisch
hierop noordat de wegen in de richting Roos end aal-Antwerpen on
Roosondaal-Tholcn wegens voor doorgaand verkeer zijn, doch dat öc
Arn.Asselb orgsstraat en de Bredasestraat vanaf de Parkstraat - d?
Wassenaarstraat - do van Dedemstraat en de Antwerpsestraat tot
aan de Stalenbrug niet tot do doorgaande verkeerswegen kunnen wor
den gerekend.
Spreker wijst er echter op, dat laatstgenoemde wegen de offi
ciële traverse vormen voor het doorgaand verkeer naar Tholen en
Steenbergen. Het verkeer is hier vrij intensief.
Het ligt in de bedoeling, om met de vrijkomende lantaarns ver
schillende straten in do gemeente van een betere verlichting te
voorzien, o.a. ook Klein Molenbeek, Oorspronkelijk was het de be
doeling om de verlichting op de Antwerpsestraatweg door te trekken
tot aan de Molenbeek, dus tot aan de grens van de eeme^nte. Dit is
echter overbodig. Het is ook niet gewenst om de verlichting in de be
staande bocht te laten beginnen; dit is hinderlijk voor do gebrui
kers van de weg. Burgemeester en wethouders hebben nu gedacht,
Klein Molenbeek een eigen verlichting te geven door middel van de
vrijkomende lantaarns, en wel zodanig, dat het doorgaande verkeer
ter plaatse niet wordt gehinderd.