MB
BHBB
-
-20-
bestaan om de partiële aanbesteding eens een keer toe te passen
indien een aannemer een dergelijke bouw aanneemt, is het volgens
spreker vaak zo, dat deze aannemer voor de onder-aanneming" eens
een praatje gaat maken met de loodgietersde schilders, enz.
De mogelijkheid is dan niet uitgesloten, dat de deugdelijkheid van
de te^verwerken materialen uiteindelijk iets minder is dan bij een
partiele aanbesteding* 3ij een partiele aanbesteding kan de gemeen
te zijns inziens wellicht voordeliger uit de bus komen.
Voorts informeert spreker hoe groot de bijdrage zal zijn, die
het rijk voor de financiering van de bouw dezer woningen jaarlijks
verleent.
Ook zou hij gaarne vernemen, welke de huurprijs van dé woningen
zal zijn.
De heer MUSTERS vraagt waarom hier een onderhandse ingchri.ivinr
wordt gehouden» Op het ogenblik "happen" de aannemers nogal tame-
lijk naar werk» Als er in de bestekken staat) dat de aannemer moet
werken met een aantal ex-cursisten van de rijkswerkplaats, dan
houdt men daar vanzelfsprekend rekening mee. Spreker heeft uit de
betreffende stukken niet kunnen opmaken, hoeveel ex-cursisten zul
len worden ingeschakeld. Het is logisch, dat deze cursisten minder
werk leveren dan volledige vaklieden. De aannemers moeten bij het
bepalen van de aannsmingssom hiermede rekening kunnen houden.
Voorts informeert spreker hos de loonregeling voor deze cursis
ten is. "wij moeten enigszins weten, hoeveel ons dit experiment
kosten", aldus spreker. Het is zijns inziens wel toe te jui
chen, dat deze mensen verder geschoold worden.
"Als een cursist eventueel niet voldoet en de aannemer stuurt
hem weg, wat dan zo vraagt spreker. "De aannemingssom staat
vast".
De heer ALDERS betreurt het, dat er zo weinig bouwvakarbeiders
uit het vrije bedrijf worden ingeschakeld. Volgens spreker is de
verhouding: 1 bouwvakarbeider op 2 cursisten. Hij had dit liever
andersom gezien. Momenteel zijn er reeds veel werkloze bouwvakar
beiders in de overbruggingsregeling ingeschreven.
De heer PENNOCK zegt, dat het hier, zoals de voorgaande sprekers
reeds hebben opgemerkt, een experiment betreft. Dit experiment is
reeds meerdere malen vertoond, doch het onderworpelijke plan is
®£00ts'fce object, dat in dit kader tot nog toe is uitgevoerd,
V°or deze bouw benodigde bouwvolume behoeft slechts voor de
vi -v door de gemeente te worden gefourneerd, terwijl door het
pr,^or2GY;n^c"ns holft wordt verstrekt. Op deze wijze krijgt de
v"- 2 Jgon °P Zoom dus een extra contingent van 6 woningen,
TTov, u voor d9 gemeente verloren gaan, indien niet op het voorstel
van burgemeester en wethouders wordt ingegaan.
voor oe douw van deze woningen worden ook een aantal volledige
vaklieden ingeschakeld.
k +'De-p^e8J zegt, dat het hier inderdaad een experiment
betreft, dat de^gemeente nog nooit bij de hand heeft gehad. Haar
aanleiding van de te dezer zake gevoerde besprakingen hopen burge
meester en wethouders dat dit experiment zal slagen.
Voor de totstandkoming van deze woningen wordt de helft van het
benodigde bouwvolume door het rijk verstrekt, terwijl de gemeente-
de andere helft fourneert. De gemeente krijgt dus 6 woningen extra
toegewezen.
Naar aanleiding van de desbetreffende opmerking van de heer
Houtman zegt spreker, dat de tekeningen, voor wat de plattegrond
etreft, tamelijk duidelijk zijn. De huizen zijn voorzien van sous-
terrains, verdeeld in verschillende lokalen, o.a. garage, schuur,
bergplaats voor kolsn, een ruimte voor centrale verwarming, enz.
De overige Verdiepingen bevatten een normale woon- en slaapétage.
Daarboven heeft men dan de kap en de zolder.
r- jr.
'I ifffc f
mV
O Ti?
t.
•IK
8
;r jij