MB BHBB - -20- bestaan om de partiële aanbesteding eens een keer toe te passen indien een aannemer een dergelijke bouw aanneemt, is het volgens spreker vaak zo, dat deze aannemer voor de onder-aanneming" eens een praatje gaat maken met de loodgietersde schilders, enz. De mogelijkheid is dan niet uitgesloten, dat de deugdelijkheid van de te^verwerken materialen uiteindelijk iets minder is dan bij een partiele aanbesteding* 3ij een partiele aanbesteding kan de gemeen te zijns inziens wellicht voordeliger uit de bus komen. Voorts informeert spreker hoe groot de bijdrage zal zijn, die het rijk voor de financiering van de bouw dezer woningen jaarlijks verleent. Ook zou hij gaarne vernemen, welke de huurprijs van dé woningen zal zijn. De heer MUSTERS vraagt waarom hier een onderhandse ingchri.ivinr wordt gehouden» Op het ogenblik "happen" de aannemers nogal tame- lijk naar werk» Als er in de bestekken staat) dat de aannemer moet werken met een aantal ex-cursisten van de rijkswerkplaats, dan houdt men daar vanzelfsprekend rekening mee. Spreker heeft uit de betreffende stukken niet kunnen opmaken, hoeveel ex-cursisten zul len worden ingeschakeld. Het is logisch, dat deze cursisten minder werk leveren dan volledige vaklieden. De aannemers moeten bij het bepalen van de aannsmingssom hiermede rekening kunnen houden. Voorts informeert spreker hos de loonregeling voor deze cursis ten is. "wij moeten enigszins weten, hoeveel ons dit experiment kosten", aldus spreker. Het is zijns inziens wel toe te jui chen, dat deze mensen verder geschoold worden. "Als een cursist eventueel niet voldoet en de aannemer stuurt hem weg, wat dan zo vraagt spreker. "De aannemingssom staat vast". De heer ALDERS betreurt het, dat er zo weinig bouwvakarbeiders uit het vrije bedrijf worden ingeschakeld. Volgens spreker is de verhouding: 1 bouwvakarbeider op 2 cursisten. Hij had dit liever andersom gezien. Momenteel zijn er reeds veel werkloze bouwvakar beiders in de overbruggingsregeling ingeschreven. De heer PENNOCK zegt, dat het hier, zoals de voorgaande sprekers reeds hebben opgemerkt, een experiment betreft. Dit experiment is reeds meerdere malen vertoond, doch het onderworpelijke plan is ®£00ts'fce object, dat in dit kader tot nog toe is uitgevoerd, V°or deze bouw benodigde bouwvolume behoeft slechts voor de vi -v door de gemeente te worden gefourneerd, terwijl door het pr,^or2GY;n^c"ns holft wordt verstrekt. Op deze wijze krijgt de v"- 2 Jgon °P Zoom dus een extra contingent van 6 woningen, TTov, u voor d9 gemeente verloren gaan, indien niet op het voorstel van burgemeester en wethouders wordt ingegaan. voor oe douw van deze woningen worden ook een aantal volledige vaklieden ingeschakeld. k +'De-p^e8J zegt, dat het hier inderdaad een experiment betreft, dat de^gemeente nog nooit bij de hand heeft gehad. Haar aanleiding van de te dezer zake gevoerde besprakingen hopen burge meester en wethouders dat dit experiment zal slagen. Voor de totstandkoming van deze woningen wordt de helft van het benodigde bouwvolume door het rijk verstrekt, terwijl de gemeente- de andere helft fourneert. De gemeente krijgt dus 6 woningen extra toegewezen. Naar aanleiding van de desbetreffende opmerking van de heer Houtman zegt spreker, dat de tekeningen, voor wat de plattegrond etreft, tamelijk duidelijk zijn. De huizen zijn voorzien van sous- terrains, verdeeld in verschillende lokalen, o.a. garage, schuur, bergplaats voor kolsn, een ruimte voor centrale verwarming, enz. De overige Verdiepingen bevatten een normale woon- en slaapétage. Daarboven heeft men dan de kap en de zolder. r- jr. 'I ifffc f mV O Ti? t. •IK 8 ;r jij

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1950 | | pagina 23